TEST: BMC FS01 Four Stroke

BMC er forkortelsen for the Bicycle Manufacturing Company.  BMC blev grundlagt af amerikaneren Bob Bigelow i 1986 for at samle og distribuere cykler under branded Raleigh.  I 1995 mistede han licensen og det BMC vi kender idag, var en realitet.  Frem til 2001 førte firmaet en noget usikker tilværelse med økonomiske op og nedture.  Det var først da den nuværende ejer Andy Rihs satte en helt ny kurs for BMC, at den negative udvikling for alvor vendte.   Investeringerne blev koncetreret om tre ting,  udvikling, design og markedsføring for at positionere branded som en high-end producent med schwiziske rødder. Firma filosofien blev formuleret klart og  præcist i tre ord  Stil – Passion – Præcision.

Denne strategi viste sig at give pote, så BMC idag fremstår som en af de mest innovative nyere europæiske cykelproducenter.  BMC har et helt umiskendeligt design, der går igen på alle deres cykler. De teknisk firkantede rør og den rene rød/sorte optik er blandt kendetegnede. Også produktionsteknologisk er de med helt fremme i feltet og vist helt nye veje for moderne cykelproduktion af kulfiber med deres epokegørende Impec hvis ramme er vævet på fuldautomatiske robotter på en nyopført fabrik i Schweiz.

Til denne test har vi haft fingre i BMC fuldaffjedrede mountainbike Four Stroke FS01.  BMC FS01 har inkorpreret to specifikke BMC teknologier. TCC Tuned Compience Concept som vi tidligere har omtalt under testen af  landevejsraceren SLR01 og APS  Advanced Pivot System.

APS henfører til en fire punkt ophængning af bagrammen.  Et ideel affjedringssystem konverterer al rytterens energi til fremdrift, mens affjedringen absorberer alle ujævnheder under acceleration. Ved omhyggeligt at beregne placeringen af ​​de 4 centrale punkter på APS baghjulsophænget, kan man opnå dette mål med stor sikkerhed. Ved acceleration, frembringes en inertiel kraft, som komprimere af affjedringen. Med APS, er det virtuelle omdrejningspunkt placeret således, at kæden kompenserer for denne effekt.  Al pedalkraft anvendes til fremdrift uden tab af energi i affjedringen. Det sikrer optimal trækkraft og sikrer at hjulet asltid bevarer kontakten med underlaget. Det avancerede pivot system tilbyder rytteren den perfekte kombination af effektivitet, trækkraft og komfort.

FS01 udbydes som løs ramme og i tre standard komponent konfigurationer.  Testcyklen var monteret med udvalgte DT Swiss 2013 komponenter hvilket bringer prisskiltet på den samlede cykel op på næsten kr. 75.000,-

Tekniske Data
Ramme:  BMC Four Stroke Carbon.  2011 gram
Forgaffel: DT Swiss XRC 100 Cross Race Carbon 1170 gram
Gear/ Bremser: SRAM X0
Hjul:  DT Swiss XRC 950 T 1120 gram for et sæt
Dæk: Schwalbe Racing Ralph
Saddel: Fizik Tundra 2
Saddelpind: Easton EA70
Bagaffjedring: DT Swiss X313 198 g
Styr:  Easton EC70
Frempind: Easton EA90
Suspension Lockout lever: DT Swiss

 

Afprøvning
Allerede efter første færd bliver man klar over at FS01 er udlagt til fart og konkurrance.  Det for klassen meget lange overrør,  giver for de fleste en meget fremstrakt og sportslig kørestilling.  Normalt er fuldaffjedrede mountainbikes ikke verdens letteste vidundere, men det gælder bestemt ikke her. Med en totalvægt omkring de 8 kilo og med forskellige tekniske firnurligheder for at låsning affjedringen vil selv hardcore hardtrail fans spærre øjnene op. Med 100 mm vandring både på for og baghjul, og som kan justeres “on the fly” i froskellige tempi ved hjælp af to simple skiftere på styret, kan man altid opnå den mest optimale komfort afhængig af underlag og terræn, kørestil og personlige præferencer.
Bagaffjedringssystemet er ofte et kompromis men APS hører afgjort til et af de mere velkonstruerede.  Det hører ikke til det mest fintfølende på markedet, men er til gengæld næsten neutral i sin opførsel under kraftig pedalantrit.  I det højeste gear er pedal anslaget næsten lig nul mens affjedringen reagerer på større ujævnheder i underlaget. Cyklen er på nedkørsler ekstrem sporstabil, specielt i høj fart, hvor man sjældent mister kontrollen.   Man lærer hurtigt at sætte pris på de små lockout håndtag på styret som regulerer dæmpningen eller låser den helt. Kombinationen af den lave vægt og fuld lockout gør FourStroke til en fuldblods hardtrail som ikke lader konkurrenterne noget efter.

Konklusion
FS01 er en kompromisløs fuldaffjedret mountainbike med topklasse komponenter. Den udlagt til race og konkurrance med en meget sporty og viril kørestil som minder om de bedste hardtrails. Samtidig er den uhyre sporstabil og behagelig at køre på hvillet gør den til lidt af en universel kørmaskine specielt til udholdeldhedsløb. Eneste forbehold er den skyhøje pris…

Link

 

Dette indlæg var udgivet i:MTB - Turcykler, TEST og tagget . Bookmark the permalink. Der er lukket for kommentarer og trackbacks.