CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: BMC Roadmachine 01 Ultegra Di2 TEST: BMC Roadmachine 01 Ultegra Di2
BMC går med deres nye landevejscykel mod strømmen om stadig stigende specialisering og lancerer istedet en landevejsracer stilet bredden. Det er de sluppet forbavsende... TEST: BMC Roadmachine 01 Ultegra Di2

BMC-Roadmachine-01

De senere år har vi oplevet en stadig større specialisering af markedet for racercykler med en mængde niche produkter som henvender sig til en meget smal gruppe af cyklister og hovedsaglig til konkurrancecykling.

Med Roadmachine har BMC ønsket at konstruere en landevejscykel der henvender sig til den store skare af cyklister der gerne vil både cykle langt og hurtigt uden dog at nærme sig den traditionelle konkurrance cykling.

Ifølge BMC har den nye Roadmachine lånt lidt fra BMC tre eksistrende modeller nemlig, Granfondo, Teammachine og Timemachine.  Den har stadig deres TCC (Tuned Compliance Concept) samt to nye teknologier DTi /Dual Transmission integration) og ICS (Integrated Cockpit System)   Topmodellerne er med ramme i kulfiber mens de billigere har en ramme i aluminium. Genstanden for denne test er en af topmodellerne Roadmachine 01 i kulfiber monteret med Shimano Ultegra Di2 og de nye 3T Discus C35 hjul.

BMC-Roadmachine-03

Specifikationer

  • Ramme: Roadmachine 01 – Tuned Compliance Concept (920 gram)
  • Forgaffel: Roadmachine Disc specific
  • Gruppe: Fuld Shimano Ultegra Di2 2×11 med hydrauliske skivebremser
  • Hjul: 3T  Discus C35
  • Dæk: Continental Grand Prix GP4000S 25 mm
  • Styr: 3T Ergonova Team
  • Frempind: BMC ICS 01
  • Saddelpind: Roadmachine
  • Saddel: Fizik Aliante R5
  • Størrelser: 47, 51, 54, 56, 58, 61 cm
  • Vægt: 7.8 kg
  • Pris: kr. 52.000,-

BMC-Roadmachine-06

Afprøvning
En ting må man gi schweizerne, og det er på designet. Med god margen bliver det vanskeligt at finde en landevejscracer med skivebremser som i den grad er så velafstemt og strømlinet. Linieføring og komponentvalg syntes at gå op i en højere enhed.  Som antydet har BMC lånt lidt fra alle deres eksisternde landevejscykler og konstrueret en ny.  Ud over BMC TCC teknologi er der tilføjet yderligere to nye teknologier.

Dual-Stack er en udskifteteligt ring/cone system, som passer ind under styret og giver rytteren mulighede for at vælge mellem en aggressiv mere racer orienteret placering som man finder på deres TeamMachine eller en mere oprejst som man finder på deres GranFondo. Det nye cockpit er designet specielt til Roadmachine med ‘Integrated Cockpit System’ (ICS) ICS samler allle kabler inde i frempinden så cyklen fremstår fuldstændig fri for kabler.

Med en noget mere afslappet geometri omkring kronrør giver osgå en mere afslappende og lettere tilgivende kørsel. Det kommer positivt til kende når man cykler langsomt. Men tag ikke fejl der ar stadig masser af bid i Roadmachine ved sprint, klatring og kurvekørsel hvor den er næsten på linie med Teammachine.  Lidt aerodynamisk optimering er der ogå blevet plads til omkring forgaffel/kronrør og baghjulets placering i forhold til saddelrøret.

Se flere billeder af testcyklen her

BMC-Roadmachine-02

Roadmachine er afgjort skarpere end Granfondo GF01, og en smule mindre aggressiv og mere stabil end Teammachine SLR01 men med samme hastighed. Roadmachine fra BMC er for denne tester meget tæt på at være den perfekte landevejsracer. Den gør det den skal hverken fra eller til.  Den er flot designet, stiv og effektiv i antrit og den klatrer fremragende, og accelererer kvikt med styrrespons over middel. Den er komfortabel selv med 25 mm dæk og afgjort en af de bedste racercykler til skivebremser jeg har testet.

Og dog er der et lille men. Der er noget koldt og robotagtigt over den, så og sige mangler den lidt sjæl og karisma, måske fordi den er næsten for  perfekt. Men det rokker ikke ved at den har alt det jeg vil kræve af en moderne landevejsracer anno 2016: skivebremser, thrue aksler, plads til brede dæk, let, stiv og hurtig og et pokkers sexet udseende.

BMC-Roadmachine-07

Konklusion
BMC Roadmachine er tæt på den perfekte landevejscykel for den performance hundgrende cyklist. Teknisk og køremæssigt kan man vanskeligt ønske sig mere, men lidt på bekostning af sjæl og karisma.

Vurdering-4

BMC-Roadmachine-05

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN