CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Haibike Affair 8.70 TEST: Haibike Affair 8.70
En effektiv tysk affære med et stref af italiensk skønhed og passion overbeviser over hele linien. TEST: Haibike Affair 8.70

Haibike-Affair-870-07

Navnet Haibike klinger mere af tysk effektivitet end af italiensk skønhed og passion, men tag ikke fejl !. Nyeste generation fra tyske Winora Group forener på fornem vis tysk precision med italiensk lidenskab.  Kan man forene strømlinet tysk effektivitet med italiensk passion og sexappeal.  Haibike har gjort forsøget og anden generation af deres Affair landevejsracer er for denne tester meget tæt på målet.

Fra udelukkende at være kendt for High End mountainbikes har tyskerne langsomt bevæget sig ind på markedet for landevejsracere. Fra et lidt anonymt design, ændrede de i 2014 for alvor stil, med introduktionen af Affair modellerne.

Gennem små seks uger i det tidlige forår har vi testet Haibike Affair 8.70 som er den nyeste generation og næstdyreste model i serien, der består af 4 modeller. Med SRAM RED og Mavic Ksyrium komponentpakken er den samtidig den letteste med en totalvægt på kun 6200 gram.

Haibike-Affair-870-05

Specifikationer

  • Ramme: Superlight High-Modulus Carbon, sloping Geometrie, Race (840 gram)
  • Forgaffel: Fuld carbon Superlight, RDO Reverse Dropout, 1 1/4″ – 1 1/2″  (330 gram)
  • Forskifter: Sram Red 22, direkt mount
  • Bagskifter: Sram Red, 22-speed
  • Skifte/bremsegreb: Sram Red, Double Tab
  • Kranksæt: Sram Red, 50/34 T.
  • Krankboks: Sram PressFit
  • Kasette: Sram PG 1190, 11-28 Teeth, 11-speed
  • Kæde: Sram Red 22
  • Bremse for: Sram Red
  • Bremse bag: Shimano Dura Ace Br-9010 Direct Mount
  • Dæk: Mavic Yksion Pro Exalit, 25-622
  • Hjulsæt: Mavic Ksyrium Pro Exalith 25 WTS
  • Styr: Haibike Carbon Road Superlite
  • Styrtape: Haibike Grip-Tape
  • Frempind: Haibike A-Head Oversize 1 1/4″
  • Styrfitting: A-Head, tapered 1 1/4″ – 1 1/2″
  • Saddel: Fi’Z:k Antares R7
  • Saddelpind: Haibike Carbon Flex Post 27,2mm, Alu Patent, Clamp with Hexagon Clamping
  • Maksimale ryttervægt: 120 kg
  • Størrelser: 46, 49, 52, 55 og 58 cm
  • Totalvægt: 6,2 kg uden pedaler
  • Pris: 39.995,-

Haibike-Affair-870-08

Se flere billeder af testcyklen her

Afprøvning
Visuelt syntes jeg Haibike Affair har ramt plet men naturligvis kan design altid diskuteres. Kulfiberrammer vil kva deres fysiske begrænsninger næsten altid få nogle ekstreme dimensioner som man kan diskutere om de klæder en landevejscykel. Haibike har elegant kamufleret dem ved at lægge kurver i rørene og dette sammenholdt med en meget elegant farvemæssig linieføring, gør at de tykke rør optisk virker mindre end de rent faktisk er.  Dens flotte næsten organiske formerede kulfiberrør i kombination med et diskret blåfarvet og nedtonet linieføring signalerer på engang både fart og elegance, langt væk fra det lidt ofte tekniske tyske design.
Haibike bruger den nyeste kulfiberteknologi med High Modulus UD Monoque for rammen og en tapered kulfiber forgaffel med dropout i kulfiber. Krankboks og styrfitting er helt efter bogen kraftig overdimensioneret med maksimal stivhed, når man har brug for det, både i kraftig antrit samt sporstabiltet ved ligeudkørsel og sving.

Haibike-Affair-870-03

Bagrammen har høj horisontal stivhed mens en smule fleksibilitet i det vandrette plan subjektivt gør cyklen behagelig at cykle på. De elegante meget tynde skrårør i bagrammen understreges yderligere af at bagbremsen er flyttet ud af syne og placeret nede under krankboksen. Her benyttes Shimano Dura Ace Direct Mount bremsen. Med den ekstremt lette vægt på kun 6,2 kg er der lagt op til fart og de fleste vil subjektivt føle sig flyvende på den. Specielt i afvekslende kupperet terræn er den markant lettere at holde en konstant høj fart på, end mange af sine nærmeste konkurrenter. Ud over den meget lave vægt er cyklen meget responsiv specielt i antrit hvor man subjektivt føler sig som skudt ud af en raket. Den klatrer rigtig godt og er rimelig styrneutral så længe man ikke bevæger sig ud på alt for stejle nedkørsler i høj fart hvor den for nogle vil opleves lidt nervøs. Dette kan dog for størstedelen tilskrives Mavic dækkene. Med udskiftning til f.eks Vittoria nye Corsa bliver cyklen anderledes harmonisk.

Haibike-Affair-870-04

Ud over dækkene er eneste malurt i en ellers tilfredstillende totalløsning mht. til Shimano bremsens placering. Den bremser fint men er udsat for skidt og skal holdes ren for at fungere maksimalt. Med Haibike Affair er tyskerne for alvor trådt ind i de ædle landevejsraceres superliga med en teknisk næsten perfekt cykel indpakket i et flot design. Vægtmæssigt bliver det svært at finde nogen lettere cykel i den prisklasse og med den udstyrspakke.

Plus

  • Vægt
  • Udstyrspakke
  • Køreegenskaber

Minus

  • Dæk
  • Bagbremse
  • Saddelpind

Konklusion
Haibike Affair er en super let og veludstyret top racercykel. Et eminent flot design og en yderst velkørende sjæl med tendens mod det levende vil appelere til mange. Udstyrsmæssigt er den svært at gøre det bedre med topkomponenter fra Mavic og SRAM.

Vurdering-4

Haibike-Affair-870-02

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN