CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Små tre år tilbage kom de første rygter om at SRAM var på vej med deres helt egen og komplette landevejsgruppe.

 

Små tre år tilbage kom de første rygter om at SRAM var på vej med deres helt egen og komplette landevejsgruppe. På Eurobike 2005 blev de første prototyper vist og sidste år var de helt store markedsføringskanoner søsat i form af en hoppende rød frø og sloganet “Will you make the leap”  Helt i tidens trend er topgruppen Force for størsteparten udformet i kulfiber. Vi har kikket nærmere på lillesøsteren Rival. Funktionsmæssigt er de to grupper fuldstændig ens, men hvor Force gruppen bruger kulfiber i udbredt grad, er Rival udført i aluminium. Rivals umiddelbare konkurrenter er Shimano Ultegra og Campagnolo Centaur.

Historien om SRAM starter i Chicago 1987. SRAM er forkortelsen for de tre grundlæggeres navne, Scott King, Stan Ray og Sam Patterson. Scott, Ray, Sam = SRAM. I 1988 lanceres det første produkt, GribShift Drop Bar, som er et drejegeargreb til montering i styrenderne. Dette gjorde det muligt at skifte gear uden at flytte hænderne fra den lave bundstilling. I 1990 lanceres det første Gribshift som både passer til landevejs og MTB styr. I de første år er SRAM nok mest kendt under navnet Gripshift. 1997 er året hvor tyske Sachs opkøbes. Det giver SRAM adgang til en hel palette af cykeldele som de kendte Sedis kæder, og nav.  Herefter går det stærkt med opkøb af Rock Shox, Avid og Truvativ, så SRAM idag er den anden største cykelkomponent producent.

 Double Tap skiftegreb
Den afgørende forskel i forhold til Campagnolo og Shimano er at SRAM grebene kun har en skiftearm. Skifteren udfører begge skift både op og ned, afhængig af hvor langt du bevæger den. Man kalder den nye skifter ‘DoubleTap™,’ da skifteren har to bevægelser for skift. Dette er muligt ved hjælp af et indvendigt skiftedesign som naturligvis hedder ‘LeapFrog™,’ hvor de interne tandhjul og paler kan bevæge sig op over hinanden eller ved siden af hinanden helt afhængig hvor langt man flytter skifteren.

Funktion:
For at kontrollere bagskifteren bevæger man skifteren indad ala det man gør på Campagnolo og Shimano. Men så ophører lighederne. Et lille stykke inde stopper skifteren ved en indexsering, hvor brugeren så skal foretage et valg – enten udløse skifteren og bevæge kæden til en mindre/krans (højere gear) eller blive ved at bevæge skifteren forbi index punktet og bevæge kæden til en større krans (lavere gear). Dette kan gøres fra et til tre gear af gangen.

Virkemåden er den samme for forskifteren. Kikker man indenfor, opdager man hvor simpelt det hele i virkeligheden er. For skift til en højere gear, bevæger en klo sig op af tandhjulet en tand af gangen. Ved skift til et lavere gear udløses kloen fra en til tre tænder afhængig af hvor langt man bevæger skifteren. Den nye måde at skifte gear på har nogle indlysende fordele. For det første er der kun et greb som gør begge job og ovnikøbet ved kun at flytte skifteren i en retning. Den lille skifter har en kort vandring så der skal ikke bruges særlig mange kræfter. En anden fordel er at du kan skifte fra flere positioner på styret. Dette er ofte et problem med Shimano og Campagnolo. SRAM har gjort et fint arbejde ved at tage de bedste ting fra de to andre og bygget dem sammen med nye ideer (læs: for at slippe for patentstridigheder med de to andre).

 

 

Andre fordele er den interne kabelføring ala Campagnolo. Det giver et pænt rent design og giver bedre plads omkring styret. Eneste ulempe er at kablerne kun kan ligge på hver side, hvorfor man som bruger kun kan benytte de styrtyper som har en kabelrende på hver side. Selve skiftegrebene er meget komfortable og SRAM har gjort et stort arbejde ud af at udvikle den rigtige form og ergonomi for hånden. Materialet er det samme som jagerpiloter bruger på deres kontrolgreb. Dette skulle give en næsten neutral håndpostion og eliminere hotspots. Desuden er overgangen mellem styr og greb forbilledlig. Specielt brugere med forholdvis korte fingre vil sætte pris på DoubleTap grebene.

Forskifter
er identitisk med Force forskifteren. Den er udformet så den kan benyttes både med det ordinære kranksæt og kompakt kranksættet. Den kan håndtere en forskel på op til 16 tænder mellem de to klinger. Modsat kompetanterne fra Campagnolo og Shimano har SRAM forskifteren kun et gearindex pr. klinge. Dette betyder at man skal være en del mere omhyggelig ved monteringen for at ramme den helt rette position.

Bagskifter
benytter SRAM Exact Acutation skifte teknologi som på almindelig dansk betyder at forholdet mellem bevægelsen i kablet er den samme som bevægelsen i bagskifteren, altså 1:1.

 

Denne teknik har SRAM brugt i en årrække på deres MTB gearsystemer. Fordelen er større præcision, men den længere gearvandring giver et anelse tungere skift på specielt de større tandhjul.

Kæden
er ret traditionel i sin opbygning. De ydre led er nikkelplateret mens selve ledstifterne er cromplateret for øget slidstyrke. De er forøvrigt hule for at spare vægt. Kæden samles med SRAM Power Lock, som gør kædeskift og reparation til en leg. SRAM anbefaler at man benytter et nyt Power Lock led ved udskiftning da låsemekanismen bliver varig deformeret.

SRAM har ry for at lave nogle meget slidstærke kæder, den gamle Sedis tradition skinner igennem her.

Kransen
som også er identisk med Force gruppen benytter et system som SRAM kalder Open Glide. Det refererer til at der på hver tandhjul mangler en tand. Dette giver en blødere skifte. Kransen fås i tre udgaver, 11-23, 11-26 og 12-26.

Kranksæt
SRAM har udviklet dette to delte kranksæt i samarbejde med Truvativ. Det er udført i en varmebehandlet 7075 aluminiums legering. Kranksættet kommer i to versioner den ordinære 130 mm og 110 mm Kompakt. De udvendige lejeskåle er ens for Force og Rival. Kranksættet kommer i 39/53 og 34/50 tands kombinationer. Armlængderne er 170, 172,5 og 175 mm.

Klingerne er hærdet anoniserede med Power Glide indexsering.

Bremser
Den eneste forskel mellem Rival og Force bremserne er at der er benyttes titaniumsbolte på Force. Dette giver en vægt besparelse på 7 g. Bremserne virker subjektivt en smule bløde, og kræver en temmelig lang vandring for at tage rigtig fat. De bremser dog på ingen måde dårligere, det er bare en anden følelse.

 

Afprøvning.
De enkelte komponenter er omhyggelig indpakket i smagfulde røde kasser. Den røde farve er jo synonym med SRAM’s komponenter.  Der medfølger alle kabler og fittings samt nogle fine illustrative multi sprogs manualer. Monteringen af selve gruppen volder ingen problemer. Det foregår stort set på samme måde som for Campagnolo og Shimano. Gearkablerne er formonteret. Bremsekablerne skal eftermonteres. Det er vigtigt at være omhyggelig med selve routningen af gearkablerne for at få et optimalt gearskifte. Store buer er afgørende. I den forbindelse kunne gearstrømpen godt have været noget længere. Der kommer nemlig til at mangle lidt til det sidste stykke fra kædestaget og ned til bagskifteren. Et fif er at krydse kablingen når den monteres på rammen. Det giver større buer og et bedre gearskifte.

Den største forskel ligger i grebene som skifter og fungerer markant anderledes.  Er man vant til Shimano og Campagnolo går lidt tid før det ligger på rygmargen, hvad man vil fortage sig, når man når til indekseringen i grebene. Jeg har oplevet et par gange at gearskiftet har gjort det modsatte af hvad jeg ville. Dette kan selvfølgelig være en ulempe under konkurranceforhold, men som sagt det er et spørgsmål om tilvænding og når hold som CSC kan køre med Double Tap og vinde kan du vel også ;o)

DoubleTap teknologien har afgjort sin force på bagkransen hvor op og nedskiftning foregår lydefrit og præsist. Desværre lider forskifteren af ikke at have to gearindex. Det begrænser muligheden for at kunne benytte de yderste og inderste gear på henholdvis den store og lille klinge foran uden at kæden kører på skifteren.

Geargrebene er en fornøjelse for folk med forholdvis korte fingre. De passer perfekt og kan nås fra alle positioner. Desuden er håndstillingen perfekt viklet ca. 15 grader indad så håndledet ikke er bukket.

 

Til sammenligning (fabriksopgivelser)

 

 

 

SRAM Rival

SRAM Force

Shimano Ultegra

Campagnolo Centaur

Geargreb

340 g

303 g

485 g

330 g

Forskifter

88 g

88 g

88 g

112 g

Bagskifter

188 g

178 g

221 g

225 g

Kæde

262 g

255 g

302 g

272 g

Kranksæt (komplet)

854 g

790 g

830 g

889 g

Bremser

287 g

280 g

335 g

339 g

Kasette

210 g

210 g

210 g

275 g

Total

2224 g

2104 g

2471 g

2442 g

 

Konklusion.
Rival gruppen har været et positivt bekendskab. Det er lykkedes SRAM at forene det bedste fra de to rivaler Shimano og Campagnolo. Funktionsmæssigt lader den i mine øjne intet tilbage i forhold til de to andre. Den virker gennemarbejdet og uden nogen egentlige svagheder.  Double Tap gearskiftet er genialt enkelt men kræver naturligvis en smule tilvænning. Rent ergonomisk er Double Tap grebene pt de bedste på markedet.  Håndstillingen er perfekt.  Er du på udkik efter den letteste gruppe i mellemprisklassen er Rival gruppen markent lettere end de to kompetanter. Set i forhold til Force topgruppen, er Rival en kanon køb. Den eneste afgørende forskel er af ren kosmetisk art så hvis du kan leve uden kulfiber så køb en Rival gruppe.
Mht til langtidsholdbarheden af gruppen er det endnu for tidligt at udtale sig, men mon ikke også at SRAM har styr på det.

Se flere billeder her.

 

Priser.
Rival set til mellem 5995 og 6799,-
Force set til mellem 7995 og 8999,-

 

Links.
Dan Agentur

SRAM
WillYouMaketheLeap

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN