CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Test af minipumper Test af minipumper
Skal man tro de danske cykelhandlere, er de små minipumper meget populære. Men duer de små til noget. Vi har lagt dæk og ventiler... Test af minipumper

mini02

Skal man tro de danske cykelhandlere er de små minipumper meget populære ikke mindst blandt motionscyklister. Men duer de små til noget ? Vi har kikket nærmere på syv små minipumper i forskellige prisklasser og lad os  slå fast med det samme, at intet slår den traditionelle store cykel- eller fodpumpe, når man hurtig og uden al for megen sved på panden skal have pumpet sine dæk.  Men skal du på tur kan det være rart at have en lille cykelpumpe med, der hverken fylder eller vejer alverden,  til hvis uheldet er ude og du punkterer.  Vi har kikket nærmere på syv minipumper i prislejet fra 50 til 500 kroner.
I vores lille sammenlignende test hænger pris og størrelse ret godt sammen, forstået på den måde at jo billigere pumpen er, jo mere fylder den også.  Betegnelsen minipumpe skal derfor tages med en gram salt når man kikker på de tre billigste modeller i feltet.

Lille luftvolumen
Det siger næsten sig selv, at små cykelpumper i kraft af deres ringe størrelse, ikke har noget særligt stort luftkammer. Der skal derfor arbejdes en del på sagen for at få tilstrækkelig med luft i dækket, specielt når dæktrykket bliver højt, da modtrykket fra selve slangen bliver større end hvad pumpen kan leverer. Derfor benytter flere af de små pumper et lille trick i form af et to vejs pumpesystem, hvor man enten kan pumpe høj volumen eller højt tryk pr. pumpeslag. Det er angivet med HV (High Volumen)  og  HP (High Pressure).  I praksis betyder det, at det er muligt at pumpe højtrykdæk uden de store armkræfter. Til gengæld kræver det adskillige pumpeslag, ja for nogle af pumperne flere hundrede, så tålmodighed og gode armkræfter er en dyd.

mini04

Ergonomi
Et andet punkt du som bruger skal være opmærksom på, er ergonomi. De små pumper efterlader i sagens natur ikke megen plads til ens hænder. Specielt de pumper hvor man har byttet rundt på cylinder og pumpehåndtag giver store udfordringer mht. at holde den tilstrækkelig fast på ventilen. Det hjælper at flere af modellerne har en klemmeanordning, mens kun en model tager den fulde konsekvens og leveres med en løs slange, en løsning der gør det hele meget lettere.

Ventiltyper
De fleste af de afprøvede pumper har adaptor til de to mest gængse ventiltyper, auto- og racerventil (læs mere i vores guide til velpumpede dæk).
Indbygget dæktrykmåler kan være en god ide, men ofte er de svære at aflæse på en minipumpe og nøjagtigheden er ikke særlig stor.  En løs dæktrykmåler er ofte en bedre løsning.

Teori og virkelighed
På papiret er data taknemlige. Derfor har vi selv målt hvor højt man kan pumpe et dæk. Det er angivet med det antal pumpeslag vi har kunnet pumpe dækket til, før trykket blev så stort at det er umuligt for en almindelig person at pumpe mere.  Dæktrykket er angivet i psi og bar. Pumperne har fået karakter efter vores sædvanlige bedømmelses skala men yderligere opdelt i funktion, design og pris.

mini03

Hvad skal du kikke efter når du køber en minipumpe
1. Finish og forarbejdning. Prøv at pumpe med den og mærk efter at der ikke er for megen slør i pumpebevægelsen. Er den i plastik eller metal.
2. Hvordan ligger den i hånden. Har den en glat eller ru overflade.
3. Hvor tung og stor (lille) er den. Lav vægt og størrelse er ikke altid den letteste at pumpe med.
4. Kontroller ventiladaptoren og låseanordning. Nogle pumper kan det være svært at aktivere låseanordningen og komme til ved ventilen.
5. Skal jeg købe dyr eller billig ? Vores test viser at den billigste pumpe faktisk er meget anvendelig mens et par af de noget dyrere modeller ikke nødvendigvis er bedre. Så nej der er ikke helt sammenhæng mellem pris og kvalitet her.

mini-mustang

1. Brugsen Mustang (sælges også under andre navne hos byggemarkeder)
Brugsens minipumpe er den billigste, men også den største. Den har et dobbelt ventilhoved der passer til alle tre typer ventiler. Den ligger godt i hånden og er let at pumpe med ikke mindst pga, sit T-håndtag. Til almindelige ret brede dæk er den fuldt ud tilstrækkelig, mens det kniber med at kunne pumpe højtrykdæk. Den har godt fat i ventilen, og der medfølger en holder til montage på stellet.

Konklusion
Testens største og billigste pumpe gør et godt indtryk. Den pumper godt og virker veludført i materialevalg og funktion,  men er kun velegnet til almindeligt moderat dæktryk.

  • Dimensioner 280 mm Ø30 mm
  • Vægt 148 g
  • Opgivet Max lufttryk: ikke opgivet
  • Målt: 65 pumpeslag svarende til 65 psi 4,5 bar
  • Pris 49.95,-

Funktion: xxxx
Design: xxx
Pris: xxxxx

mini-zefal

2. Zefal Mini Jet
Denne pumpe har en vendbar indsats til racer og autoventil, men ingen låseanordning. Har svært ved at blive på ventilen når der pumpes. Finish og forarbejdning er meget plastikagtig med megen slør. Svær at pumpe med da den er let og glat. Ødelagde et par ventiler. Der medfølger en holder. Virker subjektivt som en pumpe med kort levetid.

Konklusion
Denne pumpe efterlader ikke noget særligt godt indtryk. Kun velegnet som nødpumpe til dæk med lavt dæktryk.

  • Dimensioner 230 mm Ø25
  • Vægt 69 g
  • Opgivet Max lufttryk 87 psi 6 bar
  • Målt 67 slag svarende til 75 psi 5 bar
  • Pris 69,-

Funktion: xx
Design: xxx
Pris: xxxx

mini-xlc

3. XLC Alpha
Denne pumpe har som den eneste indbygget manometer der dog er meget svært at aflæse. Den har dobbeltkammer hvor man kan pumpe høj volumen HV eller højt tryk HP. Det sidste gør at man med mange pumpeslag forholdsvis let kan pumpe et meget højt dæktryk. Virker som en solid pumpe, men fordi man har byttet om på håndtag og kammer er den svær at håndtere. Klemmeanordningen på det dobbelte hoved er heller ikke tilstrækkelig til at holde den helt på plads på ventilen.

Konklusion
En god gedigen pumpe med mange funktioner til en god pris. Lidt svær at betjene. En rigtig god højtrykpumpe.

  • Dimensioner 205 mm Ø31
  • Vægt 154 g
  • Opgivet Max lufttryk 100 PSI 7 bar
  • Målt 186 pumpeslag svarende til 125 psi 8,6 bar
  • Pris 149,-

Funktion: xxxx
Design: xxx
Pris: xxxx

mini-powerpump

4. Crankbrother Power Pump
Minipumpens Grand Old Man som har været på markedet uændret i adskillige år.  Denne pumpe minder funktionsmæssig om XLC pumpen, men er både mindre og lettere. Den har også high pressure mode, der gør det muligt med mange pumpeslag at pumpe højtrykdæk. Har et dobbelthoved til auto og racerventil. Klemmeanordningen der skal drejes er lidt dum og det er svært at få tilstrækkelige sikkert fæste om pumpen. Kan være svær at få plads til mellem egerne på nogle hjul

Konklusion
En god og fiks pumpe der kan pumpe højtrykdæk. Lidt svær at håndtere.  Let og lille

  • Dimensioner 147mm Ø29
  • Vægt 95 g
  • opgivet Max lufttryk 100 psi 7 bar
  • Målt 215 pumpeslag svarede til 123 psi 8,5 Bar
  • Pris 199,-

Funktion: xxxx
Design: xxxx
Pris: xxxx

mini-specialized

5. Specialized Air Tool
Lille og let pumpe i aluminium. Klemmeanordning men kun til racerventil. Ligger ret godt i hånden. Svær at pumpe med når dæktrykket bliver højt. Løs holder medfølger

Konklusion
Flot designet højtrykspumpe der dog taber på funktionalitet da der kræver mange pumpeslag for at nå tilstrækkeligt dæktryk.

  • Dimensioner 159 mm Ø23
  • Vægt 89 g
  • Opgivet max lufttryk 120 psi 8,3 bar
  • Målt 230 pumpeslag svarende til 100 psi 7 bar
  • Pris 219,-

Funktion: xxx
Design: xxxx
Pris: xxx

mini-topeak

6. Topeak Micro Rocket
Let og minimalistisk højtrykpumpe i aluminium. Uden klemanordning og kun til racerventil. Svær at pumpe med da den er lille og glat. Ryger let af ventilen. Ødelagde en ventil. Umuligt at pumpe bare i nærheden af det opgivne høje dæktryk. Der medfølger en løs holder.

Konklusion
Flot design men i praksis ikke pengene værd da den er svær at pumpe med. Ikke velegnet til højtrykdæk.

  • Dimensioner 160 mm Ø20
  • Vægt 66 g
  • Opgivet Max lufttryk 160 psi 11 bar
  • Målt 290 pumpeslag svarende til 110 psi 7,5 bar
  • Pris 275,-

Funktion: xxx
Design: xxxxx
Pris: xx

mini-lezyne

7. Leyze Carbon Drive Lite
Flot designet pumpe i kulfiber, med indbygget løs slange der skrues på ventilen. Vendbar så den passer til racer og autoventil. Trykudligningsventil.  Holder med velcro lukke medfølger.
Let at pumpe med, da den er fri af ventilen. Lidt glat i hånden når dæktrykket stiger. Velegnet til højtrykdæk.

Konklusion
Den bedste men også dyreste pumpe. Den løse slange gør pumpningen meget lettere. Fås i en billigere aluminiums udgave med samme funktionalitet.

  • Dimensioner 185 mm Ø27
  • Vægt 79 g
  • Opgivet Max lufttryk 120 psi 8,3 bar
  • Målt 185 pumpeslag svarende til 115 psi 8 bar
  • Pris 499,-

Funktion: xxxx
Design: xxxx
Pris: xx

Sammenfatning
Der er ingen decideret vinder i denne sammenligning.  Overordnet kan man sige at både den billigste og dyreste pumpe leverer varen, så i denne test er der ikke nogen direkte sammenhæng mellem kvalitet og pris. To af pumperne i midten af feltet anser vi udelukkede som nødpumper der reelt set ikke er deres pris værd.  De pumper som egner sig bedst til at pumpe højtryksdæk er dem som benytter en dobbeltkammer funktion men til gengæld er de lidt svære at håndtere. Ved køb af minipumper er det meget vigtigt at du bruger din sunde fornuft og at kun kan få lov til at prøve pumperne inden køb. Se også vores billedgalleri af alle pumperne

Denne artikel er en bearbejdet version af den artikel som jeg oprindelig har skrevet til Cyklistforbundets medlemsblad Cyklister.

Links

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN