CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Test Axalko Bi Test Axalko Bi
En spansk udviklet landevejsracer i asketræ, for liebhaveren , hvor æstetik og performance går op i en højere enhed. Test Axalko Bi

Axalko02

Axalko Bi er en fornem eksponent for det ægte håndværk, der her kommer til udtryk i en landevejsracer i asketræ. På næsten alle parametre performer den ligeså godt eller bedre end de traditionelle materialer til stelbygning. Men det er ikke den afgørende faktor for denne cykel…

Træ har igennem år tusinder været brugt som materiale til bygning af stort set alt lige fra skibe til huse. De første cykler der så dagens lys var også i træ. Siden kom industrialiseringen og alt skulle produceres i store styk antal og til en lav pris. Men det ændrer ikke ved at træ har nogle fra naturens side gode egenskaber som også gør den velegnet til cykelbygning.  Konstruktionen har været længe undervejs. Ideen kom da det spanske snedker korporativ med de to brødre Aitzol og Andoitz Tellería og Enrique Ardura ledte efter nye produkter da markedet for snedkerhåndværk var vigende. Cyklen lå ligefor da de alle var ivrige cykelentusiaster. Det tog dem godt 6 år nå frem til det som i dag bygges under navnet Axalko i det nordlige Spanien. Navnet Axalko er meget passende opkaldt efter en kvik lille ræv fra et børneeventyr. Rammen er godkendt og dens pålidelig har stået sin prøve i de berygtede belgiske brostensløb.

Axalko03

Axalko ønsker ikke at konkurrere med de masseproducerede cykler, men henvender sig til den kræsne kunde som gerne vil eje en unik cykel som er smukt forarbejdet i naturens eget materiale, og hvor der er lagt megen sjæl og stor håndværksmæssig kunnen i hver eneste detalje.  Du finder flere billeder af rammen her.

Fakta om træ
Træ er et organisk materiale som indeholder en naturlig blanding af cellulose fibre, som har høj trækstyrke lejret i en matrix af lignin (vedstof) som modvirker kompression. Vedstoffet gør cellevæggen massiv med en styrke svarende til 2400kg/cm2 hvilket er højere end beton. Trækstyrken er 10,000 kg/cm2, hvilket er højere end ståls.  Sammen giver disse to naturlige egenskaber et meget stort styrke/vægt forhold, et forhold som man forsøger at kopiere ind i moderne menneskeskabte kompossiter.  Asketræ er valgt fordi det har en meget stor udbredelse og fordi det er let at bearbejde både med hånd- og maskinværktøjer. Samtidig reagerer det godt på bukning under damptryk, limning og er let at slutbearbejde til en høj og flot finish.

Axalko08

Axalko laver to typer rammer, den testede Bi til montage af løs sadelpind og BAX med integreret sadelpind. Ud fra kundens specifikationer udvælges hvert eneste stykke træ. De kontrolleres og sorteres efter knaster og åreringene, der skal være regelmæssige. Træet skæres op i stykker i tykkelser mellem 05 og 2,5 mm afhængig af hvor det skal bruges. Træet sammensættes og limes som en hul monoque ramme. Dette er den mest kritiske del af selve konstruktionen og kræver stor håndværksmæssig kunnen. Grundrammen er altid i asketræ mens den sidste finish udføres som ilægning af andre træsorter efter kundens ønsker. Axalko kan leveres som løs ramme eller som en komplet cykel. Priserne starter fra godt 23.000 kr. Det kan syntes dyrt, men tager man i betragtning hvor mange mandetimer der går med at lave rammen, virker prisen ikke afskrækkende og slet ikke når man ellers ser hvad der tages af priser for såkaldte custom kulfiberrammer af fjernøstlig herkomst.

Axalko07

Testrammen blev udstyret med følgende udstyr:

Axalko10

Afprøvning
Første indtryk er et stykke træhåndværk i absolut topklasse. Finish og forarbejdning er en fryd for øjet med de indlagte træstykker og smukt forarbejdede pløje samlinger. Den visuelle oplevelse er helt i top, og den positive oplevelse forsætter ude på landevejen.  Første indtryk er en vidunderlig cykel som ved første færd syntes at opføre sig fuldstændig som en racercykel bør og skal , men som alligevel efter nogle kilometer viser nogle egenskaber der er meget anderledes end hvad jeg tidligere har prøvet.  Den er usædvanlig behagelig at cykle på, men ikke på bekostning af andre faktorer som manglende stivhed og respons.  Den gør ikke det store væsen ud af sig og det skal en velkonstrueret cykel i min optik heller ikke. Den har alle de karakteristika du kan forvente af en god landevejsracer, den reagerer prompte, har en fin kraftoverførsel og acceleration. Behageligheden ligger i materialet som har en høj naturlig indre dæmpning af vibrationer og ujævnheder fra underlaget, på en måde som intet menneskeskabt materiale kan gøre.

Axalko11

Hvor kulfiber absorberer de helt små vibrationer og stål de større synes Axalko at absorbere det hele, selv ved pludselig større huller i vejen mister man aldrig kontrollen over cyklen. Træthedsfornemmelser i hænder, nakke og led udebliver så man kan cykle længere distancer.  Det er svært at beskrive, det skal opleves.  Men en kombination af behageligheden fra stål med perfomance fra kulfiber er ikke helt ved siden af.
Er der slet ikke noget negativt at sige om den ? jo en lidt tungere ramme men sammenlagt kan du stadig få den ned på de godt 8 kg med rette valg af komponenter, og vægt er heller ikke det væsentlige for folk som vil vælge denne ramme.  En anden mindre ting er dens sårbarhed mod overfladeskader i træet, ved styrt. Testrammen havde nogle grimme mærker men de har ingen betydning for styrken.
Det helt afgørende ved denne her cykel, er at man glemmer alt om performanceopgivelser, lir og komponenter.  Det hele smelter sammen til en højere enhed og man nyder hver kilometer på  sine cykelture.  Og det er vel egentligt den fornemmeste egenskab en cykel kan få.  Axalko er i den grad med til at fremme cykelglæden, og den får sjældent lov til at så ret længe ubenyttet, før man bare må ud og trille igen…

Axalko09

Konklusion
Axalko Bi er rammen for liebhaveren med høj æstetisk sans der gerne vil eje en unik og og håndværksmæssigt smuk udført cykel, der i tilgift er helt ubeskrivelig vidunderlig at cykle på.  Du kan få både lettere og billigere rammer men ingen som denne Axalko, der i den grad kvittere med sjæl, karisma og rendyrket køreglæde. En køreglæde som ikke kan gøres op i tal og vægtangivelser. For denne tester har den givet landevejscyklingen fornyet energi og glæde.  Et sandt mesterværk og en af få landevejsracere  som jeg vemodigt må levere tilbage.

Vurdering-5

Link

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN