CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Supercykelstier kan give el-cykler det store gennembrud Supercykelstier kan give el-cykler det store gennembrud
En elcykel er IKKE en almindelige cykel med elektrisk motor. Stil krav til producenter og forhandler når du køber elcykel og undgå de helt... Supercykelstier kan give el-cykler det store gennembrud

ebike01

Mens lille “nå det går jo nok Danmark”  stadig sover tornerosesøvn bulder vores nærmeste naboer derudaf nu også på elcykler.  Med de kommende supercykelstier er der måske en ny åbning for det store gennembrud.  Der er stigende politisk fokus på at begrænse biltrafikken i landets største byer. Således har regeringen i deres nye trafik aftale afsat 190 millioner til ’supercykelstier’ i København, Aarhus og Odense, der skal gøre det mere attraktivt at hoppe på den to-hjulede til arbejde.

Men vi mennesker flest, er jo magelig anlagt, og styret af vanens magt, så vi hopper ikke sådan frivilligt lige ud af den varme og komfortable aircontitionerede bil og specielt ikke i januar måned  med sne og kulde.  For de færreste er det særligt attraktivt at ankomme svedende og drivvåd til jobbet efter 5 kilometers trampen i pedalerne i modvind, og så ovenikøbet have tilstrækkelig med overskud til at klare en krævende arbejdsdag.  Her kan en el-cykel være et godt alternativ og det er da heldigvis flere der langsomt er ved at få øjnene op for.

”Flere oplever at det er for besværligt at komme frem i byen i bil.  El-cyklen kan være et godt kompromis for dem, der hverken gider sidde i kø i bilen, lyttende til intetsigende nyheder på radion, eller har tålmodighed til den offentlige transport, hvor man skal ligge et halvt øre til den evindlige mobile pludder pladder, men gerne vil frem med fornyet energi uden at skulle slide sig selv ihjel. Elcyklen er et bekvemt transportmiddel, hvor du stadig får motion og fornyet energi, specielt på de kortere ture.

protanium

”Kigger vi ud over landets grænser, så har især Tyskland og Holland for længst set mulighederne i den elektriske cykel, hvor op mod hver fjerde solgte cykel er en el-cykel.  De har investeret betydeligt mere i infrastrukturen til cyklisterne, og her mangler Danmark et stykke endnu, men det går da langsomt den rigtige vej, og de planlagte “supercykelstier” er et vigtigt skridt på vejen.  Faktisk har vi allerede verdens første cykelrute udlagt for elcykler, nemlig cykelruten København- Berlin, hvor der er opsat ladestationer med passende intervaller. Man kan diskuttere om det er det rigtige sted at starte med en prestigerute som først og fremmest er tænkt som en rekreationel cykelrute.

Stil krav til kvalitet og pålidelighed
Men det er ikke kun forbrugerne, der skal vænne sig til en cykel med elektrisk motor. Mange producenter har stadig meget at lære, hvor dårlig kvalitet og rent ud sagt elendige designløsninger stadig præger markedet, der bærer præg af lette løsninger hvor hurtig omsætning er mere vigtig end pålidelighed og høj kvalitet.  Forbrugerne skal en gang for alle gøre op med den gængse opfattelse af at en elcykel “bare er en cykel med påsat elektrisk hjælpemotor” og stille øgede krav til både forhandler og producent om at kunne få en cykel der fra grunden er designet som en integreret løsning fremfor de alt for mange “forhåndværende søms principper” med en løs motor og et løst batteri påsat en tilfældig ramme uden hensynstagen til vægtfordeling og køregenskaber, og ikke mindst de rent tekniske løsninger omkring styring af motor og moment. Netop styringen af motoren er et problem, hvor alt for mange motorer tager fat med fuld gas uden at afmåle farten i forhold til ens eget tråd.  For specielt uerfarne og ældre cyklister er de direkte livsfarlige.

Du kan læse om forskellige elcykler her som repræsenterer de mest gængse elmotor systemer. Vores bedste råd er at tage ud og prøve nogle forskellige cykler hos forskellige forhandlere, før du beslutter dig for at at købe en. Lad dig ikke spise af med de sædvanlige tomme salgstaler.  Du mærker hurtigt hvis forhandleren/sælgeren bare skal have smidt varen over desken, eller han/hende ønsker at give dig en reel vejledning også selvom det måske i sidste ende betyder at han/hun ikke sælger dig en cykel.  Husk det er DIG som bestemmer og lad dig ikke manipulere af kyniske sælgere, dem har branchen desværre alt for mange af.   Tag evt. en ven/veninde med som kan lytte med på sidelinien og “redde” dig når samtalen vejledningen ryger af sporet.  I forhold til en almindelig cykel er en elcykel et stykke kompliceret mekanik og elektronik som stiller helt andre krav både til forhandler og service.

smart-ebike

Mange elcykelløsninger har stadig motoren placeret enten i for eller baghjulet, hvilket uanset producenternes lovord er og bliver et dårligt kompromis både mht til vægtfordeling og styregenskaber.  Det siger næsten sig selv at montage af en momentkraftig elmotor på det styrende forhjul indbyder til problemer også selvom producenten så efterfølgende prøver at kompenserer for de uheldige tendenser med forskelligt koorrigerende elektronik.  Den bedste løsning er og bliver, som så meget andet i denne verden, konstruktioner der fra starten har været tænkt som en elcykel med motor, batteri og styring som en velintegreret del af cyklen og hvor der er tænkt på helheden så slutresultatet bliver en harmonisk cykel som er let og sikker at cykle på.  En for billig købt elcykel kan på den lange bane vise sig at blive en dyr fornøjelse mht til manglende service, dårligt batteri og livsfarlige køreregenskaber.  Hvis budgettet er lille så hellere købe en almindelig god cykel.

Som forbruger skal du ved køb af elcykel tænke lige så meget på service og support som lav pris.  De fleste forbrugere vil ikke selv kunne reparere og udskifte de elektriske dele på en elcykel hvorfor det i det lange løb kan betale sig at købe produkter  fra producenter som har den nødvendige ekspertise og serviceorganisation bag sig.

Folkene bag Velovision har lavet et uafhængigt elcykelmagasin der giver masser af god reel forbrugeroplysning om elcykler.

Link

  • Electric Bike Magazine

 

CYKELPORTALEN