CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Cykelportalen har ikke været i Malaga og teste S5 men vi er alligevel de første som bringer en test af denne banebrydende cykel som...

 

Canadiske Cervelo er i cykelsammenhæng en forholdvis ung komet. Cervélo Cycles så dagens lys i 1995, da de to ingeniører, Phil White og Gérard Vroomen, på baggrund af deres tidligere arbejde med at udvikle og forbedre eksisterende enkeltstartscykler, besluttede at stå på egne ben. Deres første produkt var den futuristiske og banebrydende  enkeltstartscykel Baracchi.
Siden starten i 1995 og frem til 2003 var mærket ret ukendt.  Dette vendte gevaldigt da Cervelo og det daværende CSC  med Bjarne Riis som sportsdirektør og ejer, indgik en sponsoraftale.  Denne kombination bar frugt og var en af hovedårsagerne til at  Cervelo nu kom på alles læber i det meste af Europa og resten af verden.

I mange år har optimal aerodynamik hovedsaglig været forbeholdt på enkeltstartscykler, mens landevejssegmentet uden tvivl pga af medier og forbrugeres efterspørgsel, har været mere fokuseret på vægt som den vigtigste parameter.  Men med Scott Foil, Specialized Venge , Litespeed C1 og senest  Ridley Noah er aerodynamiske landevejsracere kommet i vælten.   Selvom Cervelos ballast i modsætning til de andre altid har været aerodynamik så kommer Cervolo S5 alligevel på markedet som den foreløbig sidste i feltet og det har nogle åbenlyse fordele .  Cervelo S5 har været flere år undervejs så de har haft rig lejlighed til at kikke de andre efter i kortene og teste sig op mod dem og herved kunnet frembringe den hidtil mest effektive aerodynamiske landevejscykel. Et andet trumfkort er geometrien som også,  i modsætning til konkurrenterne, er den helt klassiske racergeomeri. S5 geometri er fuldstændig identisk med deres “almindelige” R5 ramme.

Cervolo er kendt for at have en meget videnskabelig og ingeniørmæssig tilgang til deres frembringelser, en tilgang som ikke i samme grad er dikteret af mode og smart markedsføring som nogle af konkurrenterne.  Cervelos produkter bærer præg af en evolutionær udvikling hvor man løbende forfiner allerede eksisterende teknologier og først forkaster de gamle når de gennem grundige test og vindtunnelforsøg viser sig bedre.

Her ses tydeligt at krankboksen og bagstag er asymetrisk. S5 er forberedt for
Shimanos elektriske DI2 grupper. Batteriet monteres i de to bøsninger.

Dem som kender Cervelos produkter vil derfor også kunne se mange lighedspunkter fra deres andre modeller. S5  er nærmest en kloning mellem R5 landevejsraceren og P3/P4 enkelstartscyklerne.
Cervelo fremhæver selv fem parametre der gør den unik.
1. Skrårør og  forgaffel er tættere på hjulet  og udfylder det tomrum der er mellem ramme og hjul. Det reducerer luftmodstanden.
2. Rammen er designet så brugen af cykelflasker rent luftmodstandsmæssigt bliver en integreret del af rammen.  Det er muligt at montere to almindelige flasker traditionelt med en på skrå og en på saddelrøret eller en på skrårøret længst nede for lav vindmodstand eller en stor aerodynamisk udformet flaske.
3.  Udskæring til baghjulet så rammen følger hjulet er taget fra P3 og P4 modellerne. Dette reducerer også luftmodstanden
4. Skråstagene til bagrammen er monteret vandret på hovedrammen og danner herved en lille vinge som reducerer luftmodstanden.
5. BBright krankboks som reducerer luftmodtanden og samtidig forøger stivheden

De nærmeste konkurrenter har hver især nogle af disse teknologier men s5 er den første ramme som inkorporerer alle fem teknologier hvilket sikkert er en medvirkende årsag til at slutresultatet bliver bedre.


Afprøvning
Testcyklen var den “billigste” monteret med SRAM Rival men ekstraordinært med et sæt 3T Mercurio hjul istedet for Fullrum, den normalt leveres med. Mercurio hjulene vender vi tilbage til i en senere test.

 

Dømt alene ud fra udseendet deler S5 vandene. På mine testture var bemærkninger alt fra wau til hvor ser den underlig ud, men S5 skal bestemt ikke dømmes for sit udseende men udelukkende for dens performance. Den design er mere eller mindre affødt af at kunne opnå de mest optimale resultater.  Aerodynamiske cykler har ofte haft et ry som cykler var svære at styre, og ukomfortable, kun egnet til at cykle ligeud i høj fart.  Det gælder ikke for s5 som er en sand allrounder som på bedste vis forener al den bedste teknologi  fra to verdener.

Ofte forventes et eller andet spektakulært når man sættets sig op på sådan en ædel og speciel udseende cykel, men det udebliver heldigvis her.  Man sidder som på sin almindelige racercykel og den reagerer og opfører sig som den skal.  Den er stiv, reagerer promte, klatrer godt og er faktisk meget behagelig at cykle langt på.  Glem alt om de sædvanlige floskler om at du blæser af vejen når der er sidevind, det gør du ikke, cyklen føles subjektivt som om at den skærer sig igennem vinden og næsten hjælper dig på vej.  På papiret skulle Cervelo have reduceret vindmodstanden med 8 watt, for at kunne opretholde en fart på 40 km/t hvilket betyder at du som cyklist skal bruge mindre kraft for at kunne oprette holde farten. Og det er netop ved de store hastigheder at man for alvor mærker at det er en smule lettere og hvem vil ikke gerne have den fordel.

Så kan du jo spørge dig selv om man som almindelig gennemsnits motionist vil kunne have nogen fordel af al den optimerede  cykelteknologi,  Nej sikkert ikke og bestemt ikke hvis fornuften og husholdingsbudgettet skal holde.  Det svarer lidt til at skyde gråspurve med kanoner. S5 er uden tvivl helt på forkant med teknologien men hånden på hjertet, for alvor at kunne drage nytte af alle dens kvaliteter,  mener jeg man skal  være elite og konkurrancecyklist.  Hvis ellers du som rytter er toptrimmet vil S5 kunne være en reel gevinst om kampen til podiepladser.  Trods det  er den alligevel blandt de får cykler i mange år som jeg har været ked af at skulle aflevere igen alene kva det meget overbevisende ingeniørarbejde der er lagt i den.

Konklusion
Grænserne flyttes hele tiden og Cervelo S5 er uden sidestykke den mest alsidige og overbevisende landevejscykel jeg endnu har prøvet som forener det bedste fra to verdener.  Dyrker du landevejscykling på mange planer  hvor performance og maksimal udnyttelse af dine kræfter er nøgleparametre men kun ønsker en og samme cykel, så er Cervelo S5 forbandet svær at gå uden om.  Desværre har al den teknologi en høj pris men vi kan håbe på at det efterhånden kommer ned i et mere tilgængeligt økonomisk leje.  En 2011 state of the art allround racercykel med god margen til sine nærmeste konkurrenter som får lidt at tænke på det kommende år.

S5 sælges i Danmark i forskellige konfigurationer.
Komplette cyklerT
S5 Rival kr.  28 999,-
S5 Team Ultegra  kr. 34 999,-
S5 Team Ultegra Di2 kr. 42 999,-
S5 VWD SRAM Red kr. 51 999,-
S5 VWD Dura Ace Di2 kr. 63 999,-

Ramme kit komplet med saddelpind og forgaffel
S5 frame set 21 999,-
S5 Team frame set 26 999,-   (100 gram lettere)
S5 VWD frame set 39 999,-   (270 gram lettere)


Link

 

 

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN