CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Allerede i slutningen af november sidste år, begyndte SRAM at lægge nyheder om en kommende ny RED landevejsgruppe, og lige før jul kunne vi...

Allerede i slutningen af november sidste år, begyndte SRAM at lægge nyheder om en kommende ny RED landevejsgruppe, og lige før jul kunne vi som det første danske cykelmedie vise billeder af gruppen. Nu er den så officielt blevet præsenteret, og den største nyhed er som tidligere nævnt at den ikke er elektrisk og ikke er med 11 speed. Personligt tror jeg det er en klog beslutning at SRAM ikke hopper på den elektriske dille endnu, da der stadig er et kæmpe marked og publikum for mekaniske landevejsgrupper.  Den nye SRAM RED 2012 er en optimering af en allerede fremragende gruppe og med en totalvægt på 1739 gram har de lagt sig i spidsen med en stor margen som den absolutte letteste mekaniske topend landevejsgruppe.

Kranksæt
Med det nye kranksæt har SRAM yderligere barberet af vægten. Dette er gjort ved brug Exogram teknologi, hvor pedalarmene i kulfiber er hule helt ud i spiderarmene som holder kransene. Det giver en god vægtbesparelse i kombination med stor stivhed. Ligesom på Campagnolo placeres den 5. bolt nu bag på pedalarmen, hvilket giver et renere udseende, og en stivere konstruktion, men på bekostning af servicevenligheden. X Glide RTM klingerne er optimeret for større stivhed og tykkelse ligesom skiftet er forbedret med skifteklamper og klinger, som er optimeret til brug sammen med den helt nye YAW forskifter. Kranksættet produceres både til SRAM’s eget krankboksystem GXP, ligesom det også kan benyttes på rammer med PressFit, BB30 og PressFit 30 krankbokslejer. Vægt: 557 gram (BB30 172,5mm ekskl. krankboks), 609 gram (GXP 172,5mm ekskl. krankboks)

Efter opkøbet af Quarq powermeteret udbydes naturligvis nu også et Quarq RED powermeter kranksæt, det giver powermåling med blot /- 1,5 % nøjagtighed.  Den eneste synlige komponent på kranksættet er det lille aluminiumshus, som indeholder det udskiftelige standard CR2032 batteri. Den nye integrede elektronik minimerer eksponeringen for vind og vejr og dermed forøger kranksættets holdbarhed og pålidelighed. Dette nye slanke udseende mindsker ligeledes vægten og giver større frigang på oversize kulfiberrammer og ved brug af aerodynamiske klinger.  Vægt: 883 gram (GXP 172,5mm ekskl. krankboks)

Forskifter YAW
Den helt store nyskabelse og lidt af en genialitet fra SRAM er det nye YAW forskifter som nu bringer forskiftet helt op på niveau med det framragende bagskifte. Normalt flytter forskifteren sig helt parallel. op og ned men SRAM har ved at forskyde omdrejningspunkterne samtidig opnået en let roterende bevægelse. Yaw Technology elliminerer behovet for en trim-funktion. Cagen er nu lavet af en kombination med stål og alluminium, hvilket betyder en langt stivere cage, som giver et mere præcist og sikkert skifte ligesom holdbarheden også forøges. Resultatet er et mere direkte og præcist skifte, som i kombination med SRAM’s nydesignede kranksæt og klinger skulle bringe skiftet op på et højere niveau.  Mange husker nok Andy Schleck fatale tab af kæden under touren. Dette undgås nu fuldstændig med den integreret kædefanger.  Vægt: 74 gram (pålodning)

ErgoDynamic skiftegreb
SRAM har i detaljer undersøgt alt fra overgangen mellem styr og greb, grebenes overflade til måden, som fingrene griber om grebene. Dette har givet en helt ny og meget komfortabel pasform. SRAM har med ErgoFit gummiteksturen forbedret grebet, ligesom diameteren på grebene er gjort mindre, hvilket i følge SRAM skulle betyde bedre kontrol og bedre overgang til styret.  Grebene har stadig justering for individuel rækkevidde afhængig af fingerlængde.  Både afstanden til bremsegreb og gearvælger kan individuelt justeres, dog med den forbedring, at justering er gjort lettere ved brug af en standard 2,5 mm umbraconøgle. Bremsegreb og gearvælger er ydermere forlænget, således skifte og bremsning fra en håndposition i droppene er blevet lettere.  Skiftefunktionen er stadig SRAM’s velkendte DoubleTap teknologi er ikke ændret kombination med ZeroLoss, hvor gearvælger øjenblikket bliver aktiveret uden nogen frigang. Vægt: 280 gram.

Bagskifter
Ligesom på skiftegrebene er det i detajlerne man skal finde ændringerne på den nye bagskifter. Exact Actuation skifte sikrer et hurtigt og præcist skifte. Bagskifteren er designet til at kunne give plads til en kassette med maksimalt 28 tænder. Et lydløst skifte er optimeret med de nydesignede AeroGlid pulleyhjul med keramiske lejer. Vægt: 145 gram.


Bremsekløer

SRAM bremser har altid ligget i front mht til bremsekraft, så på de nye RED bremsekøer designet lagt an på forbedret aerodynamik.  SRAM er gået væk fra Dual-Pivot systemet med den nye patenterede Aerolink arm, som reducerer frontarealet samtidig med at bremsekraften og modulation forbedres.  Alt på bremsen er udformet med henblik på at skabe en aero-profil og herved snyde vinden. Selv kabeljusterskruen vender væk fra vinden. Bremserne leveres standard med SwissStop Flash Pro bremseklodser.  SRAM følger trenden og nok også det faktum at de nu ejer Zipp som har banet vejen for bredere fælge, og kan derfor benyttes med fælgbredde op til 31 mm. Vægt: 240 gram.

Kassette og kæde
Powerdome XTW kassetten løfter kassetdesignet op på et højere niveau. Modsat Red’s gamle hule kassette, som både var hadet og elsket for dens rungen, er den nye kassette ikke længere hul. Trods dette er det alligevel lykkedes SRAM at pine endnu flere gram ud af kassetten, samtidig med at den nu skulle være praktisk talt lydløs i sin transmission.  De 8 midterste tandhjul er fræset af ét stykke metal, som forøger stivheden, mens vægten skulle være endnu lettere end vægten for en titaniumsudgave. Mellem hvert tandhjul i denne blok har SRAM placeret nogle StealthRing elastomer, som reducerer vibrationer og lyd. Det mindste tandhjul er ligeledes i stål, mens man for at spare vægt har udført det øverste tandhjul i aluminium. Dette giver således i alt 10 tandhjul (tak for det). Vægt: 135 gram (11-23).

Kæden er uforandret iforhold til den eksisterende med udfræsede links og hule kædeled. Vægt: 255 gram-

Gruppen forventes på det danske marked i marts måned til en vejledende udsalgspris på kr. 14.528,-  svarende til godt 8 kr pr gram. Vi vender naturligvis tilbage med en test af gruppen så snart den lander på dansk jord.

Efterskrift
En anden måske mere spændende nyhed fra SRAM er at de nu officielt har bekræftet de rygter som på det seneste har verseret om at på er på vej med hydrauliske landevejsbremser både som skivebremser og som fælgbremser, Indtil videre r det sparsomt med oplysningerne men der er tale om:

  • En hydraulisk skivebremse på RED niveau som er Drop bar og DoubleTap grebs aktiveret
  • Helt ny master cylinder and caliper / 140-160mm discs
  • En hydraulisk fælgbremse på RED niveau som er Drop bar og DoubleTap grebs aktiveret med en dækfrigang op til 28mm og kompatibel med Zipp Firecrest fælgen

Lancering i efteråret 2012, vi følger spændt udviklingen.

Link

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN