CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: BMC Roadmachine 01 ONE TEST: BMC Roadmachine 01 ONE
Vi har haft lejlighed til at teste 2020 udgaven af BMC nye Roadmachine 01 ONE. En sand drømmemaskine... TEST: BMC Roadmachine 01 ONE

 

På Eurobike Media days havde vi første gang lejlighed til at stifte bekendskab med den nye Roadmachine 01. Nu har vi også haft lejlighed til at teste den. Endda i topmodel trim med elektronisk gearskifte. Vil du vide mere om BMC Switzerland kan du læse vores reportage fra et besøg hos dem her.

Specifikationer

  • Ramme:Roadmachine, Premium Carbon, TCC Endurance, bottom bracket, Flat Mount, 12x142mm thru-axle
  • Forgaffel: Roadmachine Premium Carbon, TCC Endurance, Integrated Cockpit, Flat Mount, 12x100mm thru-axle
  • Geartrain: 2×12 SRAM RED eTap AXS
  • Hjul: Nav ENVE Road Disc, CL og Fælge ENVE SES 4.5C AR Disc Carbon
  • Dæk: Vittoria Corsa Control TLR G+700 x 28mm
  • Størrelser: 47, 51, 54, 56, 58 og 61 cm
  • Vægt: 7,5 kg
  • Pris: kr.78.750,-

Afprøvning
Design kan naturligvis debatteres, men den nye Roadmachine er svær ikke at syntes om. Topmodellens sandfarve med en snert af grøn nuance oser langt væk af Lækker. I en landevejsverden hvor den nye trend hedder firkantede rørprofiler, har den nye Roadmachine lige det ekstra der gør at den afgørende skiller sig ud, men alligevel med de umiskendelige BMC kendetegn som bedst kommer sig til udtryk i deres TCC Tuned Compliance Concept, en teknologi som de var blandt de første til at implementere i kulfiber produktion, og som bruges af alle de mest betydende brands idag. Roadmachine blev første gang lanceret i 2016. Roadmaschine 01 er således anden generation.

BMC dna er race Noget som for alvor kom til udtryk da den umiskendelige grøn/gule Phonak racer i sin tid blev lanceret. . Læs mere i vores besøgsartikel her. Alligevel har BMC gennem årene forstået at flytte de kvaliteter vi kender fra deres Teammachine over i deres Roadmachine som i nyeste reviderede udgave er et brag af en racercykel for en meget større gruppe  af landevejscyklister, vel og mærke hvis ellers ens budget er til det. For hånden på hjertet, Roadmachine er en dyr sag.

BMC indså allerede med deres første Roadmachine at landevejscyklister flest, cykler længere og længere og højere og højere, samtidig med at vejenes beskaffenhed ikke altid er helt ideelle.

Kernen i Roadmachine er deres Road-Smoothing Carbon Frame Technologi. De sænkede saddelstag er en af grundene til dens fine komfort. TCC Tuned Compliance Concept er langtfra noget nyt. Det blev første gang introduceret på deres TeamMachine SLR01 i 2009, og viste allerede dengang at BMC havde fat i noget af det rigtige. Siden er teknologien blevet udviklet og forfinet gennem årene. Det betyder at BMC idag er blandt de absolut førende på det felt, da de var de første.  Adskellige andre af de store brands bruger idag lignende teknologier, men har ikke i samme grad ekspertisen og videns erfaringen som BMC har opsamlet gennem de mange år.

Den nye Roadmachine er med kun 895 gram den hidtil letteste. Den har fået 20 % større eftergivelighed i bagrammen i kombination med 10 % større stivhed i krankboks og styrfittingen. En kombination som giver en fantastisk acceleration og kontrol samtidig med at komforten bibeholdes uanset underlag.

I forhold til første generation fra 2016 er der to afgørende punkter der adskiller den. Den lave vægt og at den nu føles som en levende cykel, forstået på den måde at den før lidt anonyme og kliniske køreoplevelse nu for alvor er væk, Den nye Roadmachine føles ekstremt inspirerende at cykle på. Den accelerer og klatrer som de bedste bjergcykler men uden deres uro og mangel på komfort. Det betyder også at cyklen føles både rolig og meget harmonisk, noget langt de fleste landevejscyklister vil sætte pris på uanset niveau og kunnen. Det kan måske lyde en smule søgt, men i denne testers øjne er den nye Roadmachine den første kulfiberracer som forener de meget teknologiske amerikanske landevejsracere med de klassiske italienske sjæl.

Den nye Roadmachine er en fantastisk langdistance cruiser, samtidige med at den stadig kan vise tænder, hvis det er det man ønsker specielt under antrit og bjergkørsel, hvor den er helt i sit es.

Cockpit Integration er det nye hype på topklasse landevejsracere. BMC kalder deres for Integrated Cockpit System (ICS) en teknologi hvor styr og frempind er bygget sammen. Som bruger kan du vælge mellem  frempind længder  mellem 55mm til 130 mm med 0 og 12 graders vinkling. Der benyttes mellemskiver for den mest optimale højde. Det smarte i systemet er at kablerne ikke skal afmonteres når der ændres på opsætningen. Samtidige er der fuld bevægelighed i styrbevægelsen, noget som ofte er begrænset på mange af konkurrenterne.

I forhold til første generation som maksimum kunne rumme 25 mm brede dæk er den nu øget til hele 33 mm. Endelig er der aftagelige skærmbroer til montage af skærme. En sjældenhed på en cykel af den type.

Næsten 80.000,- kroner for en cykel er mange penge, hvis du vil have den i toptrim med SRAM eTap og de dyre ENVE hjulsæt, men mindre kan også gøre det, da der findes tre billeger modeller og et løst rammekit.
Det er længe siden vi  har været så begejstret for en landevejsracer i kulfiber, primært pga komforten og den dejligt ukomplicerede og harmoniske opførsel, den leverer under alle forhold. Selvom Roadmachine først og fremmest er en landevejsracer gør den komfort optimerede ramme med de rette dæk op till 33 mm den også velegnet til en smuttur off road. Faktisk gør den det så overbevisende, at den sætter flere endog mere gravel specifikke cykelbrands grundigt på plads. Ingen tvivl herfra, en sand dreammachine.

Konklusion
Sagt med korte ord, Roadmachine 01 ONE er en fuldblods racercykel men med væsentligt mere komfort som gør den velegnet til langdistance. Dens udseende er en visuel nydelse som forstærker oplevelsen yderligere. En drømmecykel til en skyhøj pris…

Link

CYKELPORTALEN