CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Skiftende vinde på Eurobike Skiftende vinde på Eurobike
Vi afslutter vores Eurobike 2017 dækning, men en sammenfatning af de vigtigste nyheder og tendenser. Skiftende vinde på Eurobike

Eurobike er cykelmessen, der altid kan bringe modsætningerne i spil.  På den ene side er den kæmpestor og kaotisk, og på den anden side, facinerende med sit kolossale udbud af alverdens cykeldimser- og dutter.  Trods dens enorme størrelse og hvad det deraf giver af udfordringer for udstillere og besøgende, omkring logistik, overnatningsmuligheder og størst mulig eksponering af de enkelte produkter i det store cykelocean, anser de fleste stadig messen som det sted “You must attend”

Eurobike i sol og regn

Skiftende vinde i oprørte vande, stiller krav til behændig navigation. Hidtil har Eurobike vist dygtigt sømandskab og fastholdt deres position, nu i det seksogtyvende år, som den mest betydende internationale cykelmesse.
Mange har støttet dem trofast gennem alle årene, og mange har forladt dem. Men nye er hele tiden kommet til, og gamle atter vendt tilbage, efter selv at have prøvet lykken på det mægtige cykelocean.  Et udtryk for et oprørt cykelhav, med konstant skiftende vindretninger. Men det er efterhånden svært at se hvorfor Eurobike, som det fyrskib den er, ikke skulle holde sig flydende som det faste navigationspunkt, en forenet verdensomspændende cykelbranche stadig har brug for, langt ind i fremtiden, trods kraftige storme på det oprørte hav hvor “kan selv, vil selv” aktører stadig stikker til søs uden behørig navigation…

Læs Eurobike dagen før dagen

Elektronikken indtager messen med stormstyrke
En vindretning der hverken skifter, eller aftager i styrke, er elcyklen med alt hvad det medfører af elektronisk isenkram. Det er i år 2017 lidt af en udfordring at finde en basis cykel uden en eller anden form for strømkilde. Er det ikke lige en motor, så er det måske en trackingdims i stellet, en effektmåler i kranksættet, eller en elektrisk ringklokke.

Cykelverdenens svar på en SUV’er

Tredie gang ser ud til at være lykkens gang for Shimano, der nu har fået tag i de store cykelproducenter med STEPS elmotor konceptet, der giver en hidtil ikke set systemintegration med alle Shimano komponenter, sammenholdt med en massiv opbakning på et meget vigtigt punkt, service og efteruddannelse. Kun en lille håndfuld konkurrenter kan for nuværende rigtigt matche dem, og det trods et marked for elmotor løsninger, der oversvømmes af en hel hær af nye producenter, alle kæmpende for at holde årene i et overfyldt farvand, der til trods for fine vejrprognoser, stadig har svært ved at holde alle flydende. Vi vil formodentlig i de kommende år se en stabilisering centreret omkring få rigtigt store udbydere, der vil forsyne de store brands, mens alle andre, ”kun” vil være spændende nicheprodukter, der hele tiden viser vejen med innovative nyskabelser, der lidt paradoksalt ofte overtages og implementeres af de store spillere. If you can’t beat them, buy them.

ContiTech

E-MTB er det helt store trækplaster, tæt forfulgt af elektrificerede transportcykler, hvor vi så nogle temmelig smarte løsninger, til den urbane børnefamilie uden bil.  Næste elektriske Tsunami er i sin vorden, indenfor lette og flot designede landevejscykler. Cykelproducenter som Focus og Orbea er blandt dem, der er med helt fremme i cykelfeltet, med nogle meget elegante og lette løsninger, mens bilproducenter som Bugatti og Masarati prøver at skabe opmærksomhed med blikfangs konceptcykler, som på papiret ser imponerende ud, men som i praksis virker temmelig langt fra en virkelige cykelverden, og som dybest set ikke er særlig helhjertet, da de udelukkende skal provomere mærket på fire hjul. 

Tøj til alle årstider 

Efterhånden ser det ud til at centermotoren bliver vinderen, selvom nogle få stadig stædigt holder fast i navmotoren.  Den traditionelle centermotor udvikler sig. Continentals teknologi division ContiTec er gået sammen med Fallbrook, opfinder af det trinløse gearnav NuVinci. Frugten af det nye samarbejde, er en integreret automat gear og motorløsning kaldet 48’er revolution. Bil industriens umættelige krav om stadig lettere og og mere effektive batterier smitter også af på elcyklen, selv om cykler på den forkerte side af de 20 kg. stadig er hverdagskost.

11 gear på landevejsraceren

Ingen tvivl om at elmotorens indtogsmarch, har medført en stribe af elektroniske side produkter, som skal gøre det “lettere” at være cyklist. Det nye Buzz word hedder ”Smart Connectivity” og er alle stedværende, hvor vores allesammens smartphone spiller en central rolle som den nye kommandocentral med alt, lige fra servicelog til tyverisikring og navigation. CobiBike er nok den pt. mest lovende løsning, og så lovende at Bosch netop har købt dem, så vi kan sikkert vente spændende nyt fra den front i fremtiden. Den kinesiske motorproducent Bafang hvis største force er deres prissætning viste en app til Apple Watch, så du nu kan styre din elcykel fra håndleddet. Netop kinesiske producenter af elcykler og motorer har for nylig fået EU’s bevågenhed, da man mener de oversvømmer markedet med produkter til dumpingpriser. 

Nye rygsække 

Den franske dækproducent Hutchinson viste en smart dims til indsættelse i cykelfælgen, hvor den overvåger dine dæks tilstand, lige fra dæktryk til kørestil. Skræmmende og alligevel lidt facinerende, at producenten nu også ved alt om dine cykeldæk og i fremtiden kan målrette sin indsats mod den enkelte bruger. ConnecTires forventes på markedet i 2018.

Læs mere om Hutchinson ConncTires her 

Modulopbyggede cykellygter der kan programmeres og tjene som ekstra powersource til din smartphone, GPS og andet perifer elektronisk udstyr, bliver fremtiden hvis det står til Australske Knog. Men cykellygter flest er stadig mere kvantitet end kvalitet.   

Zipp bliver mindre 

Dansken udeblev
Hvor flere danske producenter og grossister de senere år ellers har været pænt repræsenteret på Eurobike, var antallet i år reduceret til en håndfuld, men rart at se MateBike, PF Mobility og Wintherbike stadig holde stand. Flere udenlandske producenter jeg talte med, udbrød spontant “Whats happening in Denmark” ? hentydende til en dansk cykelbranche som for mange udeforstående pt. virker en smule handlingslammet af den stigende internethandel, til trods for en sund dansk økonomi. Dem som i tide har sadlet om eller fundet deres egen lille niche er dem som klarer sig.

nye sko fra Giro

Vores nordiske broderfolk var til gengæld massivt repræsenteret og flere af dem med nyskabende produkter. Norske Christian Antal er oprindelig uddannet tandlæge, men har udskiftet huller i tænderne med tænder i tandhjul, sammensat på en ny måde. Kindernay er et 14 gears indvendigt nav der via en smart navskal, let kan afmonteres og flyttes over på en anden cykel. Systemet har været 10 år undervejs og er nu klar til serieproduktion. Som flere andre nystartede cykelfirmaer vil man koncentrerer sig om at producere alle dele i Europa. Navene vil blive samlet og justeret i Norge mens f.eks en dansk leverandør skal producere aluminiumshuset.

Effektmåling på begge ben

Da Islandske Lauf kom på markedet, med deres radikalt anderledes og ikke mindst meget simpel opbyggede fjederforgafffel, spåede kritikerne dem ikke mange chancer. Men de har overlevet som nicheprodukt for feinsmeckere, der gerne vil have affjedring på cyklen, men uden de udfordringer eksisterende produkter giver omkring service og vedligeholdelse. Tidligere på året skiftede de fremsynede Islændinge navn fra Lauf Forks til Lauf Cycling, der var en indikation på at spændende nyt var i vente. Lauf True Grit er den ultimative Gravel racer, naturligvis med en Lauf forgaffel. Rammen i kulfiber produceres på den samme fabrik i østen som producerer deres forgafler.

Fransk sol

og

Keep it simple 

Fra Race til Gravel
Aldrig har vi ses så mange multifunktionelle cykeltyper, som med et snuptag kan udstyres med forskellige gearsystemer, hjulstørrelser og den nye trend indenfor cykeltouring, Bikepacking, mod så reelt få klassiske racercykler, hvor det rent beset syntes at være farven som er det eneste nye. I det hele taget er tendensen fra rendyrkede og snævre cykeltyper, for kraftigt nedadgående. Eneste nyskabende på landevejsområdet for nuværende, er 3T Cyclings indtogsmarch på de professionelle cykelhold med 1×11 geartrain, hentet fra mountainbiken. Kulfiber er stadig IN, selvom en enkelt finsk producent Pole Bicycle, har fået moralske skrupler og droppet sit kommende kulfiberprojekt af hensyn til de etiske krav omkring kinesiske fabriksarbejderes vilkår.

Finske skrupler 

Aluminium og stål er på retur, og en mængde Europæiske producenter er klar til at tage kampen op mod billig fjernøstlig arbejdskraft, med fuld automatisering af rammeproduktion med inspiration hentet fra bilindustrien. En af dem var Mokumono Delta, der med deres formstøbte aluminiumsramme fik en fortjent Eurobike Award.  

Blandede bolsjer blandt dette års Eurobike priser

Det betyder formodentlig at vi i fremtiden vil se billige masseproducerede rammer Made in Europe til prisbeviste cykelforbrugere suppleret af en mængde små producenter af eksotiske dyre håndbyggede cykler.

Eurobike har stor succes med deres tre konferencer dagen før selve messen skydes igang. Den første er en branche orientering fra den tyske cykelbranche afsluttende med en messerundgang i det i elvte time i det store messebyggerod. ECF Smart Connectivity er en konference for visionære iværksættere og beslutningstagere indenfor den favre nye verden af smart cykelkommunikation og navigation, mens Bike Europes Omni Channel er en mere håndgribelig konference der denne gang havde forskellige indspark til cykelbranchen, om at spille på flere kanaler om kundernes gunst indenfor salg markedsføring og distribution.

to gange tysk grundighed

Eurobike 2017 og 2018
I alt besøgte 42,590 industrifolk messen, i forhold til sidste års 42,720. De var fordelt på 101 lande, men med flertallet fra de tysktalende markeder, mens der blev sporet en mindre tilbage gang fra de øvrige lande. Onsdag startede lidt tamt, mens torsdag og fredag bød på decideret trængsel, formodentlig fordi det dårlige vejr trak folk ind ude fra udendørsarealerne. Lørdag fandt 22,160 cykelfans vej til messen. Pressen har som altid godt fat i messen, med hele 1,654 fremmødte journalister, godt hjulpet på vej af en ny mulighed for Bloggere til at kunne dække messen. En fremsynet observans som også mange producenter har fået øjnene op for, som et målrettet alternativ til den traditionelle markedsføring.

Billeder fra Eurobike 2017

Eurobike 2018 bliver lidt af en kovending, da messen nu målretttet vil spille på tre strenge. EurobikeMedia Days, for inviteret presse, vil næste år løbe af stablen umiddelbart før selve messen fra den 4 til 6 juli hvor producenter har mulighed for at præsentere deres produkter i Realwold opgivelser i alperegionen. Umiddelbart før og efter messen, der afholdes fra søndag den 8 juli til tirsdag den 10 juli, vil de enkelte producenter yderligere have mulighed for at have lukkede produktpræsentationer for presse og forhandlere.

Du finder mange flere reportager fra Eurobike, hvis du skriver Eurobike i søgefeltet…

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN