CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Test af AngryLight Test af AngryLight
Masser af lys, indbygget lyssensor og imponerende batteritid. Lygter forudsætter dog at man tager sine forholdregler ved brug på landevej. Test af AngryLight

angrylight02

AngryLight er ny på det danske marked. Det er firmaet Cykelgear.dk som ud over at være onlineforhandler også er distributør på udvalgte mærker bl.a AngryLight. AngryLight er som så meget andet cykelisenkram af fjernøstlig herkomst nærmere bestemt produceret i Kina som er en medvirkende år sag til den atraktive pris. AngryLight laver flere forskellige modeller i lystyrker fra 400 op til hele 3000 lumen. De er alle todelt med lygtehus og batteripakke. Testlygten ligger midt i produktprogrammet med en enkeltstrålet lysdiode og en helt regulær reflektor. Lystyrken er ifølge producenten 1000 lumen og som en særlig feature har den indbygget lyssensor. Lygten er 100 % vandtæt og lysdioden har en levetid på 50.000 timer. Du kan læse om Lux og Lumen her.

angrylight04

Specifikationer

  • 1000 lumen LED CREE T6Bulb lygte (50.000 timer)
  • 3 lysstyrker (høj/lav/blink)
  • Batteritid 3/5/30 timer for henholdvis høj/lav/blink
  • Li-ion Batteripakke 3,7V 8800mAh
  • Integreret styrbeslag
  • Velcro hjelmbeslag
  • 220 Volt oplader
  • O-ringe til fastgørelse
  • Ladetid: 3-3,5 timer
  • Vægt lygte: 135 gram
  • Vægt med batteri: 380 gram
  • Materiale: Aluminium
  • Kraft: 10W
  • Pris: kr. 799,-

angrylight06

Afprøvning
Lygten  kommer i en skumforet kasse hvor alle dele ligger forsvarligt ved opbevaring. Ud over selv lygten og batteri medfølger et hjelm/pandebeslag og en oplader til 220 volt.  Selve lygtehuset er smukt forarbejdet i aluminium med en gummiforet holder som fæstner lygten til styr eller hjelmholder via gummibånd. Der medfølger to forskellige størrelser.  Lygten har en direkte rettet lysdiode samt en reflektor der spreder lyser helt cirkulært 360 grader. På bagsiden  sidder tændsluk knappen. Den har indbygget lys. I blå tilstand er batteriet fuldt opladet mens rød tilstand advarer om at nu er batteritilstanden lav.  Når batteriet er ved at være opbrugt blinker lygten 2 gange og skifter til rød. Når lygten tændes er det i maksimal lystyrke, et tryk og den skifter til minimum. Forskellen mellem de to lystyrker er ikke ret stor, hvorfor jeg syntes det er lidt overflødigt. Det havde været formålstjenligt at den lave lystyrke var så lav at den ikke blænder , det ville have gjort den mere velegnet til landevej. I den tredie indstilling blinker lygten i fuld styrke. I fjerde indstilling blinker powerknappen og indikerer at lygten nu står i autotilstand hvor det er lyssensoren som styrer lyset.  Her lyser den i maksimal lystyrke. Autofunktionen tænder slukker lygten i tusmørke, hvilket kan være nyttigt når man cykler i overgangsperioderne, eller ind og ud af af uoplyste tuneller på turen til Norge eller Alperne.

angrylight03

AngryLight opgiver 3 timers brændtid på maks lystyrke og 6 timer på minimum.  Måling på den maksimal styrke under stationære forhold indendørs ved 16 til 18 grader gav imponerende 5 tim og 20 min. Enten har de været meget forsigtige med opgivelserne for at være på den helt sikre side, eller også må der være tale om en fejl hvilket det godt kunne tyde på da der i angivelserne på æsken nævnes fire lystyrker hvilket må være en slåfejl, der korrekt skulle have angivet at lygten har fire lysindstillinger hvor den sidste er autoindstillingen med lyssensoren.  Flere billeder her.

Lygten sidder meget fast med de medfølgende gummibånd på de mest gængse styrtyper.  Det samme gælder hjelm/pandebeslaget, selvom lygten er lidt stor at have på hjelmen.  Kablet til batteripakken på 1 meter går lige an til en placering af batteriopakken i baglommen på en cykeltrøje eller cykeljakke. Der kan købes ekstra forlængerkabel som ekstra tilbehør. Batteripakken er en fiks lille sag som kan sættes på stel eller styr med velcobånd. Ingen bemærkninger her.

AngryLight giver en pokkers masse lys, ja faktisk så megen lys at det meste havner lige i synsnerven på de passerende bilister som kvitterer med dyt og blinken. Desværre  er det tilfældet med langt de fleste lygter af den type uanset fabrikat.  Jeg syntes det er på tide at lysfabrikanterne begynder at tænke mere i kvalitet fremfor kvantitet ved brug af bedre optik og indirekte lys. I min optik er AngryLight først og fremmest til brug væk fra alfavej, hvor man ikke generer andre.  Anderledes forholder det sig i skoven hvor det kan være rart at kunne se træer og grene. 24 timers MTB løb er den oplagt.

angrylight05

Konklusion
Angry Light lygten giver masser af lys for pengene specielt på ikke alfavej hvad den er mest velegenet til. På landevejen skal man være mere varsom da den blænder modgående hvis man ikke tager de fornødne forholdsregler og vinkler den nedad. Næsten 6 timers lys på høj styrke er flot og næsten det dobbelte af hvad de lover.

Vurdering-3

Link

CYKELPORTALEN