Specialized Turbo E-Bike

For en måned siden kunne vi berette, at Specialized er blandt de sidste store cykelproducenter der nu kastet sig over elcyklen. Nu er den så officiel og navnet er  Turbo E-bike.  Specialized havde virkelig stillet alle de store  markedsføringskanonerne i stilling til denne præsentation. Derfor var forventninger også store,  men bliver de så indfriet ?

Specialized gør et stort nummer ud af at påstå at den er verdens hurtigste med en topfart på 47 km/t.   En sandhed med modifikationer da der findes mindst to tyske elcykler som har en topfart på omkring de 50 km/t.

Når man ser på Turbo er man ikke et øjeblik  i tvivl om, at alt er designet til fart. En opladning tager blot to timer. Den høje topfart betyder at den i de fleste lande skal registreres som en knallert.  Batteriet er indbygget i skrårøret, og alle kabler er ført indvendig i stellet. Motoren er placeret i baghjulet hvilket specielt ved høje hastigheder er en klar fordel. Power knappen skifter mellem off, en bruger indstillig midter indstilling og fuld kraft. Der er også en negativ tilstand til at regenerere strøm fra friløb og bremsning.  Motoren er fra GoSwiss og yder 250 watt ved hjælp af et 342 watt lithium-ion batteri. Udstyrsmæssigt er det SRAM DoubleTap skiftere parret til X0 bagskifter og Magura  MT8 hydrauliske bremsegreb.
Al elektronik, lygter, computer og motor er bundet sammen og drives af batteriet. Der er også ANT + kompatible, så du kan tilslutte 3. parts tilbehør.
Specialized  oplyser at batteriet skal udskiftes hver andet eller tredje år.  I mine øjne er Turbo E-bike lidt af en skuffelse, og mere en showcase end en brugbar elcykel, og det faktum at vi I Danmark har har lovmæsige begrænsede krav om  at en elcykel kun må kunne køre 25 km/t gør at sandsynligheden for at vi ser den på det danske marked er ret lille.  Dertil kommer en skyhøj pris på omkring 40.000 kr.

Link

 

Dette indlæg var udgivet i:Nyheder og tagget . Bookmark the permalink. Der er lukket for kommentarer og trackbacks.