CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Canyon Commuter 7.0 TEST: Canyon Commuter 7.0
En fremragende dagligdagscruiser hvor funktionelle detaljer og systemintegration går op i en næsten fuldendt helhed. TEST: Canyon Commuter 7.0

CanyonCommuter02

Canyon Bicycles har på rekordfart gjort sig til et af de tyske cykelmærker der på mange områder sætte dagsordenen for europæiske cykelproducenter. Canyon har ofte benyttet Eurobike til at vise konceptcykler, for på den måde at vejre en stemning blandt forhandlere og forbrugere.

CanyonCommuter08

Dette gælder også deres nye Commuter, der blev præsenteret for et par år siden og som er tyskernes bud på en sporty næsten vedligeholdelsesfri dagligdagscykel. Den vakte berettigiet opsigt, primært fordi den er fræk og modig i sit design og funktionalitet.  Nu har Canyon taget springet og lanceret den. Cykelportalen har fået lov at låne et eksemplar til test. Commuter serien består af tre modeller alle med skærme i metal. De to topmodeller har desuden bæltedrev og henholdvis et 8 og 11 gears nav fra Shimano samt integreret dynamolys. Noget man hurtigt kommer til at sætte stor pris på.

CanyonCommuter07

Kombinationen af bæltedrev, indvendige gear og dynamolys, er set ud fra dagligdagscyklisten tæt på den optimale løsning, hvis der skal cykles hele året og i alt slags vejr. Men ikke kun på udstyrssiden skiller Canyon Commuter sig ud, også den ret aparte rammeudforming med integreret styr og frempind adskiller den fra næsten alle andre dagligdagscykler. Begrebet systemintegration, som vi er stor fortaler for, blivet igen taget til nye højder, og fremstår her som en meget harmonisk og komplet løsning, fremfor for den stadig fremherskende udvalg fra øverste hylde. En tendens high-end mountaibikes og racercykler længe har kunnet fremvise, men som stadig et temmeligt nyt fænomen på dagligdagscykler.

Se flere billeder af testcyklen her

CanyonCommuter04

Specifikationer

  • Ramme: Canyon Urban AL
  • Forgaffel: Canyon F24 – One One Four SL Disk
  • Styrfitting: Acros AIX-321 Fiber
  • Skiftegreb: Shimano Alfine, 8S
  • Bremser: Shimano BR-M506
  • Nav: SON DeLuxe SL Hub Dynamo | Shimano Alfine, 8S
  • Kassette : Gates CDN Rear Sprocket
  • Fælge: DT Swiss XR331
  • Hurtigbespænd: IXOW Wheelguard
  • Dæk: Schwalbe Kojak
  • Skærme: Herkelmann Wingee
  • Kranksæt: Miranda Delta HT
  • Klinger: Gates CDX
  • Bælte: Gates CDN
  • Krankboks: SRAM GXP
  • Cockpit:  Canyon H29
  • Greb: San Marco Lædergreb
  • Sadel: San Marco Urban Performance læder
  • Sadelpind: Canyon S25 VCLS 2.0 CF
  • Sadelklemme: IXOW Safering
  • Lys: Supernova E3 Pure | Tail Light 2
  • Pedaler: VP Components VP-536
  • Størrelser:  S, M, L, XL
  • Farver: Blå, Pistage, Grå, Hvid
  • Vægt: 11,8 kg
  • Pris: Kr. 15.999,-

CanyonCommuter05

Afprøvning
Canyon sælger deres cykler direkte til forbrugeren som vi tidligere har berettet.  Det betyder at du selv skal lege cykelhandler ud i at slutklargøre cyklen, godt hjulet på vej af en vejledning og medfølgende værktøj. Commuter 7.0 er ingen undtagelse. Din opgave består heri at sætte forskærm, forhjul og styr på plads. Alt andet er monteret og justeret fra fabriken, så cyklen kan være køreklar i løbet af en lille halv time. (det er ikke sværere end at samle en Ikea sofa)

Det er første indtryk af Commuter 7,0 er WAU ! Finish og forarbejdning er til UG.  Cyklen er utrolig gennemført og stilren i sit udtryk.  På mange måder minder den mere om et designikon til at hænge op på væggen, end en cykel til daglig brug og bevæger sig tæt op ad de dyre racercykler mange motionister cykler på.

CanyonCommuter03

Masser af gennemtænkte detajler.
Det er sjældent man finder så mange gennemtænkte og funktionelle løsninger på en’ og samme cykel.  F.eks leder man forgæves efter ledninger fra dynamonavet. Forbindelsen er ledningsløs gennem de to gaffelben. Al øvrig lednings- og kabelføring er integreret i rammen. Hurtigbespænd har tyverisikring, så “svend pilfinger” har lidt vanskeligere ved at nappe de lækre hjul og saddelpind.  Saddelpinden har indbygget fleksibilitet som tager de værste hårdheder ud af køreoplevelsen. Endelig er der sat nogle meget fine og stabile skærme på cyklen fra tyske Herkelmann. Udført i dobbeltbundet aluminium og med en diskret og smart integreret bagagebærer til kontortasken. Det hele afrundes med den integrede frempind/styr med lys og naturligvis bæltedrevet og indvendigt gearnav samt hydrauliske skivebremser.

CanyonCommuter06

Hele cyklens geometri og kørestilling applerer til den sporty cyklist. Kombinationen af den lydefri og  vedligeholdesfri Gates bæltetræk og Shimano 8 gear navet giver en meget pålidelig og næsten vedligeholdesfri transmission. De 8 gear er alt rigeligt til lang de fleste formål også for fold der cykler mere end 15 km hver vej. Dækkene er de hurtigløbende og komfortable Kojak fra Schwalbe.
Cyklen er sporty og meget livlig i sine køreegenskaber. Det ret smalle styr giver en god direkte styrrespons specielt i byen når man skal sno sig. Da styr og frempind er en integreret del af stellet skal man være opmærksom på frempindslængden i forhold til den stelstørrelse man vælger. Dette burde nok fremgå lidt tydeligere i specifikationer for de enkelte stelstørrelser.  De kraftige metalskærme er et hit og i kombination med det valgfri monterbare og diskrete taskebeslag vil afgjort tiltale mange. Dynamolyset fra Son og Supernovo hører til blandt de kraftigste på markedet og er fuldt ud på højde med de bedste baterrilygter. Canyon har valgt at lade lyset være tilsluttet hele tiden. En god disposition. Det er bare så befriende at vide at man altid har lys på cyklen både dag og nat. For og baglys har standbylys til et par minutter når man stopper. De låsbare stikaksler er en fin sikkerhedsfaktor men lidt bøvlet i brug når man så endelig skal have hjul og saddelpind af.  Cyklen har været brugt hen over vinteren i både sne og regn, uden at bæltedrevet på noget tidspunkt har beklaget sig. Ikke noget med olie her bare lidt vand til at tage det værste snavs.

CanyonCommuter09

Selvom Canyon Commuter næppe bliver nogen bestseller, skal de have stor ros for at have turde bringe en så banebrydende cykel på markedet. Dens futuristiske design vil afgjort ikke appelere til alle, mens funktionalitet iform af bæltedrev og fuldt integreret lys går rent ind hos alle fornuftsorienterede cyklister som vil have en pålidelig cykel, der bare virker hver gang og hverdag, uanset vejr og vind.  Dette burde være standard på alle dagligdagscykler.  Kørsels og udstyrsmæssigt har vi intet at udsætte på Canyon Commuter, men set med de fleste cykelpendleres øjne har den to afgørende svagheder. Først og fremmest er den lidt for dyr, selvom noget af det retfærdiggøres af udstyret og designet. Og netop det iøjnefaldende design er det andet problem, som nærmest skriger efter cykeltyven. Specielt den testede grønne model og den hvide skriger nærmest til himlen “Kom og tag mig” mens den blå og grå er lidt mere neutrale. Den øjefaldende optik har afgjort betydning for om man tør efterlade den i et offentligt cykelstativ og håbe på den stadig står der når man kommer tilbage.

CanyonCommuter10

Konklusion
Set udelukkende ud fra et design og udstyrsmæssigt synspunkt vil vi ikke tøve med at udnævne Canyon Commuter 7.0 til den dagligdagscykel på markedet som cykler foran og oplyser  vejen for de andre om hvordan tingene bør og kan gøres. Desværre trækker den lidt for høje pris og det lidt for iøjnefaldende design ned, da cyklen alt for åbenlyst indbyder til cykeltyveri i byen som vi går ud fra den er tænkt til.

Vurdering-4

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN