CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Conway GRV1200c TEST: Conway GRV1200c
GRV 1200c er på papiret en Gravel/RoadPlus cykel men som vores test viser er den mest til landevej. TEST: Conway GRV1200c

Conway er et tysk cykelmærke, der næste år kan fejre 25 års jubilæum. Mærket ligger på linie med andre tyske brands som Canyon, Ghost, Haibike og Focus.  Efter i nogle år, udelukkende at have koncentreret sig om mountainbikes, vender de nu tilbage med en flot designet racer/gravel bike linie i kulfiber og aluminium. Serien består af fire modeller, to i kulfiber og to i aluminium.  Geometri og størrelsesudvalg er det samme på alle modeller, mens rammemateriale varierer. Hartje Danmark har været så venlige at låne os topmodellen GRV 1200c til denne test.

Specifikationer

  • Ramme: Conway Gravel Carbon
  • Forgaffel: CARBON „DU“, Vollcarbon
  • Kranksæt: SRAM Force 40 tands
  • Krankboks: SRAM Press Fit
  • Bremser: SRAM Force hydruliske skive 140 mm
  • Gear/bremsegreb: SRAM Force
  • Gear: SRAM Force1 Type 2,1
  • Kasette: SRAM PG1130 11-42 tands
  • Kæde: SRAM PC 1170
  • Hjulsæt: DT Swiss Spline R32 15/12 mm aksel
  • Dæk:Schwalbe G-One Performance 700 x 35
  • Styr: ONE X road Compact
  • Frempind: One race Ahead
  • Saddelpind: One race 27.2
  • Saddel: Fizik Aliante
  • Størrelser: 50, 53, 54, 57, 59 cm
  • Vægt: 8,2 kg
  • Pris: kr. 21.750,-

Afprøvning
Conway GRV1200c fremstår i rå mat finish med et orange pift der går igen på sadlen. Ikke for prangende, man alligevel ret elegant og med et karakterisk udtryk. Finish og forarbejning er i topklasse. Rammen er fremtidssikret for forskellige setups, med indvendig kabelføring og batteriboks i bunden for elektronisk gearskifte.  Det er tydeligt at cyklen er konstrueret til brug offroad, med sin kraftige overdimensionering omkring kronrør og forgaffel. GRV 1200c geometri er med 72 grader kronrørs- og 73,5 graders saddelrørsvinkel ret afslappet.  Til gengæld har den et forholdvis kort kædestag på 412 mm hvilket gør den meget direkte i antrit på fast underlag, mens den opleves lidt mere urolig på grus i høj fart. Generelt set er GRV1200c køreegenskaber til den sportslige side, og mest harmonisk  i terræn med med fast underlag. Som decideret Bikepacking Gravel Grinder syntes den mindre velegnet. Hertil er den lidt for urolig og levende. Har man mod på eksperimentere og monterer 650b hjul og dæk, ændres køreegenskaberne markant og er nu mere offroad omgængelig. Rammen er dog ikke helt konstrueret til at give plads til de nye 42-47 mm graveldæk. Derfor bliver krankbokshøjden sænket omkring en halv til en hel centimeter. Conway har valgt at monterer den med 140 mm skiver, hvor vi normalt ser 160 mm på denne type cykel. De bremser fuldt ud tilstrækkeligt, men afspejler alligevel dens landevejsgen.

En ting der springer i øjnerne, er den begrænsede frigang til dækkket omkring krankboksen, hvilket gør at grus og mudder i praksis hurtigt pakker til.  Køremæssigt føles cyklen meget let og responsiv i sit antrit, med en stor stivhed specielt i krankboksområdet. De spinkle skråstag giver en vis eftergivelighed i det vandrette plan. Overdimensioneringen i kronrørsområdet giver en meget fin styring og føling med cyklen i sving og på løst underlag. Selvom Conway GRV1200c er rimelig allround underlagsmæssigt, fornægter dens landevejsgen sig ikke. Det er afgjort her den føler sig bedst hjemme, hvor den for de fleset vil være en vidunderlig allround landevejscykel.

Udstyrmæssigt kan man vanskeligt ønske sig mere,  med en SRAM Force 1 gruppe, DT Swiss R32 hjulene, der på mange måder er væsentligt bedre end de mange “noname” hjulsæt vi i stigende grad ser på de kendte mærkevarebrands, for at presse prisen. Fi´zi:k sadlen er et godt valg i kombination med det bagudrettede Conway Styr. Schwalbe One dækkene er er gode allroundere, men ikke specielt letløbende og slidstærke.

Det er altid svært at trænge igennem på det danske marked,  som præges af brand snopperi, men Conway GRV 1200c er en meget vellykket og veludstyret cykel. Tyskerne har bestemt intet at skamme sig over i forhold til de nærmeste konkurrenter. Som køber får du en fremtidssikret let topramme i kulfiber, monteret med velvalgte topkomponenter, samt fremragende køreegenskaber til en yderst konkurrencedygtig pris. Selvom den er tænkt  som gravel/cross cykel, er den efter vores overbevisning bedst til landevej og lettere grusveje.

Plusser

  • Køreegenskaber
  • Udstyrspakke
  • Vægt
  • Pris

Minus

  • Mere Road+ end Gravel
  • Bremser

Konklusion
Conway GRV 1200c har imponeret fra første færd.  Den er flot designet, og yderst velkørende. Den er let og meget alsidig på landevej og grusveje, men er alligevel mest til sport på landevej end decideret Gravel, men leverer alligevel varen til en meget attraktiv pris.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN