CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Ude i den store verden er lille Danmark vidt berømmet for vores cykelkultur, mens når talen falder på alternative cykletyper, kniber det gevaldigt, specielt...

Ude i den store verden er lille Danmark vidt berømmet for vores cykelkultur, mens når talen falder på alternative cykletyper, kniber det gevaldigt, specielt når vi sammenligner os med vores nærmeste naboer Tyskland og Holland hvor liggecykler er meget udbredte.

En producent som er repræsenteret i Danmark er den østriske producent Steintrikes.  Mungo Sport  er den suverænt mest komfortable fuldt affjedrede trike fra Steintrikes. Strukturelt er den identisk med Mad Max, men har en 7 cm større sporvidde. Det gør det muligt at have en meget lang fjedervej på 80mm. Ujævnheder, huller, kantsten, kloakriste og andre forhindringer på din vej bliver udlignet – selv trapper kan i en snæver vending forceres med denne cykel, selv om det ikke anbefales af hensyn til understellet. Hvis du kører over et bump og letter, absorberes nedslaget uden problemer af den unikke dobbelte wishbone-foraksel, som er lånt fra rally-sporten.

Den lave sædehøjde kombineret med en sporvidde på 76,5 cm gør det muligt at køre hurtigt om hjørner i en stram kurve (husk at læne dig ind i svinget) – lidt som en luksus-go-kart. Mungo Sport har mindre forhjul på 18 tommer og vejer derfor 300 g mindre end sin almindelige fætter, sædehøjden er lavere (25,5 cm – 27 cm), og pedalakslen sidder 3 cm længere nede.

Normalmodellen har tre lige store hjul på 20 tommer og derfor en større frihøjde. Det har medført et behov for at flytte den bagerste støddæmpers montagepunkt fra sædestiveren til hovedrammen. Det gør den minimalt langsommere i skarpe sving end sportsversionen.  Begge modeller har en meget lille venderadius for liggecykler – kun 3 meter. Fronten kan foldes tilbage for lettere transport og opbevaring.

Mungo Sport har desuden den helt unikke egenskab, at den kan eftermonteres med en fuldkåbe og blive til en Interceptor-kabinecykel (se den i velomobil-sektionen). Hvis du planlægger dette, skal den bestilles med specialaksler forberedt for eftermontering!. Vær opmærksom på, at netop Mungo er et oplagt BMX-alternativ, så hvis du vil køre meget i skoven med den, bør du overveje at vælge terrændæk. Standarden fra Steintrikes er Marathon Racers, som har en fin balance mellem fart og punkteringsbeskyttelse (et rigtigt pendlerdæk), men som er ret dårligt i mudder og på vådt græs.

Tekniske Specifikationer – basisversion

Stel: ST 52
Forsektion og styr: Alu
Sammenklapning: Forsektion
Hjul: For: 20 tommer Bag: 20 tommer
(Sport: 18 tommer foran)
Sædevinkel: 35° – 45°
Sporvidde: 76,5 cm
Bredde: 82 cm
Længde: 189 cm – 209 cm
Sædehøjde: 31 cm – 33 cm (Sport:25,5 cm -27 cm)
Pedal akselhøjde: 48 cm – 50 cm (Sport: 45 cm – 47,5 cm)
Fjedervej: For: 80 mm
Bag: 80 mm
Akselafstand: 104 cm – 110 cm
Venderadius: 300 cm (ydre mål)
Bremser: Mekaniske skivebremser AVID BB7
Gear: Shimano Deore 24 Gg. med Shimano Gripshift (mulighed for 24-81 gear med bar end skifter)
Max samlet vægt: 160 kg
Max vægt bagagebærer: 40 kg
Vægt: Fra 19,2 kg (Sport: 18,9 kg)

I standard udførsel koster Mungo kr. 24.300,-

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN