CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST af Tern Eclipse S18 TEST af Tern Eclipse S18
Eclipse S18 er en rigtig arbejdshest der kan bruges til lidt af hvert, lige fra dagligdagen til en tur jorden rundt. Den er... TEST af Tern Eclipse S18

Ecleipse s18 02

Tern Eclipse serien er med sine 24″ hjul et fint kompromis mellem gode køreegenskaber og en rimelig kompakt cykel i sammenfoldet tilstand.  Tern Eclipse S18 er nyeste generation i den Awardvindende serie og fuldt udstyret  til alt lige fra daglige transportopgaver til  cykeltouring med bagage.  Tern Eclipse S18 er udstyret med skivebremser og SRAM 2×10 gearsystem samt lavpunkt for- og bagbagagebærer.

Tern har altid haft øje for funktionelle detajler. Det gælder også Eclipse S18, der er udstyret med den nyudviklede dynamolygte Valo 2 på 150 lumen som vi testede  tidligere på året.  Den er fuldt integreret i  den justerbare  Andros frempind.  En anden smart detajle er den indbyggede pumpe i saddelpinden  PostPump 2.0.  Med Eclipse S18 er Tern for alvor trådt ind i cykelverdenen af “heavy duty” turcykler.  Det er sjældent at man oplever cykler der er så veludstyret “out of the box”.

Tern Eclipse S18 11

Udstyr

  • Ramme: Eclipse, hydroformed 7005-Al w/ smooth TIG welding, patented OCL Joint and DoubleTruss
  • Forgaffel: Aluminum 6061
  • Kranksæt: FSA Vero compact, 50/34T
  • Dæk: Schwalbe Big Apple 55-507, LiteSkin sidewall, RaceGuard puncture protection, Reflex
  • Saddel:BioLogic Phia, PrimeGel technolog
  • Saddelpind: BioLogic PostPump 2.0
  • Frempind: Andros, 3Djust technology, Norglide bearings
  • Styr: Kinetix Pro, double-butted 7050-AL, for VRO
  • Greb/horn: ERgon GP3
  • Styrfitting: Flux Pro w/ Physis integration, ACB bearings, dual-seal technology, machined aluminum cups
  • Bremser: Avid BB7, disc
  • Bremsegreb: Avid FR5
  • Gearskifter: SRAM trigger, 2 x 9 spd.
  • Forskifter: Microshift,
  • Bagskifter: SRAM X7

Tern Eclipse S18 - unfolded and folded

  • Kasettekrans: Shimano 9 spd., 11-32T
  • Kæde: KMC 9 Spd., Rust Buster
  • Pedaler: MKS EZY QR
  • Kabler: LiveWire 8.0, sealed alloy ferrules, DuPont L3 lubricant
  • Bagbagebærer: BioLogic Portage 24, tubular aluminum, KlickFix compatible
  • Forbagagebærer: Biologic Spartan front rack
  • Dynamonav: BioLogic Joule 3 dynamo, disc
  • Bagnav: Kinetix Pro, sealed cartridge bearings, disc, QR
  • Fælge: Kinetix Comp 24″, doublewall, powder finish
  • Eger: Sapim Race, Polyax nipples
  • ForLygte:   Valo 2, 41 lux/150 lumens
  • Baglygte: Spanninga Premium, Dynamo LED with Standlight
  • Skærme: SKS Aluflex PET
  • Støttefod: Cargo, rear drop-out mounted
  • Dimensioner sammenfoldet: 42 x 89 x 76 cm (16.5″ x 35.0″ x 29.9″
  • Vægt: 15,8 kg
  • Anbefalet pris: kr. 14.995,-

Tern Eclipse S18 07

Afprøvning
Tern Eclipse S18 bygger på den samme ramme som den sporty og minimalistiske  Eclipse X20 og viser at det kan lade sig gøre at omdanne en hurtig ”tiger” til en godmodig ”arbejdshest” udelukkende ved at skifte komponenter bl.a de brede og komfortable Schwalbe Big Apple dæk og i  det hele taget øge vægten med montage af bagagebærer, lys og skærme, så slutresultatet bliver en cykel med forudsigelige og behagelige køreegenskaber, perfekt til dagligdagsbrug og lange stræk tungtlastet.

Tern er kendt for mange gennemtænkte detajler som skal kompensere for foldecyklens begræsninger, ikke mindst omkring flexibilitet i ramme og styr/frempind. (Du kan læse flere detajler om deres OLV Joint og Double Truss teknologier under testen af Eclipse X20.)  Har man prøvet flere forskellige foldecykler bemærker man straks at Tern her er en smule foran sine nærmeste konkurrenter.

Ecleipse s18 05

Cyklen kommer sammenfoldet i en mindre kasse og er klar til brug. Det tager ca. ½ minut at samle den. I forhold til sine 20” søskende fylder cyklen sammenfoldet ikke ret meget mere.
20” Tern Link 38 x 79 x 72 cm, 24” Tern Eclipse 42 x 89 x 76 cm

Men den øgede vægt og den megen ekstra udstyr i form af bagagebærer foran og bagpå gør alligevel at cyklen er lidt svær og uhåndterlig i sammenfoldet tilstand.  Jeg savner en bedre understøtning af rammen når den er sammenfoldet, så den ikke så let vælter, og selvom Tern siger de har øget styrken på magneten som holder de to halvdele sammen, er det stadig ikke nok.  Hvorfor ikke sætte den samme gummirem på som benyttes ved styr/frempind som en ekstra sikkerhed.

Tern Eclipse S18 10

Retfærdigvis skal det siges at cyklen ikke er tiltænkt hurtige daglige ud- og sammenfoldinger, men udelukkende tænkt som en ekstra option, når man har brug for det, i pludselig opståede situationer hvor det kan være afgørende for om man kan få sin cykel med tog, bus eller fly.  Min erfaring  er at personale/selskaber er væsentligt mere samarbejdsvillige når man indlevere en foldecykel fremfor en almindelig cykel.

Køreegenskabsmæssigt er der intet foldecykel over den. Den er klippestabil også med fuld bagage og giver indtryk af at kunne holde til lidt af hvert. Der er mange fine detajler på cyklen lige fra den gennemtænkte kabelføringer til de aftagelige pedaler. SKS skærmene er suppleret med stænkklapper og de to bagagebærer er rigtige turcykelmodeller, hvor taskerne kan placeres langt nede for lavt tyngdepunkt.  Tern har klogelig valgt at sætte en kraftig støttefod på cyklen, så den kan holde balancen selv fuldt lastet.

Eneste ulempe jeg kan komme i tanke om,  er at cyklen kun leveres i en’ størrelse. Derfor  opnås de bedste kørestillinger for folk med en gennemsnitshøjde.  Er du enten meget lille eller meget høj giver det en lidt akavet kørestilling trods den meget fine indstillige Andros frempind.  En anden ting er det lille udvalgt i 24” dæk, slanger og hjul. Her er det nok en god ide at have allieret sig med noget backup hvis man er på vej jorden rundt. Alle øvrige komponenter er standardkomponenter som er bredt tilgængelige.

Tern er desværre ikke særlig udbredt i Danmark, men cyklerne distribueres igennem Hartje i Tyskland som har eget salgskontor i Danmark, så de danske cykelhandlere kan få fat i dem hvis du som kunde ønsker det. Ellers find en anden cykelforhandler, der er nok af dem.

Opfylder du kravene mht. til rette størrelse og er på udkik efter en fuldt udstyret turcykel, som i tilgift er væsentligt lettere at transportere med bus, bil og fly, når du selv vil holde fri, så er Tern Eclipse S18 stort set i sin helt egen klasse, da der ikke findes mange alternativer.

Tern Eclipse S18 06

Konklusion
Tern Eclipse S18 er en skøn turcykel som vil kunne tjene langt de fleste turcyklister uanset om du er til korte ture i Europa eller er Globetrotter.  Den er utrolig gennemført ned i alle detajler, bundsolid og velkørende. Med 24″ hjul har Tern opnået et godt kompromis mellem stabile køregenskaber og et kompakt foldemål ved transport.

Vurdering-4

Ecleipse s18 04

Link

 

.

 

 

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN