CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Airshot TEST: Airshot
Dæk uden slanger, bedre kendt som Tubeless er ikke altid helt uden problemer. Vi har testet Airshot som kan gøre livet som tubelesser lidt... TEST: Airshot

Airshot09

Med udbredelsen af slangesløse dæk (tubeless) kan det give problemer med det meget stramme fit mellem dæk og fælg. Noget som giver nye udfordringer til hjemmemekanikeren uden adgang til trykluft. Ud over de gængse tricks med dækfedt, sæbe og CO2 patroner er sidste udvej for at få dækket til at springe på plads ofte trykluft, der kan levere den tilstrækkelige luftmængde på kort tid.

Airshot08

På det seneste er der kommet nogle nye fodpumper på markedet hvor man fylder et stort luftkammer, for efterfølgende at sende al luften ind i dækket på en gang. Men de er temmelig dyre.  En anden løsning for dem som allerede har en god pumpe er Airshot.  Her pumper du en løs beholder op, og via en ventil lukker du al luften ind i dækket på en gang.

Airshot03

Specifikationer

  • Dimensioner: 39,5 x 11 x 8 cm
  • Vægt: 427 gram
  • Volumen: 1,2 liter
  • Pris: 599,-

Airshot05

Afprøvning
Airshot består af en 40 cm høj kraftig aluminiumsflaske med et volumen på 1,2 liter. I toppen er skruet et hoved på med en prestaventil til at pumpe luft i den, med en almindelig pumpe eller fodpumpe. I siden sidder en  åbnngsventil påsat en 50 cm lang gummislange med pumpehoved til prestaventil og en aftagelig adaptor så man kan sætte slangen direkte i uden ventilen.  Herved frigives endnu mere luft hvilket kan afhjælpe på de mere genstridige dæktyper af slagsen. Der medfølger en lille instruktions manual samt påtrykt advarsel på selve flasken om ikke at benytte trykluft til at pumpe den op, og et maksimalt tryk på 160 psi svarende til 11 bar. Selve produktet virker solidt og veludført med gode ventiler og fittings.

Ibrugtagning kræver ikke den store ledvogtereksamen. Man lukker ventilen på siden og åbner prestaventilen på toppen og sætter pumpen på fuldstændig som man vil gøre direkte på dækket. Herefter vil jeg anbefale at man konsekvent pumper flasken op til det maksimale tryk, selvom det normalt ikke er nødvendigt på de brede MTB typer, hvor man naturligvis skal være lidt mere forsigtig med de helt høje tryk. Herefter sættes adaptor ventilen på plads i dækket og man åbner ventilen og dækket bliver fyldt hurtigt og (forhåbentligt) vil det springe på plads med et tydeligt plob.

Airshot04

I de fleste tilfælde er det tilstrækkeligt, men visse dæk specielt de nye cross og racer dæk kræver ofte lidt massering og hjælp af fedt eller sæbe. Også den direkte vej uden om ventilen kan hjælpe. Når dækket først har sat sig betyder det mindre at luften siver ud igen mens man sætter ventilen på plads. Efterfølgende kan man justere dæktrykket på traditionel vis med en pumpe.
Prisen kan måske syntes lidt høj, men har man i forvejen en god pumpe er det stadig en billigere løsning end en af de nye pumper med indbygget kammer. Samtidig giver det også væsentligt større fleksibilitet omkring valg af pumper og brug steder hvor der ikke lige er adgang til trykluft. Også i sammenligning med de små CO2 højtrykspatroner som mange bruger kan den hurtig tjene sig ind. Har du mod på det og vil prøve om princippet virker før du køber en Airshot kan du selv rigge en stor colaflaske til. Se vejledninger her. Men pas på. Den revner let hvis trykket bliver for højt.

Airshot01

Konklusion
Airshort er en simpel løsning på et problem som til tider kan være ret irriterende. Bruger du udelukkende tubeless dæk på flere cykler, vil den afgjort gøre livet lidt lettere. Samtidig giver den større valgfrihed mht. til pumpevalg og medtagning.

Vurdering-4

 

Link

 

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN