CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: DT Swiss R 24 SPLINE® DB TEST: DT Swiss R 24 SPLINE® DB
Skivebremser er det nye hotte på landevejscykler. Vi har testet et par allround af slagsen DT Swiss der som en af de få, selv... TEST: DT Swiss R 24 SPLINE® DB

DT-Swiss-R24-Spline-DB06

I cykelhjul sammenhæng og når talen falder på de mere sporty af slagsen, er DT Swiss stadig lidt af en outsiter. Det er synd og skam da de som en af få producenter lave samtlige dele til hjulene, hvad der tydeligt afspejler sig i den samlede kvalitet. Samtidig benyttes flere af deres teknologier og komponenter som eger og nav af flere af de toneangivende producenter under deres eget navn. I takt med udbredelsen af landevejsracere med skivebremser stiger, melder behovet sig for skivebremse specifikke hjul. Vi har haft et par mellemklasse hjulsæt til test fra DT Swiss.  DT Swiss R24 Spline DB er tænkt som et godt allround hjulsæt lige velegnet til landevej som til cross.  Det bygger på en nyudviklet aluminiumsfælg og DT Swiss Spline navet og DT Swiss aero eger. Navet har standard 5 bolts montage af skiven. DT Swiss hjulene er 100 % egenproduktion lige fra nav til eger og fælge. Læs mere fra vores besøg på fabrikken. Hjulet er designet til den nyeste 11 speed kasetter fra Shimano og SRAM, men kan benyttes med de eksisterende 10 speed kasetter ved at bruge en lille mellemring, som kan købes som ekstra tilbehør.

DT-Swiss-R24-Spline-DB07

Specifikationer

  • Kompatibel med almindelig dæk og slange men Tubeless Ready med tubeless kit
  • Ventilhul: Presta 6,5mm
  • Fælg: Swiss made aluminum, black
  • Nav: For 5/100mm hurtigbespænd, Bag 5/130mm hurtigbespænd
  • Friløb: Pawl system
  • Kasette: Shimano/SRAM 11-speed
  • Eger: For, DT Swiss Aero Comp, Bag, DT Aero Comp
  • Nipler: DT Pro Lock aluminum
  • Opbygning: For ligeopspændt 24, bag 24 dobbelt kryds
  • Dækdimensioner  700x19C til 32C
  • Vægt: For 760g, bag 965g (sæt 1736g )
  • Pris kr. 2395,- for et sæt inklusiv stikaksler

 

DT-Swiss-R24-Spline-DB08

SPLINE®  henviser til DT Swiss egen producerede nav der benytter lige eger uden buk for at øge styrken og samtidig give et meget responstivt hjul specielt under acceleration.   Navene har endvideree DT Swiss særlige Pawl rastesytem der består af to ringe som er sat i med pressfit lejer. Det er meget præcist og samtidig meget pålideligt.

DT-Swiss-R24-Spline-DB04

Afprøvning
Trods en meget rimelig pris, er finish og forarbejdning meget flot, og giver visuelt indtryk af et hjulsæt af høj kvalitet. Hjulene har kørt over vinteren fra december til marts måned. De har siddet på en cross/landevejscykel der har været monteret med både almindelige landevejsdæk og knoppede crossdæk. Turene har været alt fra landevej til skov både i frost sne regn og sjap. Navsystemet er til UG de  har holdt sne, salt og vand effektivt ude. Det samme gælder rastesystemet til kasetten som også har fungeret upåklageligt, trods at det subjektivt støjer en del mere end andre, kva sin opbygning.
Hjulene ruller og accelererer over gennemsnit, og selvom de er i den tunge ende, gør den lige egeropbygning at de føles lettere specielt under acceleration hvor de er meget livlige. Det dobbeltkrydsede baghjul giver et meget stærkt og vridningstabilt hjul under antrit, mens de lige opsændte forhjul borger for retningstabiltet specielt i sving. Eneste ulempe med hjulene er at man ikke kan benytte Shimanos skivebremsekasette.  Alt i alt et godt pålideligt allround hjul uden nogen diciderede svagheder, og som er skabt til danske forhold med salt sjap og vand.

Konklusion
DT Swiss R24 Spline DB er et fint allround hjulsæt, der er lige velegenet på landevej eller off til cross. Hjulet er stift og meget vridningsstabilt selv for store tunge ryttere. Det ruller godt og virker velkonstrueret og ikke mindst for danske forhold meget pålideligt.

Vurdering-4

Link

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN