TEST: Haibike Speed RX

Haibike er en af de nye unge tyske cykelkometer, der i løbet af kort tid har etableret sig stærkt, specielt på hjemmemarkedet, gennem en meget pågående markedsføring samt en række udmærkelser og designpriser fra IF Design og Eurobike Award. Dertil kommer sponsering af et MTB team der bl.a  tæller World Champion Sabine Spitz.  Haibikes cykelprogram omfatter foruden mountainbikes også racer,-og  sportscykler. Haibike er karakteriseret ved en frisk tilgang til alt nyt, indpakket i et frækt design.
Haibike blev grundlagt i 1996 af Susanne og Felix Puello i Schweinfurt.  I 1999 lancerede de deres første 4 punkts fuldtaffjedrede mountainbike kaldet Hai End. Først i 2008 begyndte man at udvikle racercykler. Speed RX som er udgangspunktet for denne test, er seneste model i en serie af racercykler lige under topmodellen Affair.  Ramme og forgaffel er i kulfiber og den udbydes i tre udstyrsvarianter.

Tekniske data
Ramme: Haibike UD Carbon, Advanced Multiforming Technology
Race Forgaffel:  Haibike full carbon, 1 1/8″ – 1 1/4″
Geargruppe: Komplet Shimano Ultegra 6770 Di2 med Compact kranksæt
Styr: XLC Pro SL Road, oversize
Styrfitting: FSA Orbit, 1 1/8″ – 1 1/ 4″
Frempind: XLC Pro SL, oversize
Saddelpind: Haibike Carbon Flex Post 27,2mm, Alu Patent, Clamp with Hexagon Clamping
Saddel: San Marco Concor
Hjul: Fulcrum Racing 7
Dæk: Michelin Pro4
Vægt: 7,4 kg uden pedaler
Størrelser: 50, 53, 56, 59,62 cm
Vejl udsalgspris: kr 23.999,-

Rammen er i UD carbon og benytter en FMT Foam Moulding Technogy hvor man bruger skum inde i rammen under bygning af rammen.  I området omkring styrfitting og saddelpind benyttes en anden teknologi kaldet Sector Lay Up og A.M.T Advanced Multiforming Technology.  Den henførere til at de enkelte områder af rammen er opbygget i delstykker som overlapper hinanden. Det giver øget styrke både pga lagene af fibre men også deres individuelle orientering. I forhold til mere almindligt opbyggede kulfiberrammer giver det øget styrke mod brud, som netop er kulfibers akilleshæl.

Afprøvning
Design kan altid diskuteres og er i høj grad et spørgsmål om smag, men personligt syntes jeg Haibike er sluppet rigtig godt fra deres design af Speed RX.  De lidt usædvanlige blå staferinger i kombination med den rå kulfiber struktur på rammen syntes jeg klæder cyklen rigtig godt. Speed RX er en racercykel man straks føler sig hjemme på.  Den er utrolig behagelig at køre langt på, men uden på nogen måde at gå på kompromis med de dyder som de fleste sætter stor pris på iform af stivhed og respons.  Den styrer næsten neutralt med en anelse uro ved høj fart og på nedkørsler og i sving men aldrig noget som bliver alarmerende. Krankboksområdet er meget stift og giver fuld kraftoverførsel ved hvert pedalantrit.  Bagrammen er lagt an på at absorbere små ujævnheder fra underlaget.  Haibike er sluppet godt fra at kombinere en meget stiv hovedramme med en ret eftergivende bagramme, en kombination som gavner de fleste og som gør cyklen rar at køre på. Udstyrsmæssigt er der heller ikke meget at komme efter med den nyeste elektriske Ultegra gruppe, Michelin dæk og San Marco saddel.  Eneste forbehold er de noget tunge Fullrum hjul.

Konklusion
Haibike Speed RX er flot designet landevejscykel med meget fine og forudsigelige køregenskaber i kombination med en god komponentpakke der b.la rummer Shimanos Elektriske Ultegra gruppe. En kombination som langt de fleste vil sætte pris på.  I direkte sammenligning med mere kendte mærkevarer, er det efter at have kørt på Speed RX, meget svært at retfærdiggøre deres merpris.  Speed RX er et rigtig godt køb som giver fuld valuta for hver eneste danske krone. Man får en racercykel som i sammenligning med konkurrenterne  ikke lader noget tilbage.  Ramene er desuden så god at den sagtens tåler opgradering til bedre komponenter primært på hjulsiden.

Link

Dette indlæg var udgivet i:RACER & CROSS, TEST og tagget , , . Bookmark the permalink. Der er lukket for kommentarer og trackbacks.