CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Året var 2006, hvor de to gamle kompetanter, Shimano og Campagnolo, for alvor fik konkurrence på landevejsområdet, da den multinationale koncern SRAM kom på...

Året var 2006, hvor de to gamle kompetanter, Shimano og Campagnolo, for alvor fik konkurrence på landevejsområdet, da den multinationale koncern SRAM kom på banen med to nye landevejsgrupper Rival og Force.
Vi har tidligere afprøvet Rival gruppen som du kan læse om her.

Den mest afgørende forskel på ”The New Kid in Town” i forhold til den ”teknisk” perfekte japaner og den ”stilrene” italiener, er måden, der skiftes gear på. Alle tre grupper har et skiftegreb bag bremsegrebet, men så er det også slut med lighederne. Shimano anvender det ekstra greb som udløser, et klik, og der skiftes til en mindre klinge. Når der skal skiftes den anden vej, anvendes bremsegrebet som vippes indad.
Campagnolo har anbragt en udløser på indersiden af grebet, som betjenes med tommelfingeren. Det ekstra greb anvendes til, at skifte op på en større klinge.
SRAM derimod har udviklet et genialt simpelt gearskift, hvor det ekstra greb anvendes, uanset hvilken vej, der skal skiftes. Som så megen anden ny teknologi fortælles det, at ideen opstod på en serviet over en par øl efter fyraften.

Double Tap kalder SRAM det, og i simplificeret form, udløser en kort bevægelse af grebet et skift til en mindre klinge, mens en længere gennemgående bevægelse skifter til en større klinge.
Du kan læse en mere udførlig beskrivelse af teknikken under Rival testen.

RED er den nye topgruppe fra SRAM som skal tage konkurrencen op med Dura Ace fra Shimano og Record fra Campagnolo. SRAM har lyttet til kritikken og rettet flere af de ankepunkter som fremkom på de to debutgrupper. Netop løbende forbedringer af alle SRAM produkter er et af firmaets helt stærke kort, da der sjældent går ret lang tid før forbedringerne føres ud i
livet.

Gear/bremsegreb
Bremsegrebene er forbedret på en række punkter. En af de helt store forbedringer er at grebenes afstand til styret nu kan justeres, så man kan få en individuel tilpasning af ergonomien. Det SRAM ene om at kunne tilbyde. En anden forbedring er præcisionen, hvor SRAM’s Zero Loss Travel, som er en 1:1 udveksling er blevet væsentlig kortere end på den gamle Force og Rival gruppe.

En ny og meget tiltrængt feature er micro shift, der kan justere forskifteren, når man kommer ind på de inderste klinge på kassetten. RED har fået micro shift, så man slipper for at kæden skraber på forskifteren. Bremsekablet kan monteres på to måder, alt efter om det skal løbe ind,- eller udvendigt på styret. For at få vægten yderligere ned, er der anvendt en del kulfiber og titanium, så RED grebene nu er klassens letteste.

Bremser
Første gang man ser bremserne tænker man at det kan da ikke gå godt. SRAM har gjort en stor indsats for at fjerne alt unødvendigt materiale, der ikke bidrager positivt til styrken, ja selv holderen til de Shimano kompatible bremseklodser er fræset ud for at spare et par milligram. Bremsen er bygget op som andre gode bremser med dobbelt pivot, hurtigudløser til hjulskift og bremseklodser, der kan skiftes uden, at skulle afmontere holderen de sidder i. Det nye i forhold til Force/Rival er muligheden for at centrere bremsen ved hjælp af en unbraco skrue. Som en ekstra feature kan fjeder spændingen justeres ved hjælp af en lille skrue. RED bremsen er klassens letteste og kan kombineres med Shimano og Campagnolo.

Ved køb skal man være opmærksom på,at møtrikken findes i forskellige længder, og at den, der følger med bremsen, ikke nødvendigvis er den, der passer til netop dit stel.

For- og bagskifter
SRAM’s letvægtsfilosofi går igen i både for og bagskifter, hvor der igen gøres brug af ædle materialer som titanium, kulfiber og magnesium. Designet er flot, måske lidt teknisk i sammenligning med DuraAce og Record skifterne. Funktionsmæssigt er der dog ikke noget at komme efter. For at få vægten helt ned, er kæde føringsrullerne med keramiske lejer, og bolten, der holder den nederste rulle på plads, er boret ud for at trykke vægten yderligere ned. Forskifteren kommer i standard til påloddede studser. Skal man bruge en type med spændebånd, skal det købes som ekstraudstyr.

Kassette og kæde
Med tanke på SRAM’s materialevalg til seriens øvrige komponenter, er det noget overraskende, at man har valgt at anvende stål til klingerne. De 8 inderste klinger er fræset ud af en blok stål. Det ca. 90 minutter, og resultatet er klassens letteste kassette, og da det er stål, er den stiv og meget holdbar. Også kæden er blevet gennemarbejdet, blandt forbedringerne er kæden nu med et samleled. De yderste lasker er med udfræsning, og nitterne er hule.

Kranksættet
Som tiden og moden forskriver, er kranksættet naturligvis i kulfiber, og hvis pengepungen rækker, kan krankboxen fås med keramiske lejer. Den store klinge er fræst ud af et stykke.

Afprøvning
Der er især to ting, man lægger mærke til, når man kommer ud på landevejen. For det første er skiftebevægelsen til bagskifteren blevet kortere, hvilket betyder hurtige og præcise skift. Micro shift funktionen gør at man ikke er tvunget til at skifte ned på den mindre klinge når man kører på de største klinger på kassetten.
Den anden ting er de forbedrede bremser. Ikke kun justering og vedligeholdelse, er forbedret, også bremseevnen er gjort væsentlig bedre, i forhold til Force og Rival. De nye bremser er lettere end søskende, men på trods af dette, er det lykkedes for SRAM at gøre den nye model stivere så den føles meget mere kontant. Bremserne er helt på højde med DuraAce som hidtil har haft de bedste bremser.

I direkte sammenligning med konkurrenterne, hvor Campagnolo har et gearskift, der virker noget mekanisk, og bestemt ikke lydløst og hvor der skal bruges nogle fingerkræfter for at skifte gear, så har Shimano et silkeblødt og lydløst skift. RED placere sig midt mellem disse to. Den anderledes måde at skifte gear på, hvor man skifter op og ned med samme greb, vænner man sig hurtigt til, og muligheden for individuel tilpasning af grebet må tiltale alle med små hænder. Ergonomisk er SRAM klart foran de to andre.

Konklusion
SRAM RED er en yderst velfungerende gruppe i et flot design. SRAM viser at de kan lave let og godt udstyr uden kun at kaste sig over moderigtige materialer. Den udfræste kassette er et fornemt eksempel på moderne industriel forarbejdning i et ”gammelt” materiale hvor slutresultatet er i en klasse for sig selv. Er kun det bedste godt nok, er SRAM RED i mine øjne den nye konge blandt landevejsgrupper, da den forener det bedste fra de to andre.

Pris 10.600,-
Vi giver SRAM RED  

Link

Sammenligning (fabriksopgivelser)

SRAM RED

SRAM Force

Shimano Dura Ace

Campagnolo Record

Geargreb

282 g

303 g

423 g

332 g

Forskifter

69 g

88 g

74 g

81 g

Bagskifter

148 g

178 g

181 g

187 g

Kæde

257 g

255 g

278 g

253 g

Kranksæt (komplet)

755 g

790 g

837 g

696 g

Bremser

270 g

280 g

314 g

332 g

Kasette

156 g

210 g

180 g

184 g

Total

1954 g

2104 g

2225 g

2000g

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN