CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Test af Pinarello Dogma XM Test af Pinarello Dogma XM
Et brag af en MTB køremaskine. Med Dogma XM viser Pinarello at de kan andet end designe gode landevejsracere. Test af Pinarello Dogma XM

Dogma-XM-08

Vi har tidligere testet  Pinarello Dogma XC der var firmaets entre’ på mountainbike markedet sidste år.  Nu godt et år efter har Pinarello hele fire mountainbike modeller i deres program. Vi har haft lejlighed til at teste deres nye fuldaffjedrede topmodel  Dogma XM 9,9.  Den er spækket med et væld af avancerede teknologier, der skiller den ud fra mængden af  fuldtaffjedrede mountainbikes.  For de fleste er den mest optimale løsning at have en mountainbike som kun dæmper når det er nødvendigt.  Dette har langt de fleste producenter løst ved at sætte Lock Out skiftere på styret.  En ok disposition men sjældent noget som man bruger når først man cykler. Pinarello går anderledes konsekvent til værks med deres Quadrilateral Onda Curve Asymmetric™  der bygger på 5 omdrejningspunkter i bagaffjedringen imod det mere udbredte 6 punkter. En 6 punkt affjedring er altid aktiv uanset terrænnet. Pinarellos løsning tager udgangspunkt i Formel 1 bilernes affjedring.

  • ASC – ASYMMETRIC SUSPENSION CONCEPT

Pinarello hævder at symmetrisk opbygning ikke altid giver mening hvis man ser det ud fra et matematisk synspunkt som i dette tilfælde er det centralt placerede fjederelement.  Den højre del af vores ramme er dedikeret til krank, og forskifteren, omdrejningspunktet for den trækkraft på vores cykel, hvor styrkerne er fremherskende, og hvor vægtene er betydeligt ubalanceret på rammen. Den centrale chok på DOGMA XM, er takket være vores ASC ikke i direkte forbindelse med rammen men indirekte forbundet med krankboksen takket være en aluminium arm forankret med 8 bolte. Dette sikrer mindre stress til rammen og yderligere styrker krankboksen. Den centrale chok er ikke symmetrisk  men asymmetrisk til perfekt balance mellem den højre side af rammen, hvor kranken og forskifteren arbejde. Dette resulterer i en perfekt balance mellem vægt og volumen, der vil gøre din pedallering mere symmetrisk og afbalanceret.

Dogma-XM-07

  • STIFF AS A ROAD BIKE, SUSPENDED ONLY WHEN NEEDED

den optimale løsning er at have en cykel som kun dæmper når det er nødvendigt. Det opnår Pinarello med deres quadrilateral Onda Curve Asymmetric™ der kun virker når underlaget kræver det. De fleste fuldt affjedrede rammer har 6 rotationspunkter. Dette er næsten altid placeret tæt ved hjulet og krankboksen. Det 6 rotationspunkt er altid aktivt uanset terræn. Dogma XM har kun 5 rotations punkter takket være en fleksibel kulfiber struktir i bagrammen som kun giver sig når underlaget kræver det. Teknoligien er taget fra vippearmene der benyttes i Formel 1 biler.

  • PINAFIT WITH FORKSTOPPER™

Ligesom på DOGMA XC benytter DOGMA XM også deres særlige PINAFIT Forkstopper ™ så front trekanten kan udformes helt optimalt.  All andre producenter bygger deres rammer ud fra antagelsen at en forgaffel roterer 360 grader. Det tvinger dem til at strække hovedtrekanten og derved reducerer den naturlige stivhed.  Med PINAFIT pushing på pedalerne har man følelsen af at cykle på en landevejscykel  med maksimal vandret stivhed. Forgaffel stopperen beskytter ramme og styr ved styrt.

  • XPOWER ™ CLOSURE

henviser til en saddelklampe med større anlægsflade hvorved stressbelastningen fordele0 og reduceres med op til 50%. Selve klampen har fire skruer.

Dogma-XM-04

  •  ONDA XC TWIN ARMS 

På traditionelle rammer er bagstagene koblet direkte på overrøret. Det betyder at alle vibrationer fra der kommer fra bagstaget forplantes direkte til overrøret og ofte videre til styret hvor det påvirker kontrol og komfort af cyklen. Vi har opdelt de to trekanter og flyttet den bageste trekant højere op. Denne løsning er forbundet med de asymmetriske todelte bageste stag reducere stød bagfra for forbedret håndtering og stabilitet. Dette kalder Pinarello ONDA XC Twin Arms Asymmetric.

  • ICR™ 

Alle kabler føres interne i rammen for maksimal ydelse og beskyttelse mod brud og skidt. Rammen er endvidere forberedt for justerbare saddelpinde med fjernkontrol.

  • MONOLINK ASYMMETRIC

Fjederelmentet på DOGMA XM hviler på en Monolink Asymmetric Plade, som er CNC fræst. Denne er kernen i den bagerste del af quadrilateral Onda Curve Asymmetric™.

  • RAD™ SYSTEM

DOGMA XM bruger deres RAD system til montage af skive bramse kaliperen på den vestre side af kædetaget- Det giver en mere symmetrisk bremsning uden at det går ud over stabiliteten på rammen.

Dogma-XM-06

  • THROUGH AXLE

DOGMA XM bruger de overdimensinerede hule aksler 15QR og 12×142 på begge hjul for bedre stabilitet og komfort.

  • IGUS ® BUSHINGS

DOGMA XM har erstattet de klasiske 15mm lejer med lav friktions IGUS ® bushings, for større pålidelighed, og lavere vægt.

Specifikationer

  • Ramme: Pinarello Carbon 60HM3K Torayca® – XM01
  • Forgaffel: Fox
  • Fjederelement bag: Marzocchi XM Lite
  • Gear og bremser: SRAM XX
  • Kranksæt: SRAM XO
  • Hjul: DT Swiss XR1450 Spline
  • Dæk: Schwalbe Racing Ralf
  • Styr: FSA
  • Frempind: FSA OS99
  • Styrfitting: FSA
  • Saddelpind:FSA K-Force
  • Saddel: Selle Italia Team Edition
  • Størrelse: S, M, L, XL
  • I Danmark bliver den løse ramme taget hjem på bestilling

Dogma-XM-03

Afprøvning
Det er ikke hver dag man har lejlighed til at cykle på en mountainbike hvor alene rammen koster mere end 40.000 kroner, og netop prisen er det eneste negative der er at udsætte på Dogma XM, men det vender vi tilbage til. første man bemærker er at denne mountainbike absolut ikke føles som en typisk fuldaffjedret model.  Langt de fleste fuldtaffjedrede mountainbikes jeg har prøvet er yderst behagelige at cykle på men næsten altid på bekostning af  manøvredygtighed og direkte respons når man kører på tekniske trails.  Ser man bort fra ophænget af fjederelementet er Pinarello system egentlig et 4 punkts Horst fjedringssystem. Ved at isolere fjederelementet og fæstne det med yderligere et femte punkt opnås en helt jævn og liniær stempel bevægelse som reducerer friktion og det som kaldet bobbing, hvor man  sidder og gynger for hver pedalomdrejning. Står man op i pedalerne og læner dig en smule fremad vil man opleve rammen fuldstændig som en hardtrail, uden den mindste fjederdæmpning. Det betyder at affjedringen kun er der når man har brug for det.  Cykler du lige ud er den nærmset passiv og dæmper kun ujævnheder fra underlaget, og det samme gør sig gældende når du cykler opad. Den er tilstede men kun så den lige hjælper dig frem over ujævnheder. Kontakten til baghjulet og kontrollen med cyklen eføles subjektivy som en hardtrail.

Dogma XM er sikkert ikke mountainbiken for alle og enhver, men er du som jeg på udkik efter en fuldaffjedret mountainbike som kun fjedrer når man har brug for det og hvor det giver en fordel, så er XM uhyre velafstemt. Den viser vejen for dygtig udført design som forhåbentlig vil udbrede sig til andre mærker og hvem ved måske en mere økonomisk  tilnærmelig Pinarello model, for prisen er alt for høj.

Dogma-XM-01

Konklusion
Pinarello Dogma XM er et stykke imponerende ingeniørarbejde og skoleeksempel på en fuldaffjedret XC mountainbike der med god margen viser vejen for hvordan det skal gøres. Anskaffelsesprisen er dog stadig alt for høj. Dogma XM er ikke en fuldaffjedret mountainbike i traditionel forstand, og det skal man være opmærksom på som køber.  Er du egentlig på udkik efter en High End hardtrail men gerne lige vil have en smule intelligent bagaffjedring, så er XM sagen.

Vurdering-4

Link

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN