CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Med en tur over de Østrigske alper har Cykelportalen prøvekørt en ny model af Bromptons foldecykler og den nye B-bag beregnet for flytransport.  Samtidig...

Med en tur over de Østrigske alper har Cykelportalen prøvekørt en ny model af Bromptons foldecykler og den nye B-bag beregnet for flytransport.  Samtidig får du en frontlinieberetning fra mødet med de østrigske alper.  Det kunne være realiseringen af drømmeturen. På tur med Brompton og skuldertaske. Tjekke Brompton ind i den gode transportbeskyttede taske og ”boarde” med skuldertasken, som i dette tilfælde udgør den samlede oppakning til en uge i de Østrigske Alper. Samlet oppakning er 10 kg  (inkl. vægten af to Brompton tasker).

Cykelturen er på ca. 220 km fra Füssen til Friedrichshafen Sydtyskland via Lechtal i Østrig. Over Hochtannerpass i 1754 moh. Største stigningsprocent omkring 9%. Den store forandring på den nye Brompton S6L, sammenlignet med tidligere modeller, er den mere sportspræget kørestilling i kraft af det næsten helt lige styr. Det giver en mere foroverbøjet kørestilling.  Brompton vil med sikkerhed udvide sit potentielle kundeunderlag betydeligt med denne forandring, fordi man hermed imødekommer et ønske fra mange om en netop mere “racy” Brompton.

S6L leveres med Brompton nye lette sadel, som er smallere og mere sportspræget end den oprindelige lidt mere polstrede. Vi synes, at sadlen er meget vellykket og forventer, at rigtig mange vil opleve den som meget komfortabel. Prikken over i’et er Brompton nyudviklede pentaclip sadelbeslag, udført i flot alu finish, og med trinløs reguleringsmulighed. Sammenlignet med den mest vellignende tidligere model L6, er der også ændret på styrstammen, som på S6L plus er en anelse højere, for at ikke at kørestillingen med det lige styr skal blive for lav. Samlet set betyder styr og styrstammeændringen, at man ikke længere kan benytte de gamle taskemodeller, fordi de kan hæmme styrets fri bevægelighed.

(Det er dog vores erfaring, at hvis man ikke fylder taskerne helt kan de dog sagtens bruges på de nye ligestyrsmodeller). S6L plus egner sig især til anvendelse i byen. Den er stiv i styr og stel. Den er hurtig, og kan med sit relativt smalle styr (ca. 48 cm) let kile sig gennem selv de mest snævre trafikpropper. Cyklen leveres med en komplet udstyrsliste, der inkluderer en meget flot og gennemtænkt taske. S-BAG, der fremstår som et designmæssigt scoop med Bromptons sædvanlige funktionalitet. Der følger også lys med, nemlig den velkendte Basta SL6 batteribaglygte, og finske Hermann forlygte, som i design og funktion, samt lav vægt på kun 100 g. passer fortrinligt til S6L.  En fin lille og superlet lygte med et rigtig godt lys. Eneste ulempe kan være, at den lille click-touch kontakt forholdvis let aktiveres på uønskede tidspunkter. Vi har i hvert fald ofte fundet cykeltasken veloplyst indefra. Desuden er lyskeglen meget fokuseret.

Cyklen har 6 gear, som aktiveres via 3 indvendige SRAM navgear, og 2 (udvendige) derailleur gear. Gearene er jævn fordelt mellem 3,2 – 6,88 meter pr. pedalomdrejning. Med de 6 gear kan man både klare en skrap bakke og også få pæn fart. Cyklens 1. Gear (3,3 m/omdrejning klarer let en stigning på op til 6-7%  (naturligvis afhængig af cyklisten, men med Cyklingonlines mellem motionerede skribent som målestok).
6. Gear med 6,88 m/omdr giver dig let en gennemsnitlig marchhastighed på de 28-30 km/t. (På alpeturen kunne vi have brugt et lettere gear til stigninger over de 7-8%.  Det findes der forskellige løsninger på i Bromptons komponent udvalg).

Samlet om S6L plus:
Ny Brompton med lige styr. Målgruppe kan være yngre urbane cyklister, på grund af den noget sporty foroverbøjede kørestilling. Super hurtig og velkørende cykel, der ved levering er komplet med taske og lys. Alt i alt en meget alsidig cykel, der både klarer bakkerne, og en pæn gennemsnitsfart på lidt længere ture.

Med S6L plus på tur i alperne.
Cykel: Vi modificerede cyklen, så den også fik bagagebærer (bagagebæreren er nødvendig når man ønsker at transportere den B-bag, som vi kommer ind på senere). Desuden monterede vi et lidt bredere styr for at give bedre plads skulderbredden, samt et par horn til dansen op ad stigningerne i bjergene. Det går fint an, og påvirker ikke cyklens foldbarhed. Hornenes vinkel og styrets bredde skal dog afstemmes nøje for ikke at konflikte med forhjul og skærm når cyklen er foldet. Vi brugte et ITM superlite styr med 15 gr. bukning, og Ritchey WCR korte lige horn. Samlet set giver det en meget behagelig ændring med flere håndstillingsmuligher.

B-Bag.
Brompton skaber nye rammer for mobilitet med den nye B-bag, og muliggør en, for de fleste, ny form for cykelturisme, hvor man bliver mobil på storbyferie, og til “light” touring.  Tasken er udviklet af Brompton specielt med henblik på flytransport. Den produceres i Italien af Scicon, der også fremstiller tasker til racer og mtb.

Tasken er fremstillet i et meget stærkt stof, der mest minder om bævernylon. Tasken har 2 lag stof med polstring i mellem. Bunden er stiv med en kerne af aluminium. Der er 2 hjul i tasken ene ende, så den kan køres som en stor rejsekuffert. Der er bærehåndtag på taskens midte, samt mulighed for at påklikke den medfølgende skulderrem. Der er et løftehåndtag som benyttes når tasken køres. Tasken kan foldes og holdes sammen med påsyede velcrobånd. B-bag vejer 2,25 kg.

B-bag. Ind og udpakning, og tjek ind.
Brompton pakkes let ned i tasken. Brompton skal dog vendes på en bestemt måde, nemlig så sadlen er i den ende, hvor B-bag hjulene også er. Lynlåsen glider let. Cyklen er vel pakket ind på ca. 1 minut, selv for den uøvede. Udpakning og sammenfoldning af tasken gøres omtrent ligeså hurtigt.

Man kan nok ikke påstå, at tasken yder en fuldstændig sikker beskyttelse af din Brompton, mens i er i luften, det ville kræve hårde taskesider overalt. Men det stærke polstrede stof sikrer at den ikke ridses, og kabler og andre sarte komponenter ikke udsættes for hårdhændet behandling. Ved at supplere med pap på cyklens sider ville man øge beskyttelsen væsentligt, men også øge besværet.

Det kan være en god ide at anmelde ”specialbagage” til flyselskabet på forhånd. Derved kommer tasken med som ”Bulky luggage”, og undgår måske at ligge nederst under et overtryk af tonstunge Samsonites.

Brompton og B-bag  I brug. Der er 2 forskellige scenarier når du har Brompton med i en B-bag. Hvis du har mulighed for at gemme tasken i en boks eller anden bagageopbevaring til senere afhentning har man ikke behov for yderligere overvejelser om håndtering af tasken på selve cykelturen.

Ønsker man derimod at medbringe B-bag på cyklen er det nødvendigt, at Brompton har bagagebærer. Man skal fastgøre tasken på bagagebæreren. Men det kan volde lidt kvaler. Optimalt kunne tasken fæstes på langs af bagagebæreren, med en smule udhæng over bagskærmen. Det går ikke på grund af hælkontakt med tasken i denne position.

Derfor må man anvende et sæt remme, så tasken kan spændes fast på tværs af bagagebæreren, så lang bagude som muligt. Det betyder, at cyklen bliver lidt klodset med den lidt brede anordning, men det kan gå an, i det mindste når man er på cykelferie. Cyklister med større skonumre skal afprøve cyklen med tasken påmonteret inden afrejse, for at sikre, at man frit kan pedalere uden hælkontakt med tasken.

Når B-bag sidder på bagagebæreren kan man ikke længere parkere Brompton ved at svinge bagende ind under cyklen. Det er virkelig en ulempe, som man er nødt til at løse ved at finde et sted at læne sin cykel op ad. Igen en detalje som man lærer at affinde sig med, når man husker på, hvor fleksibel en rejseløsning man medbringer.

Konklusion
Kombinationen af en superkompakt Brompton foldecykel og en Brompton B-bag gør det meget let at medbringe Brompton på flyrejsen. Tasken yder i sig selv en god beskyttelse mod transportskader, men man kan sikre cyklen ekstra ved at supplere med papafskærmning i tasken. Ønsker man at medbringe B-bag på selve cykelturen er det nødvendigt at have bagagebærer på cyklen. Det er let og hurtigt at pakke cyklen ind og ud af tasken. Det kan give lidt kvaler at cykle med B-bag på bagagebæreren, hvis man har hælkontakt til tasken. Brompton lover at 2. Generation B-bag udformes så tasken kan placeres mere optimalt på bagagebæreren.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN