CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Blandt de mange producenter af racerrammer, er der måske ingen som canadiske Cervélo  der leverer et produkt med mere selvtillid og rastløs udøvelse efter ingeniørmæssige fremskridt.  I modsætning til...

Blandt de mange producenter af racerrammer, er der måske ingen som canadiske Cervélo  der leverer et produkt med mere selvtillid og rastløs udøvelse efter ingeniørmæssige fremskridt.  I modsætning til de mere etablerede virksomheder som nøje udregner, hvordan man bedst mulig kan udnytte deres eksisterende traditioner, har Cervélo  kastet sig ind i nærkamp af elite konkurrencen om at vise deres innovative ideer. Hvor andre virksomheder taler om romantik og sjæl på deres cykler og måske tilføjer lidt sexappeal til deres  katalogbilleder,  disker  Cervélo  op med kolde fakta fra ingeneniørverdenen i form af  data og  vindtunnel forsøg, samt ikke mindst, en imponerende mængde af Pro Tour podie placeringer. Oprindelig med base i trithlonverdenen, er det lykkedes dem på forholdvis kort tid, at etablere sig på markedet for landevejsracerer som en, i nyere tid mest  innovative og mest betydende producenter af High End landevejsracere.

Navnet Cervélo er en sammensætning af det italienske ord for hjerne (“cervello”) og det franske ord for cykel, “vélo”.  Et valg der på bedste vis signalerer  firmaets videnskabelige tilgang til moderne cykel konstruktion. Til denne test har vi kikket nærmere på R3 Team Ultegra som har en vejl. udsalgspris på kr. 29.999,-   R3 leveres også som et rammekit til kr. 18.999,-  Det er tale om 2012 modellen.  Den nye 2013 model der netop er blevet præsenteret på Eurobike kommer til at koste kr. 28.000,- Udstyr

  • Ramme: Cervélo  R3 Team
  • Forgaffel: Cervélo  FK33 tappered 1 3/8″
  • Geargruppe: Shimano Ultegra  12-25
  • Kranksæt: FSA BBright™ (50/34)
  • Krankboks: FSA BBright™ PressFit
  • Styrfitting: FSA
  • Saddelpind: 3T DORICO TEAM
  • Frempind: 3T ARX PRO
  • Styr: 3T ERGONOVA TEAM
  • Saddel:  fi’zi:k Arione
  • Hjul: Fulcrum Racing T (Fulcrum Racing 7)
  • Dæk: Vittoria Rubino Pro Slick

Afprøvning
Udseende mæssigt skiller R3 sig ud, med sit ovale skrårør som øges i diameter jo nærmere man kommer krankboksområdet.  Det modsatte gør sig gældende på overrøret som er næsten firkantet i styrfitttingsenden og rundt og smalt ved saddelrøret.  Den aparte udformning står i skærende kontrast til de ekstremt tynde skråstag på bagrammen. Denne kombination er medvirkende til at cyklen køremæssigt opleves som uhyre harmonisk.
Cervélo  følger ikke traditionen. I deres verden er rækkevidde basseret på (henholdsvis den vandrette og lodrette akse af  styrfittingen mere vigtig overrør og sadelrør længder. Med en saddelrørsvinkel på 73 grader valg af den rette saddelpind vil det være nok til at få rytteren langt nok bag krankboksen.

Det er sjældent at man oplever en cykel som gør så lidt væsen ud af sig som denne Cervélo.   Der er ingen tvivl om at det er rammen man betaler for på denne cykel, og det syntes jeg også er den bedste disposition. Der er ingen mening i af tilbyde en middelmådig ramme med topudstyr.  Er den grundlæggende konstruktion i orden, kan man altid opgradere til bedre og lettere komponenter. R3 gør alting meget overbevisende, den er let , de er stiv og accelererer og styrer fremragende. Dette altsammen i kombination med en grundlæggende komfort som er svært at finde lige så godt på de nærmeste konkurrenter.  R3 er en af den slags cykler som vinder ved nærmere bekendskab. Er du til sjæl og følelser skal du kikke andre steder men er målet derimod ingeniørmæssig perfomance sætter R3 Team standarden for hvordan den “perfekte” landevejsracer skal designes.

Konklusion
Indrømmet Cervélo R3 Team har været kærlighed fra første færd. Den har alt det en topramme skal have uden at gøre det store væsen ud af det.  Selvom den efterhånden har et par år på bagen sætter den stadig med god margen standarden for hvordan en god ramme skal designes. Kvaliteten af selve rammen er så høj, at man sagtens kan opgradere til bedre og lettere komponenter hen ad vejen. En drømmecykel for den som vægter en god ramme højest…   Link

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN