CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: DT Swiss G1800 Spline 25 Disc TEST: DT Swiss G1800 Spline 25 Disc
Vi har testet et af de nye gravelhjulsæt fra en af verdens største producenter af cykelhjul, DT Swiss TEST: DT Swiss G1800 Spline 25 Disc

Mange brands kæmper om købernes gunst når det skal sættes hjul på cyklen.  Men trods de mange umiddelbart forskellige hjulmærker, er der rent faktisk kun en lille håndfuld producenter der reeelt set udvikler og producerer alle delene selv til deres hjul. DT Swiss blev grundlagt i 1994 men kan dateres tilbage til 1700 tallet. Du kan læse hele historien om DT Swiss i vores besøgsartikel her.

En af de få producenter som udvikler og producer alle deres dele til hjul, er DT Swiss og langt størsteparten af andre producenter, bruger i mere eller mindre grad både deres eger, nav og fælge. Så hvorfor købe kopien når den stadig indeholder originalen.

Vi har testet G1800 Spline 25 som er deres entry hjulsæt i deres nye gravelserie. DT Swiss har klogeligt valgt at udbyde den nye serie både i  700C og den  stadig mere udbredte 650B.

Specifikationer

  • Materiale: Aluminium
  • Nav:  DT 370 Centerlock 12 mm thru aksler
  • Fælghøjde: 25 mm høj,
  • Fælgbredde:  24/28mm
  • Nipler: DT ProLock Squorx ProHead alu
  • Eger: DT Aero Comp Wide straight
  • Vægt: 1806 gram/sæt
  • Pris: kr. 3299,-

Afprøvning
DT Swiss nye gravel hjulsæt, følger linien fra deres øvrige hjul med en diskret næsten klassisk fremtoning. Smag er forskellig, men jeg syntes de er tidsløse elegante. Finish og forarbejdning er nydelig med mat anodiserede flader. Det væsentligste forskel på dette hjulsæt i forhold til deres mere road specifikke typer, er bredden af fælgen. Normalt ligger den indvendige diameter på fælgen mellem 19 og 20mm. På G1800 er den øget til 24 mm. Det har væsentlig betydning når der skal monteres dæk over de 30 mm i bredden. Det betyder at du uden problemer vil kunne montere 55 mm brede graveldæk hvis det er det du ønsker.

G1800 bygger på DT 370 Spline nav hvor egerne er sat lige i flanken. DT benytter  24 eger både i for og baghjulet og med enkelt kryds. Fælgen er bredere og højere for øget stivhed og mindre vrid. Den er 25 mm høj. Samtidig er bredden øget gevaldigt. Skiven fæstnes med Shimano centerlock system. Akslen er 12 mm men der fås forskellige konverteringskit til 9mm.

G1800 er en vidunderligt hjul at arbejde med hvis du ofte skifter dæk og de varierer i bredden. Her er absolut ingen problemer med at få dæk af og på.  Heller ikke dem som normalt volder problemer på andre hjulsæt, primært fordi den indvendige bredde ikke er stor nok. Er nu vores foretrukne hjulsæt til test  dæk. Hjulsættet fungere både med tubeless og slange.

Kørselsmæssigt er er intet at udsætte på dette hjulsæt. Det er stift og føles subjektivt lettere end vægten angiver. Det accelerer godt og kassette indgrebet er den sædvanlige præcise DT mekanik.  En positivt ting er den næsten lydløse funktion i frihjul.  Her er det klasser mere støjsvagt end de fleste andre.

G1800 Spline 25 Disc er en godt allround disc gravel hjulsæt for dem som gerne vi have tykke dæk på biken. Hjulsætter er tilstrækkeligt stærkt til også at kunne klare den store tur med en fuldt lastet Bikepacking rig.

Konklusion
G1800 Spline Disc har været en udsøgt fornøjelse. Det er pt et af få hjulsæt der leverer varer hvis du er til rigtigt gravel hvor kravet er stor volumen dæk. Forarbejdning stivhed og vægt er over gennemsnittet. Et rigtig godt hjulsæt til en fornuftig pris.

Link

 

CYKELPORTALEN