CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Test af SRAM Via GT Test af SRAM Via GT
SRAM Via GT trekking gruppe har arvet megen af teknologien fra både MTB og Landevejsgrupperne XO og RED. Test af SRAM Via GT

SRAM nye gruppe Via GT komplementerer SRAM’s 2×10 landevejs og mountainbike serie ved at udfylde hullet mellem de to cykel typer.  Via GT er bygget til trekking og dagligdagscykler med teknologier hentet fra RED landevejsgruppen  og XO mountainbikegruppen.  Med i alt 20 gear i SRAM kendte 2×10 setup med 2 klinger foran og 10 bagpå, hævder de at man kan bruge alle gearkombinationer uden problemer. Via GT kan sammensættes på forskellige måder, med og uden dynamonav, og med skive- eller cantileverbremser, så den passer til en bred gruppe af cykeltyper og cyklister.  Gruppen fås i to farver – Icelandic Black og  Falcon Grey.

VIA-GT_group

Gruppen

  • Disc brake 160 mm bag     kr. 1110,-
  • Disc brake  160 mm bag    kr. 1110,-
  • Cantilever front/rear  kr 561,-
  • Bremsegreb sæt  kr 280,-
  • Kranksæt  1710,-
  • Forskifter kr. 379,-
  • Bagskifter kr.  404,-
  • Skiftegreb kr. 783,-
  • For og bagnav. (priser ikke oplyst)
  • D7 dynamonav. (priser ikke oplyst)
  • Totalvægt med V-Brakes 2448 gram
  • Totalvægt med skivebremser 2691 gram

SRAM-Via-GT--Krank

Kranksæt
Kranksættet kommer i to udgaver med 48/32 eller 48/34. Der fås tre krankarms længder 170, 172,.5 og 175 mm.  Kranksættet er fuldstøbt, og der medfølger en kædebeskytter som kan tages af.

SRAM-Via-GT--skiver
Bremser
Skivebremserne er hydauliske og bremsemæssigt er de sat op til at være noget mere harmoniske og knap så direkte som det vi kender fra mountainbike bremserne.  Det vender vi tilbage til under afprøvningen.

SRAM-Via-GT--bremsegreb

Bremsegreb
Bremsegrebene ligner mountainbike typerne til forveksling, men med en noget længere vandring i grebet hvilket gør dem væsentligt lettere at dosere sammen med Via GT skiverne.

SRAM-Via-GT-gearskift

Gearvælger
Via GT trigger shifters har samme design som XO med en tydelig og let aflæselig gearindikator. Begge greb sidder under styret. Man skifter op i gear ved at trykke ind på den bagerste lever med tommelfingeren, mens man skifter ned ved at løfte op i den forreste lever med pegefingeren fra forsiden af styret.  Let og effektivt.

SRAM-Via-GT--forskift

Forskifter
Forskifteren er udstyret med har SRAM  Zero Loss og så har den samme bredde som Apex forskifteren så den kan klare en ekstrem kædeføring som kræves for at kunne bruge alle gear.

SRAM-Via-GT--bagskift

Bagskifter
Bagskifteren benytter SRAM  X-Glide og ZeroLoss teknologier. Bagskifteren har en meget lang arm for at den kan håndtere 36 tænders kransen på bagkasetten.

SRAM-Via-GT--krans

Krans og kæde
Kransen har en 11/36 gearing og der fås tre forskellige kæder til gruppen PC-1091, 1051 og 1031.

SRAM-Via-GT-D7-dynamo

Dynamonav
Som en option tilbyder SRAM også et Dynamonav D7  Dette nav vejer kun 565 gram og fås i to udgaver 2,4 eller 3 watt begge med 6 volt. Navet er optimeret til at give konstant lys selv ved meget lave hastigheder.

SRAM-Via-GT--nav

Navsæt
For at komplimentere bremserne der fås både som skive og cantilever fås navsættet  i to versioner.  Navene er med forseglede lejer og med huller til 32 eger både for og bag.

Afprøvning
Gruppen var til rådighed i begge versioner (skivebremser og V-bremser) monteret på to trekkingcykler i mellemklassen.  Det første man bemærker er bremserne som opfører sig væsentlig anderledes end hvad man normal er vant til på hydrauliske skivebremser. Grebvandringen er lang og doseringen silkeblød, hvilket betyder at bremserne ikek tager ved på samme måde som man er vant til på mountainbikes, men tag ikke fejl trækker du bremsegrebet helt i bund står du på næsen. En velvalgt disposition til brug på dagligdags og turcykler.   Gearskiftet er præcist og hurtigt og det er lige ud af landevejen at betjene trigger shifterne.

SRAM-Via-GT-cykel

Det er muligt at montere GripShift drejegrebene for dem som foretrækker det.  Gearområdet er velvalgt med fokus på de helt lave gear og knap så høje gear som vi er vant til fra landevejsgrupperne. Ialt har gruppen en gearudveksling på hele 529 % Forskifteren med sin ekstremt brede spillerum gør det muligt at køre med kæden på det store inderste tandhjul bagerst og de store yderste tandhjul forreste uden at kæden kører på, så JO man kan bruge samtlige 20 gear.

Konklusion
Det er lykkedes SRAM af forene det bedste fra deres landevejs og mountainbikegruppe til en af markedest pt bedste trekkinggrupper.  Gearskiftet er hurtigt og præcist og specilt gruppen med skivebremser imponerer med en rigtig god dosering af bremsevene minded på dagligdagsbrug.

Vurdering-4

Link

CYKELPORTALEN