CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Tyske EFBe indfører en ny afprøvningsmetode for kulfiberrammer.

De seneste år har der været en del eksempler på kulfiberrammer hvor der er opstået alvorlige brud, som ville betyde katastrofale følger hvis der havde været en cyklist involveret. Dette har givet fornyet næring til spekulationer om materialet er stærkt nok til brug i cykelrammer.
Det mest foruroligende, er at de seneste uheld, har været på kendte mærkevare producenters rammer.

Tyske EFBe, der er en uafhængig tysk prøvningsinstans, har taget konsekvensen og tilbyder nu en udvidet test af kulfiberrammer. Diplomingeniør Manfred Otto som er førende indenfor udvikling af dynamiske belastningsmodeller, har udviklet en ny metode som bedre afslører om en ramme er konstrueret rigtigt.

Fejlene på mange af de rammer som knækkede, er at de er konstruret alt for stive, så de kræfter der opstår i en ramme under belastning ikke kan viderefordeles tilstrækkeligt i materialet med det resultat at de knækker. De hidtil eksistrende prøvningsmetoder tog ike højde for denne situation.

Problematikken er at ved rammer af aluminium er det træthedsbrud i materielet som er den hyppigste fejlårsag ,mens kulfiberrammer reagerer på overbelastning og knækker pludseligt.

For bedre at kunne teste denne negative egenskab ved kulfiber har EFBe udviklet en ny testmetode.
Den tidligere enkeltsidede pedalbelastning bliver nu suppleret med en dobbelsidet belastning for at simulere de belastninger en ramme kan komme ud for ved f.eks spring. Dette ses ofte på MTB rammer.

Begge test bliver udført som en maksimal vægt og en overvægtsbelastning.
Ved den dobbeltsidede belastning udsættes rammen for max 4500 N, hvorefter den belastes med en overbelastning på 6000 N. Det svarer ca. til en vægt på 600 kg. Dette er virkelig en ekstrem belastning som en ramme kun yderst sjældent vil blive udsat for. Er rammen konstrueret rigtigt, vil den kun deformere sig og få overfladiske ridser. Knækker den er den dumpet.

De ni rammer som blev brugt til at udvikle metoden bestod alle maksimumstesten på 4500 N, mens en enkelt ramme som vejede 1153 g brød sammen under de 6000 N. Der var dog flere af de andre rammer som var endnu lettere der klarede testen, hvilket beviser at det rent faktisk kan lade sig gøre at konstruere lette rammer som er stærke nok.

Den enkeltsidede pedaltest simulerer kraftigt pedalantrit. Her er maksimum værdien 2300 N og brudværdien for overbelastning 2850 N. Alle de 13 testrammer bestod denne test. To af rammerne klarede ikke overbelastningstesten, men brudene var af mere ”harmløs” karakter.
Forhåbentlig vil producenterne tage den nye test til sig, om ikke andet så for at undgå at faldi igennem i det
Tyske Tour cykelmagasin som allerede har indført testen i deres store sammenligende test af cykelrammer.

Man kan læse meget mere om den nye testmetode på EFBe hjemmeside som både er på tysk og engelsk.

CYKELPORTALEN