CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Test af BH Emotion Neo Cross Test af BH Emotion Neo Cross
BH Easy Motion er det helt rette ordvalg, med deres hybridcykel Neo Cross, hvor der for alvor er dømt medvind på cykelstien. Læs testen...... Test af BH Emotion Neo Cross

BH Neo Cross 02

Den spanske producent BH bikes, er en velrenomeret producent af cykler siden 1909. På vore breddegrader er de først og fremmest kendt for deres High End mountainbikes og racercykler. Men de har også et meget stort program på mere end 20 forskellige modeller i elcykler, lige fra pendlercykler til mountainbikes, som alle går under navnet Easy Motion.  BH Easy Motion distribueres i Danmark af  Move Easy.  Alle modeller er konstrueret omkring den samme motor, batteri og elektronik, hvilket gør det lettere og billigere altid at kunne få reservedele til cyklerne. I 2011 fik BH Easy Motion en Eurobike Award for deres integrerede batteriløsning i stellet.  Den løsning har siden dannet skole for mange andre.  Genstand for denne test er den sporty model Neo Cross. Neo Cross er en hybridcykel hvor man forener en affjedret 700 C sporty udlagt cykel  med  momentstyret baghjulstræk. Ud over det flotte og lidt futuristiske design (se billedgalleri her)  er der tale om en meget alsidig cykeltype som kan bruges af alle og til lidt af hvert lige fra de daglige cykelture til en frisk tur i skoven.

BH Neo Cross 07

Udstyrsliste

  • Ramme: Neo Cross Alloy
  • Forgaffel: Suntour Nex4610
  • Motor: Baghjulstrukket børsteløs 350 w (250 w)
  • Batteri: Samsung Lition Ion 432 Wh 36 Volt 12Ah
  • Momentstyring: fra 0,7 til 3 gg
  • Rækkevidde:  Op til 90 km på en opladning
  • Skivebremser: Tektro E-Comp hydrauliske
  • Gear: Shimano Deore/Alivio 8 speed
  • Fælge: Elcykel specifikke Alex Rims DM18
  • Dæk: Kenda 198 700 x 38
  • Størrelser: Medium (50 cm) og Large (55 cm)
  • Farver: Sort eller hvid
  • Vægt: 19,8 kg
  • Anbefalet pris:  kr. 18.999,- (12Ah batteri)  17.999,- (9Ah batteri)

BH Neo Cross 03

Afprøvning
Neo cross ligner på afstand næsten en almindelig cykel. De buede linier giver et harmonisk og indtegreret indtryk, samtidig med at batteriet er camoufleret godt. Inden brug er det en god ide at læse den medfølgende manuel på dansk og oplade batteriet. Batteriet er udformet som en buet form så det klikkes på overrøret og bliver en integreret del af cyklens udformning. Det låses fast en nøgle. Ved opladning tager man batteriet af og sætter det til den medfølgende kraftige lynoplader. En fuld opladning tager 4 timer og opladeren slår automatisk fra efter fuld opladning. Det havde været rart hvis man også kunne oplade batteriet når det sad på cyklen, men det var formodentlig gået ud over det stilrene design, så det er udeladt. El-systemet tændes og betjenes på det lille display som sidder i venstre side på styret med tryk på den runde knap. Når man tænder må man ikke træde i pedalerne. Efter få øjeblikke er cyklen klar. Betjeningen er let og ligetil og altid lge ved hånden. Ved hjælp af de to piletaster kan man betemme hvor megen motorkraft man vil have. Der er fire indstillinger, No assist, ECO, Standard, Sport og Boost. I No assist fungerer cyklen som en helt almindelig cykel. Det samme gør sig for øvrigt også gældende hvis den er helt slukket, hvilket betyder at man altid kan cykle på den hvis strømmen skulle svigte. Displayet viser desuden batteristatus og speedometer og kørt distance. Displayet er aftageligt.

BH Neo Cross 08

Neo Cross er udstyret med en kraftig 350 Watt baghjultrukket motor, der er elektronisk neddroslet til 250 watt som loven angiver. Motoren er momentstyret og momentet er meget jævnt reguleret specielt i standard og sports mode. På mange måder minder Neo Cross om de bedste centermotor elcykler. Motoren reagerer prompte når man begynder at træde i pedalerne og får forbavsende hurtig en op på de 25 km/ hvorefter kraften gradvis forsvinder. I Eco indstillingen mærker man stort set ikke motoren, mens Standard og Sport giver et godt kompromis mellem ydelse og rækkevidde (batteritid) I Boost får man et gevaldigt skub, mere end 3 gange dit tryk i pedalerne, og specielt på stejle og lange stigninger bliver du nærmest skubbet op. Kører du i skov eller på andet løst underlag med Boost funktionen skal man være varsom for ellers kan man let miste herredømmet over cyklen. Desuden falder batteritiden drastisk i den indstilling. Men det er altid morsomt at overhale den lokale cykelklub på bakkerne ved Brorfelde med høj cigarføring. Og netop motivations faktoren er en af de helt store plusser ved elcyklen, som vil kunne få dig ud og cykle selv på dage hvor man måske ikke har lyst og istedet vælger den lette løsning (bil eller bus).

BH Neo Cross 04

Plusser

  • Kraftig motor med stort og velreguleret moment
  • God batteritid
  • Alsidig cykel med sporty køreegenskaber
  • Godt udstyret på komponentsiden

Minus

  • Batteri kan ikke oplades monteret på cyklen
  • Ingen skærme
  • Kun 2 størrelser
  • Ingen flaskeholder

BH Neo Cross 06

Trods en meget livlig og sporty cykel er kørestillingen alligevel så oprejst at langt de fleste kan være med. Med en vægt på lige under de 20 kg ligger den i den lette ende af spektret for elcykler. Cyklen kan bruges til det meste lige fra landevej til en tur i skoven og man kan sagten cykle på den uden at blive forpustet på lige landevej uden motorhjælp. Udstyrmæssigt er cyklen veldisponeret med hydrauliske skivebremser som lidt smart er koblet sammen med motoren så den virker som motorbremse. Affjedringen fra Suntour har forholdvis kort så den ikke generer på landevej men alligevel tager de værste vibrationer. Den har endvidere låses. Rækkevidden under praktisk brug med ECO eller standardindstillingen i ikke alt for krævende terræn ligger mellem 60 og 80 km på en opladning.  Specielt stigninger og cykling i for høje gear trækker gevaldigt ned i batteritiden. Under normalt drift er motoren meget støjsvag. Cyklen fås i to udgaver med enten et stort eller lille batteri og i sort eller hvid. Desuden kan der fås lys, skærme og bagagebærer som ekstra tilbehør.

BH Neo Cross 05

Konklusion
BH Neo Cross er elcyklen for dem som gerne vil have en sjov hybridcykel, lidt ud over det sædvanlige.  Køreegenskaberne er mere cykel end el-cykel hvilket er positivt.  Cyklen er velkonstrueret og veludstyret. I tilgift får man et flot lidt fusturistisk design og en performance over gennemsnittet både med og uden brug af elmotor som har et for klassen meget stort moment. Og naturligvis ikke at forglemme en meget stor FUN effekt som kan gøre selv de kedeligste cykeldage til en fest.

Vurdering-4

Link

 

 

 

 

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN