CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: 3T Exploro LTD TEST: 3T Exploro LTD
Gerard Vroomen seneste creation for 3T Cycling er et overbevisende bekendtskab uanset hvilket underlag eller kørestil du udsætter den for. TEST: 3T Exploro LTD

Her på cykelportalen elsker vi produkter der udfordrer eksisterende normer for hvordan en god cykel skal konstrueres. Den nye 3T Exploro er en af cykelsæsonen 2016 mest hotte og omtalte nye cykler. Dommerpanelet på Eurobike gav den da også fortjent en Gold Award og tro mig om ikke flere er på vej.

I forbindelse med en storstilet markedsføringskampagne har 3T Cycling sammensat mere end 30 testcykler der har været på turne hos alverdens cykelmagasiner. Cykelportalen fik meget passende tildelt testcykel nr 1 :o) monteret med 3T favoritter hovedsagelig fra eget sortiment. Exploro sælges til forbrugeren kun som et løst rammekit.

Først lidt om 3T, der blev grundlagt i 1961 af Mario Dedioniggi. Mario havde en fortid hos et andet legendarisk italiensk cykelmærke Ambrosio. Oprindelig hed firmaet Tecnologia del Tubo Torinese (Turin Tube Technology) deraf navnet 3ttt. Et af de første produkter var Superleggero styret, da på dette tidspunkt var verdens letteste, og blev brugt af cykel legender som Merckx og Moser. Indtil midt i firserne var 3ttt stort set den eneste og mest betydende producent af styr og frempinde. Efter Mario Dedioniggi gik på pension blev der lidt stille omkring firmaet indtil 2000 hvor det blev omstruktureret og kom på nye hænder og omdøbt til 3T Cycling. 3T har efter omstruktureringen under ledelse af René Wiertz udvidet produktprogrammet til også at omfatte hjul og forgafler og på fornem vis fået transformeret branded ind i det nye årtusinde som High End cykelproducent. Senest har de overtaget det tyske THM Carbone der udvikler og producerer bremser og kranksæt i kulfiber.

Gerard Vroomen
er en af nyere tids mest markante industrielle cykel designere. Født i Holland og man kan roligt sige med nogle markante meninger om cykler og cykelbranchen, som står i skarp kontrast til hans store visionære begavelse og nytænkning indenfor cykel design og konstruktion. Hans første cykelprojekt var i 1995 sammen med Phil White at grundlægge det Canadiske Cervelo, der hurtigt blev kendt for deres fremsynede landevejscykler, ikke mindst omkring aerodynamik hvor de var blandt nogle af de første. Branded fik for alvor sit store internationale gennembrud da Bjarne Riss daværende cykelhold CSC Tiscali valgte dem som cykelleverandør. I disse år kom der en lind strøm af banebrydende racercykler, men som ægte iværksætter var det i 2011 tid at komme videre med nye projekter. Sammen med Andy Kessler startede Gerard Open Cycle hvis filosofi er stik modsat af Cervelo, ved kun at koncentrere sig om få unikke produkter i relativ små styktal. Her skal nævnes verdens letteste MTB ramme One og U. P Gravelbiken. I 2015 blev Gerard tilknyttet 3T Cycling og ejer i dag godt 60 % af firmaet.

Gerard’s udviklings filosofi er egentlig ret enkel, kun at skabe noget han selv vil cykle på og som skiller sig markant ud fra de fleste andre produkter ved at udfordre eksisterende konventioner omkring cykel design. Således er den nye Exploro verdens første aerodynamiske Gravel eller mere korrekt betegnelse “do it all” racerramme og er 3T Cyclings første cykelramme. Slægtskabet med de øvrige 3T produkter er slående med få farver og stramt grafisk udtryk, samt de fra de øvrige produkter gennemgående serie navne som LTD og Team. Exploro er ikke nogen hyldevare, men et produkt for individualisten og sælges derfor udelukkende som et rammekit inkl forgaffel og sadelpind. Den fås i to versioner LTD og Team. Forskellen i de to rammer ligger i vægten. Det unikke ved Exploro er at dens alsidighed, således er den optimeret både til 650b og 700c hjul med alt i dækbredder mellem 25 og 54 mm.

Specifikationer

  • Rammekit : Team 1150 gram og LTD 950 gram
  • Hjulstørrelser: Max 700 x 40 og 650 B x 54
  • Post mount skivebremse studser 160 mm
  • Squero aerodynamiske rørsæt
  • Asymmetrisk og sænket kædestag for optimal geometri
  • Ekstrem kort 415 mm bagstag
  • Løst aftageligt geardrop
  • Universel intern kabelføring mekanisk og elektronisk
  • Størrelser: S, M, L og XL
  • Priser: Team (hvid) kr. 21.000,- LTD (sort) kr.29.399,-

Afprøvning
Testcykel nr.1 er toprammen LTD og er fra 3t side monteret med absolut top komponenter fra deres eget program. Geargruppen er SRAM Force 1 og det superlette og dyre kranksæt fra THM Carbone. Cyklen har været testet med både 700C og 650B hjulsæt, og med forskellige dæktyper. Med en pris alene på godt 9000 kr for det påmonterede kranksæt lander test cyklen i prislejet som en mindre bil, men vælger du at gå en smule ned på udstyret er det muligt at sammensætte en Exploro TEAM til godt 30 kilo kroner.

Optisk er Exploro LTD lidt af en gangster bike med de enorme rørdimensioner og den blanke sorte lakering. Slægtskabet med Open U.P fornægter sig ikke, men hvor Open er en mere allround Gravel Grinder” med lidt mere afslappet geometri og en smule mere mountainbike sjæl er Exploro rendyrket aggressiv landevejs sjæl, man alligevel på den tilforladelige måde, så den aldrig føles stressende at cykle på.

Rammen er optimeret mht til maksimal real world aerodynamik hvilket i praksis betyder at Vroomen har lagt vægt på optimal aerodynamik i forhold til realistiske offroad hastigheder som han kalder RealFast™. Ifølge målinger er Exploro hurtigere med 40 mm knopdæk i ujævnt terræn end en standard landevejscykel med 28 mm dæk. Selv lover de op til 7 watts forbedring, hvilket ikke umiddelbart lyder af meget, men som over et langt udholdenhedsløb kan få afgørende betydning. Til dette formål har de konstrueret nogle nye rørdimensioner kaldet SQUAERO inspireret af den tyske ingeniør Wunibald Kamm’s arbejde med aerodynamisk design på biler i 30’ erne. Exploro kombinerer de firkantede rørs meget store styrke med de aerodynamisk afrundede profiler.
Vi skal ikke gøre os til dommer om dette har nogen reel betydning, men blot konstaterer at cyklen subjektivt føles hurtig i al slags terræn. Med udgangspunkt i den nye trend kaldet GravelPlus hvor man udnytter at en 650c fælg med en 40 mm bredt dæk har samme omkreds som et 700c med et 28 mm bredt dæk, har Vroomen konstrueret en sporty ramme som kan håndtere begge formater uden at gå på kompromis.

Flere billeder af testcyklen. 

Trumfkortet i Exploro er helt klart bagrammen, som med sit ekstreme korte kædestag på 415 mm alligevel kan klare alle hjulstørrelser og bevare en stejl og sporty geometri hvor dækket kommer helt ind under rytteren. Dette er opnået ved at gøre bagstaget asymmetrisk og sænket i kædesiden. Men der er flere interessante detaljer. Exploro holder fast i den gamle Post Mount standard for skivebremser, der giver større valgfrihed når du skal vælge bremser. Exploro har indvendig kabelføring både til kabel og ledning som elegant klares ved at udskifte toppladen på overrøret. Her er også blevet plads til et par studser til montage af en lille fiks overrørstaske, hentet fra Open U. P. En ret smart løsning på udskiftelig geardrop og som letter montage af hjul med thru aksler, har Gerard løst ved et helt løst geardrop som holdes fast af stikakslen når den skrues fast. Flaskeholderen på skrårøret har studser for montering i to positioner afhængig af om du bruger en eller to flasker og hvor stor en aerodynamisk gevinst du ønsker at opnå.

Tilbage til køreoplevelsen. Det er en ret speciel oplevelse at teste en cykel som stort set uanset hvad du udsætter den for, kvitterer så overbevisende med masser af kontrol og køreglæde. Den er først og fremmest sjov at cykle på, så man hurtigt glemmer alle de sædvanlige superlativer om lav vægt( 8,5 kg), styrrespons stivhed og acceleration som den alle har i rigeligt mål. Lægger man dertil dens store alsidighed mht. til valg af hjul og dæk vil man opleve en cykel der i den grad vokser med opgaven og til stadighed imponerer efterhånden som man lærer den at kende og udfordrer den.

Fordi Exploro har en mere optimal geometri mht til hjul størrelse end alle andre Gravel bikes vi har prøvet, er det vores overbevisning at du med to hjulsæt og 4 forskellige dæk i 90 procent af tilfældene vil kunne erstatte din mountainbike, cross cykel og racercykel. Udskiftes den faste forgaffel endvidere med Lauf fjederforgaflen er dommen klar, en af de mest universelt anvendelige racercykler på markedet som i dagligt brug ikke længere vil være den begrænsende faktor i valg af cykelrute og give dig en ny frihed ved pludselige indfald og shortcuts.

Gerard Vromen kan noget med optimal geometri få andre kan. Alle andre cykler med så kort bagstag vil normalt komme grueligt galt afsted på løst underlag men ikke Exploro hvor man hele tiden imponeres over den kontrol man har over cyklen uanset terræn og ikke mindst fart. Den ramme er skabt til fart rigtig høj fart som kun vil begrænses af de ben som udgør motoren. Subjektivt vil de fleste opleve at kunne cykle væsentligt hurtigere og uden den samme brug af ressourcer, hvilket er både imponerende men også befordrende i daglig brug hvor alting bliver mindre anstrengt. Sæt dine favorit MTB dæk på den og den kvitterer med en hurtighed og kontrol som er Second to None og i et gennemsnitligt dansk offroad terræn uden alt for voldsomme stigninger og tekniske passager er det efterfølgende svært at retfærdiggøre en mountainbike i traditionel forstand. Det du evt måtte tabe i vanskeligt terræn henter du igen på de hurtige passager.

For at efterprøve om den nu også var så god på landevej som lovet monterede vi et sæt 3T Discus c60 LTD 700C hjul og 30 mm dæk på den og tog den en tur på landevejen. Ser man bort fra udseendet med de mega rør contra tynde dæk og masser af “luft” i gaflen og den ikke helt optimale x1 gearing fra SRAM som for nogle nok er lige vel lav nok, opfører Exploro sig fuldstændig som enhver anden high end landevejsracer. Sammenfattende kan vi konkludere at Exploro:

  • Styrer og reagerer som de bedste landevejsracere
  • Har en hidtil uset alsidighed mht til dæk og hjul valg
  • Gennemtænkt Vroomen Engineering på rammegeometri
  • Reelle specifikationer som bliver omsat til performance på sporet.
  • Letvægtsramme på 950 gram for LTD modellen lægger den helt i front som en af de letteste landevejsrammer til skivebremser
  • Aerodynamisk iøjnefaldende design.
  • En eksklusiv og ikonisk cykel for feinsmeckeren.


Konklusion
Ingen tvivl om at Exploro er en frontløber i cykeldesign og med god margen lang tid fremover vil være den ramme som alle andre skal holdes op imod i dette nye fremadstormende cykel segment. Cykelportalen tøver ikke med at udnævne Exploro til den mest banebrydende cykel/ramme for 2016/17. 3T Exploro LTD er en eksklusiv ener konstrueret af en ener. Et yderst overbevisende bekendtskab og i betragtning af at rammen kan være base for forskellige setups og gøre det ud for flere cykler, syntes prisen mindre afskrækkende. 

Link

 

 

 

CYKELPORTALEN