CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Cannondale Slate Force CX1 TEST: Cannondale Slate Force CX1
Cannondales bud på en FUN landevejscykel går rent ind på Cykelportalens tester, der ikke mindes at have kørt på en så morsom og inspirende... TEST: Cannondale Slate Force CX1

Cannondale-Slate-09

Lige siden Cannondale lancerede deres første cykler i 1971, har de været på forkant med ny teknologi, frækt design og deres egen fortolkning af hvordan en god cykel skal skrues sammen og ikke mindst se ud.  Af nogle af deres mere banebrydende produkter kan nævnes Oversize Aluminium Tubing, Fatty Forgaflen, System Integration og Lefty forgaflen. Blandt mountainbike kendere huskes den banebrydende Raven for dens kulfiberbelagte aluminiumsskelet.

Cannondale-Slate-11

Start på en frisk, deraf navnet Clean “Slate”, er Cannondales bud på den nye Gravel, Do it all trend. Den nye Slate er konstrueret på en ny aluminiunsramme og 650B hjulstørrelsen samt en specialudgave af deres Lefty forgaffel.  Med deres egne ord kalder de konceptet “New Road a full-tilt road bike with legitimate off-road chops”, “the Swiss-Army knife of road bikes”, and “new where-ever, when-ever, why-ever, on-road, off-road, flat-out ripper road bikes for those with a taste for adventure.”

Se flere billeder af Slate Force CX1 her

Vi har henover sommeren haft mulighed for at teste topmodellen Slate Force CX1.

Cannondale-Slate-10

Specifikationer

  • Ramme: Slate, SmartFormed 6069 Alloy, Di2 ready, SAVE PLUS, BB30a
  • Forgaffel: Lefty Oliver Carbon w/ PBR, 30mm Travel, 45mm off-set
  • Fælge: Slate Disc, 650b, 28H, welded
  • Nav: Lefty 50 Road front, Formula 142x12mm thru rear, 28h
  • Eger: DT Swiss Aerolite
  • Dæk: Cannondale Slate Folding TRS tubeless, 650x42c, by Panaracer
  • Gear: SRAM Force CX 1×11
  • Skiftegreb: SRAM Force CX1
  • Bremser: SRAM CX1
  • Kranksæt: Cannondale HollowGram Si, hollow forged, BB30a, w/ OPI SpideRing 44T
  • Krankbox: FSA BB30 Bearings
  • Frempind: Cannondale C1, 6061 Alloy, 1.5″, 31.8, -5 deg. 100mm
  • Saddelpind: Cannondale C1, Alloy, 27.2mm x 350mm
  • Styr: Cannondale C1 Ultralight, 7050 Alloy, Compact
  • Saddel: Fabric Scoop Radius Race, Ti Rails
  • Størrelser: S, M, L, XL
  • Vægt: 9.2 kg
  • Pris: kr. 32.000,-  (Slate Ultegra kr. 27.500,- og Slate 105 kr. 23.800,-)

Cannondale-Slate-08

Afprøvning
Cannondale Slate minder vel egentligt mere om en mountainbike end en landevejscykel med Lefty forgaflen og de “små” hjul, og udseendet kan sikkert dele vandene. Nogle vil hade den og andre som mig elske den. Men hvad den evt måtte mangle i flot udseende scorer den så tilgengæld rigeligt i innovation og clever ingenering. Bortset fra lidt lilla farvelir på kranksæt og nav fremstår Slate Force CX1 faktisk temmelig neutral i sin matsorte finish.

Lefty fjederforgaflen er et af Cannondale særlige kendetegn hentet fra deres mountainbikes.  Ud over dens enkeltbenskonstruktion som gør den til en af markedets letteste og mest vridningsstabile er Lefty forgaflens absolut største force at den altid er 100 % tilpasset den ramme den skal monteres på mht offset. Alle løse forgafler på markedet vil her altid være et kompromis for at tilfredstille de forskellige rammer. Den nye Lefty Oliver har således fået en offset på 55 mm der passer perfekt til Slate rammens geometri. Oliver er en helt ny udgave med kun 30 mm vandring. Den er naturligvis med luft, der pumpes i bunden af gaffelbenet. Cannondale har gjort det let med en påtrykt tabel med ryttervægt og lufttryk, sådan skal det gøres… På toppen af gaffelbenet sidder en rød knap til regulering af dæmpningen samt en Lock Out knap i midten.

Cannondale-Slate-07

Cannondale tager i valget af 650B hjul udgangspunkt i at et 650B hjul med et 42 mm dæk har samme omkreds som et 700C x 23mm. Det virker mere fornuftig ud fra teknisk/geometrisk synspunkt end at bruge et eksisterende 700c hjul og montere dæk med stort volumen.

Slate rammen er nyudviklet og bygger på en ny 6069 aluminium legering der er smartformet og TIG svejst. Ligesom på deres kulfiberrammer har den også SAVE teknologi i bagrammen. Det er områder på kæde- og skråstag der er gjort næsten helt flade, hvorved der opnås et kontrolleret flex i rammen. Skivebremsen er monteret direkte på rammen via isatte bøsninger for at spare vægt. Med kun 405 mm kædestag kan det lille baghjul komme godt ind under rytteren for god respons og traktion specielt offroad. Med en krankbokshøjde på 67 mm og 71.5/74.0 kron/saddelrørs vinkler minder Slate en del om crosscykler.  Rammen vejer godt 1200 gram (56 cm).

Cannondale-Slate-04

Sammmenlignet med en Cannondale SuperSix Evo er kronrørsvinklen kun 1.5° grader mindre. Det betyder at når man først er oppe på den og ude på landevejen føles både køreoplevelsen og kørestillingen næsten som den vante landevejsracer. Kun den summende lyd fra dækkene vidner om at det er en anden type cykel og naturligvis en lidt højere vægt. De brede Panaracer dæk ruller forbavsende godt selv med lavt dæktryk. Jeg fandt godt 60 psi som optimalt både on- og offroad. Sætter man dæmpingen til at reagere langsomt har man sjældent behov for at bruge lock out funktionen på forgaflen, da bobning herved reduceres væsentligt. En vandring på 30 mm lyder ikke af meget, men prøv at lås forgaflen og man finder ud af hvor meget det betyder.

Cannondale-Slate-01

Vi har efterhånden prøvet en del af de nye Gravelcykler, men få er så overbevisende som Cannondale Slate. I testperidoen har den for denne tester været den absolut foretrukne cykel. På grusvej er Slaten helt på hjemmebane og imponerer med fremragende køreegenskaber og ikke mindst fart. Lefty Oliver tager afgjort de værste ujævnheder, men også SAVE i bagrammen fungerer efter hensigten. Er du som denne tester til eventyr og improviseret cykelkørsel et Slate oplagt, da man kan byde den stort set alt. Selv singletracks klarer den fint når bare underlaget er rimeligt tørt. Mudder og våde grusveje er ikke dækkenes livret, men de kan jo udskiftes.

Cannondale-Slate-02

Force 1x gruppen med 11-42 og Cannondales eget Hollowtech kranksæt med 44 tænder er en fremragende kombination.  Panaracerdækkene imponerer specielt på tørt underlag er de meget hurtige. Kun sadlen trækker lidt ned da er for denne tester var lidt for blød. Desuden begyndte den hurtigt at knirke.

Intentionen med Cannondale Slate er på ingen måde at den skal kunne erstatte racercykler, crosscykler eller mountainbikes på konkurranceniveau. Det den derimod kan og til rent UG er en sporty allround FUN bike som ikke står af vejen for hverken asfalt, mark eller skovsti for de cyklister som ikke vil fastlåses af gængse cykelnormer og bare vil kunne drøne derudaf on eller off road.

Cannondale-Slate-05

Konklusion
For denne tester er der ikke megen tvivl. Cannondale Slate sætter standarden for den nye type cykler. Dens aparte udseende vil sikkert afholde mange, men man bør ikke undlade sig selv en prøvetur hvis man er på udkik efter denne cykeltype. En sand  vindercykel i denne kategori.

Vurdering-5

Cannondale-Slate-12

Link

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN