CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Eddy Merckx Strasbourg 71 TEST: Eddy Merckx Strasbourg 71
Valg af udstyr på Kanibalens Gravelbike gør at den ikke helt når i mål som vinder, selvom rammen fuldt ud har potentialet. ... TEST: Eddy Merckx Strasbourg 71

Merckx-Strasbourg-05

Den 28 juni 1971 vinder Eddy Merckx den 144 km lange etape fra Moulhouse til Strasbourg i Tour de France. Efter et 100 km langt udbrud vinder Merckx etapen i en sprint som af mange stadig anses for en af de mest brømte i Tour de France historien.

Den mærke orienterede cyklist har måske bemærket at alle Merckx cykler er opkaldt efter en af hans utallige sejre. Dette gælder også hans nyeste bud på den fremadstormende trend Gravelbikes. Strasbourg 71 bygger på en 6069 aluminiumsramme med thru aksler i kombination med en speciel kraftig kulfiber forgaffel med 15 mm thru aksler. Der er ikke tale om en fuldblods crosscykel, hvilket afspejles i geometrien er er til lidt mere afdæmpet kørsel, med en lav 69 mm kranbokshøjde og en kronrørsvinkel på 72 grader. Alligevel er cyklen sammenlignet med mange andre Gravelbikes mere raceorienteret og minded på landevej.

Merckx-Strasbourg-08

Som cykelmedie får vi ofte mulighed for at prøve nogle spændende cykler, der af den ene eller anden grund aldrig direkte når det danske marked. Dette er også tilfældet med  Eddy Merckx Strasbourg 71, der ifølge C.Reinhardts Lars Nygaard ikke vil blive lagerført, da man anser den for at være for dyr til det danske marked, hvor efterspørgslen efter kulfiberrammer er større i den prisklasse. Men fordi cyklen er en fremragende repræsentant for den nye cykeltype har vi valgt at bringe testen, da vi ikke syntes vore læsere ikke skal snydes. Samtidig er vi sikker på at den danske grossist nok kommer på bedre tanker hvis de får tilstrækkeligt med henvendelser.

Specifikationer

  • Ramme: 6069 TB Aluminium
  • Forgaffel: Monocoque kulfiber med 15 mm thru aksel
  • Hjulsæt: Fulcrum Racing 5 til skivebremser
  • Dæk: Continental Ultra Sport II 700x32C
  • Geargruppe: Shimano 105 5800 11 speed
  • Kranksæt: Shimano 105  50/34T
  • Kassette: Shimano 105 11-28T
  • Bremser: Shimano BR-RS505 med 140 mm rotor hydrauliske low profile
  • Gear/bremsegreb: Shimano St-RS505 hydrauliske bremsegreb
  • Sadel: Prologo K3 STN
  • Saddelpind: Deda Zero
  • Styr: Deda RHM Zero
  • Frempind: Deda Zero
  • Styrtape: Eddy Merckx
  • Styrfitting: VP
  • Størrelser: XS, S, M, L, XL
  • Vægt: 8.9 kg
  • Pris: omkring kr 24.000,-

Merckx-Strasbourg-07

Afprøvning
Rent visuelt og naturligvis subjektivt bedømt, syntes jeg cyklen efterlader et flot og eksklusivt indtryk med den matsorte lakering, men alligevel tilpas neutral selvom de sorte højprofilfælge på Fulcrum hjulene i kombination med de volumiøse 32C hjul alligevel signalerer noget særlig. Men lad nu det ligge, det primære er hvordan den opleves at cykle på. Hvor andre producenter af Gravelbikes går mere i retning af mountainbike/cross udstyr er Strasbourg først og fremmest en landevejscykel for den raceorienterede cyklist. Det afspejler sig både i valg af gear/kranksæt men også i de brede Contidæk som med sin helt glatte overflade hurtig kommer til kort så snart underlaget bare bliver en smule fedtet. På tør grusvej og stier er de til gengæld fremragende. Som cyklen er udstyret nu er den afgjort bedst på landevej og offroad på tørt underlag. Det kan dog klares med skift til et par dæk med en smule mere mønster, f.eks Schwalbe Gravel One, hvilket man afgjort skylder rammen, da den så pludselig viser sit sande jeg, iform af en meget sporty og hurtig allrounder. Responsen fra cyklen er hurtig og kvik uanset terræn. Med den rigtige opsætning er den en fornøjelse at drøne ud af landevejen på og når mulighed og lyst melder, at tage en smutvej over marken eller gennem skoven. Rammen i aluminium har en række tiltag i bagrammen som giver en vis eftergivelighed når man bevæger sig ud i terrænet.

Merckx-Strasbourg-04

For denne tester virker det som om at Eddy Merckx ikke helt har udnyttet potentialet i Strasbourg 71 alene ved en lidt for landevejs specifik udstyrsliste. Med få ændringer omkring kranksæt/gearing og andre dæk vil man få en sand mester der for alvor vil leve op til navnet.
Og endelig her til sidst, glem alt om kulfiber som det mest optimale materiale at bygge cykelrammer af. Det afgørende er ikke hvilket materiale rammen er konstrueret i men hvordan den er konstrueret uanset materiale.

læs vores baggrundsartikel om de forskellige materialer til bygning af cykelrammer her

Merckx-Strasbourg-02

Konklusion
Eddy Merckx Strasbourg 71 minder mere om en landevejsracer end en decideret do it all gravelbike. Men med små udskiftninger på gear og dækområdet åbenbarer der sig en sand ulv i fåreklæder som vil gøre den til en reel vinder.

Vurdering-4

Link

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN