CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Test af Surly ECR 29+ Test af Surly ECR 29+
Skal du have en rigtig fed skovtraktor så hedder den nye trend FATBIKES. Er den nye opkobling smart PR eller er den virkelig til... Test af Surly ECR 29+

Surlu-ECR05

Fatbikes er oprindelig en afart af Icebikes.  En mountainbike som blev udbygget med ekstremt brede fælge og dæk, så den bedre kunne stå fast i løs sne til deltagelse i de populære iscykelløb i nordamerika. Fra i mange år at have været et nicheprodukt er det nu blevet den helt store dille og alle mountainbike producenter med respekt for sig selv har idag mindst en’ model i programmet.  Trods en smule skeptis måtte vi her på portalen  naturligvis prøve kræfter med sådan en ballondækfætter, for med egne øjne og ben at konstatere om det er smart PR eller om der er en reel brugsværdi i denne type cykel.

Surlu-ECR02

Valget faldt på Fatbikens moder Surly Bikes. De var blandt de absolut første til at begynde at producere Ice/Fatbikes. Surly modellerne ialt 12 forskellige, er lidt specielle ved at være produceret i stål. ECR som er genstand for denne test kalder Surly nu ikke en Fatbike ,da den er udstyret med 29″ i modsætning til sine Fatbike søskende som bruger 26″. Den har derfor fået betegnelsen ECR 29+  som står for Escape Commen Routes. ECR har en lillebro kaldet Krampus som er lidt billigere og lettere da den ikke har alle monteringsbøsninger. Og det er præcis hele meningen med Fatbikes, nemlig en cykel til at udforske al slags terræn og underlag lige fra sne til sand.

Surlu-ECR06

Specifikationer

  • Stel: Surly ECR  4130 CroMoly steel. ED coated. Double-butted main triangle. TIG-welded
  • Forgaffel: Surly ECR, TIG-welded custom-butted 4130 CroMoly, 80mm suspension corrected, 1-1/8˝ steerer tube, 203mm disc brake clearance
  • Kranksæt: Surly O.D., 36/22t
  • Krankboks: Surly Enduro, black
  • Gear for: Shimano SLX FD-M676D, Problem Solvers direct mount adaptor(28.6)
  • Baggear: Shimano Deore RD-M591, 9-speed
  • Kasettte: Shimano HG61-9, 9-speed. 12-14-16-18-21-24-28-32-36t
  • Kæde: KMC X10, Silver
  • Styrfitting: Cane Creek, 40 series
  • Bremser: Avid BB7 , HS rotors. 180/160 front & rear
  • Bremsegreb: Avid FR-5, Black
  • Gearskifter: Microshift SL-T10, 10-speed
  • Frempind: Kalloy AS-025N, 31.8, 4-bolt, black
  • Styr: Jones Loop, 710mm. Anodized. Black
  • Saddel: Velo VL2155, Steel rail
  • Hjul:  Surly Ultra New Disc, 32h. 6-bolt disc. Black og S himano FH-M529, 32h disc. Black på Surly Rabbit Hole, 29+ fælge med DT Swiss Comp, 2.0/1.8 Black spokes/Silver brass nipples
  • Dæk: Surly Knard 29×3, 27tpi
  • Størrelser: XS, S, M, L, XL, XXL
  • Pris komplet cykel: kr. 19.999,-
  • Rammkit: kr. 5999,-

Surlu-ECR07

Afprøvning
Udseendemæssigt er Surly ECR med sine enorme 29×3″ dæk, lidt af et monster. Rammen og den faste forgaffel er i stål og nydeligt pulverlakeret i en olivengrøn nuance. De slanke stålrør står i direkte kontrast til de fede dæk og i min optik er det dejligt at se et stel som afviger for tidens fremherskende fede kulfiber mode. I modsætning til sine mere ordinære sporty mountainbike søskende, er den udstyret med et meget bredt cruiser styr fra Jones. Det giver i praksis en meget behagelig håndledsstilling og en relativ oprejst køreposition. Udseendet gør at man tror man skal ud og cykle på en elefant, men i terrænnet er cyklen til trods for sine meget store dæk hverken tung eller sløv i betrækket.  Den er faktisk meget levende og  føles slet ikke tung.  De store ballondæk har i sagens natur en vis selvoprettende effekt, hvilket betyder at cyklen er meget sporstabil. Det betyder også at man skal have godt fat i styret når man udsætter cyklen for mere teknisk krævende terræn, uden at den dog på  nogen måde falder helt igennem i forhold til den almindelige mountainbike.  Den absolutte force er løst underlag som sand, sne og store løse sten. Her kan de almindelige mountainbikes slet ikke være med. Du kører fra alt og alle her.  Men selv på landevej med hårdt pumpede dæk ruller den forbavsende godt.  Det rette dæktryk er vigtig for den optimale køreglæde.  For lavt bliver cyklen sløv og vuggende at køre på mens alt ting falder harmonisk på plads hvis man har et dæktryk en smule højere end man normalt ville bruge på en almindelig mountainbike. Som langturs mountainbike er den oplagt, og glem alt om kompliceret unødvendig affjedring.  Også komponentmæssigt er der lidt retro over ECR med microShift tommelfinger gearskifterne, som forøvrigt fungerer upåklageligt.

Surlu-ECR04

Det helt store plus ved ECR er dens mange bøsninger til montage af alt slags ekstraudstyr lige fra skærme til bagagebære, ekstra store vandflasker og specielle forgaffel tasker. Det gør cyklen til en rigtig offroad explorer for turcyklisten som gerne vil udforske “off the beaten track”.  
Indrømmet, paraderne var en smule oppe omkring Fatbikes, inden denne test, men alle fordomme er blevet gjort til skamme med denne Surly ECR.   Har Fatbiken så sin berettigielse ? JA afgjort, alene bare i kraft af sin store alsidighed og ikke mindst sin store Funfactor.  Trænger du til fornyet inspiration på de tykke dæk er “den tykke  dreng fra klassen” afgjort en ny mulighed som udvider begrebet “at cykle på tykke dæk” betragteligt og gør den til et oplagt valgt næste gang der skal købes ny mountainbike.

Surlu-ECR08

Konklusion
Surly ECR har for undertegnede givet fornyet lyst til at udforske terrænnet væk fra alfavej.  ECR er en fornuftsorienteret Fatbike til en yderst rimelig pris så alle kan være med. En Fatbike er langt mere til sjov og ballade end til dicideret race med minde du naturligvis har tænkt dig at deltage i de berygtede isløb.  Du kan bruge det til alt lige fra en tur til skoven til en tur på standen eller gennem sne og is eller som tungtlastet tuff off touring maskine til dit næste cykeleventyr.

Vurdering-4

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN