CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Shimano’s top mountainbike gruppe blev første gang lanceret tilbage i 1991 og...

Shimano’s top mountainbike gruppe blev første gang lanceret tilbage i 1991 og i 1996 kom efterfølgeren hvor ændringer hovedsaglig var af  kosmetisk art. Nu 6 år efter er tredje generation på markedet og denne gang har de japanske ingeniører virkelig lagt sig i selen for at komme med noget nyt, som de selv siger ”kun navnet er det samme”.

Dual Control
Før hed det Rapid Fire nu hedder det Dual Control Lever, og det er uden tvivl her, vi ser den største nyskabelse. Da Shimanos STI greb i sin tid blev lanceret til racercyklisten,  næsten revolutionerede det måden at skifte gear på, og allerede dengang tænkte jeg, ”hvorfor laver man ikke noget lignende til mountainbiken”. Mine bønner og sikkert også mange andres, er blevet hørt og nu er de her altså.  Hvor STI grebene til race har to skiftere pr. greb er integrationen af bremse og gearfunktion på Dual Control grebene helt konsekvent i et og samme greb. Det skal retfærdigvis nævnes at de suppleres med en triggerskifter til tommelfingeren. Denne kan dog valgfrit af/påmonteres.

Bevæges skifteren nedad skifter man til højere gear (dvs. stor klinge foran, lille klinge bagpå) og modsat skifter man ned når skifteren bevæges opad. Selvom funktionen er omvendt af det man kender fra Rapid Fire, men i praksis virker det logisk og ligetil og man får det lynhurtigt ind på rygmarven.  Gearindikatorerne er taget fra DuraAce serien og består af to små plastik rør som sættes på kablet og wiren føres igennem. Dette giver en indikation af hvor man befinder sig i gearene. Det er praktisk at man selv kan vælge om man vil have disse på eller ej.

Kranksæt
Det nye XTR kranksæt har slanket sig 70 g i forhold til tidligere udgave. For at øge stivheden har man øget akseldiameteren og integreret den med krankgarnituren i højre side. Akslen er i stål og hul. Den øgede diameter gør naturligvis at der ikke længere er plads til lejerne, så de sidder uden for kranken i de to lukkede lejeskålehuse som skrues i stellet med den medfølgende specialnøgle. Det siger sig selv, ved at øge afstanden mellem de to lejer fra 48,3 mm til 87,5 mm får man en gevaldig gevinst i vridningsstivhed. Herefter skubbes venstre pedalarm ind over fortanding med en lille gummihættelignede skrue. Sluttelig spændes armen fast med de to unbracoskruer. Foruden den store stivhed i systemet ved at øge afstanden mellem lejerne får man i tilgift et system som er let af af/påmontere.  Der fås to krans kombinationer med henholdsvis 44/32/22  og 44/32/24.
Armlængden varierer fra 165 til 180 mm i 2,5 mm spring.

For og bagskifter
I modsætning til stort set alle øvrige komponenter i serien, har forskifteren taget på i vægt, hele 15 g, men dette er sket for at tilgodese en stivere konstruktion og herved bedre skiftefunktion. Den gamle XTR forskifter
har i mine øjne aldrig været særlig god, men den nye XTR skifter er et stort skidt i den rigtige retning. Ved at øge afstanden mellem drejepunkterne skifter den nu meget præcist og uden brug af store fingerkræfter. Desuden er den så tilpas bred at variationer i kædelinie og krans udlignes så kæden ikke skraver på under kørsel. Den er endvidere universel anvendelig både til top og downpull kabelføring.  Bagskifteren er forbedret på flere punkter.  For ikke at den øverste kædeføringsrulle skal skubbe på klingen, er afstanden mellem ophæng og kædeføringsrullen øget et par mm.  Desuden er der påsat en gummikappe for at beskytte bagskifteren mod at banke op i kædestaget. Endvidere er skruerne som holder kædeføringsrullerne på plads nu sikret med et par låseringe. Bagskifteren er en Rapid Rise type dvs. at det er fjederen som trækker kæden op på den større klinge altså omvendt af hvad der er normal standard. I forhold til den ”gamle” XTR bagskifter har den nye slanket sig 10 g.  Der følger coatede kabler med som er smurt med en silikonefedt til både for og bagskifter.

Skivebremserne
Indtil nu har der været to fremherskende standarder for montering af skiver på navene med henholdsvis 4 eller 6 bolte. For at reducere vægten har Shimano opfundet et nyt system som formodentligt snart bliver standard for montering af  skiver.  Skiven sættes nu direkte på navet med et system som ligner det som benyttes på bagkransen, det smarte er at det er den samme låsering og værktøj som benyttes. Selve bremseskiven er todelt, bremsefladen er i rustfri stål og er nittet på et centrering i aluminium. Selve kaliberen er støbt i et stykke og består af to modstående stempler.  Når kaliberen skal justeres op gøres det med små shims i 0,2 0,5 mm tykkelse. Dette er normalt en temmelig besværlig metode da man skal have bolten helt af for at skifte skiver, men ved at montere små gaffelender på shimsen kan man tage dem af og på uden at fjerne bolten.  Også bremseklodserne kan skiftes let ved at fjerne en låsering og en bolt, uden at kaliberen skal afmonteres.

I modsætning til Shimanos første skivebremser som havde fire kaliber, er de på den nye XTR reduceret til to primært for at spare vægt.  Sammenlignet med fire kaliber systemet er bremsevnen knap så god men dog rigelig til Cross Country som gruppen også først og fremmest er tænkt til. Dosering er stort set perfekt fra start og bremserne hyler heller ikke. Dog bliver de væsentligt bedre efter en kort tilkøring. Shimano har taget konsekvensen og tilbyder to typer bremse klodser til hver sine forhold, et sæt på metalbasis med længere holdbarhed større bremseevne og en meget kontant trykpunkt. Denne er perfekt til forhold hvor man kører meget i mudder. Den harpiks baserede er mere støjsvag og tænkt til tørre forhold. Jeg har kun kørt med den sidste og den har også fungeret fint under mudderede og våde forhold.

XTR hjulsættet
Man kan vælge selv at bygge sit favorit hjulsæt på de løse XTR nav eller vælge Shimanos XTR UST hjulsæt. Dette er Shimanos første hjulsæt til slangeløse dæk og en alvorlig konkurrent til Mavic Crossmax UST.  Det kan naturligvis også bruges til almindelige dæk og slange. Hjulene er lidt specielle ved at egerne fastspændes/strammes på navet,  altså tæt på omdrejningspunktet. Herved kan den roterende masse længst væk fra hjulet reduceres. Dette har betydning ved acceleration.

Med en vægt på 1650 g hører de til i den lette ende. I modsætning til de løse XTR nav er de bygget på lige eger og med sidekryds i fælgen, herved skulle den sideværts belastning øges hvad også målingerne bekræfter. Der er 24 eger både i for og baghjul. Ved at øge afstenden mellem egerflangerne fra 44 til 52 mm er den sideværst stivhed øget.  Ved at lave sidekryds øger trekantsafstanden på hvilken selve fælgen hviler. Herved øges styrken styrken på hjulet så det skulle kunne holde til ryttere op til 90 kg.

Rent subjektivt kørselsmæssigt i terrænet minder Shimano meget om Spinergy.  Det accelererer godt formodentlig fordi vægten er koncentreret tæt ved omdrejningspunktet pga. den specielle egeropbygning.
I modsætning til den tidligere XTR gruppe som for øvrigt stadig bliver i programmet er finish ændret fra det matte grå look til en højglanspoleret skinnende overflade. Personligt syntes jeg nok den gamle finish hørte bedre hjemme på en mountainbike til hårdhærdet brug men i praksis er den nye overflade meget resistent overfor ridser og slag, og flot ser den ud, selvom man næsten ikke nænner at tage den med ud i skoven første gang.

Afprøvning
Selvom det kan syntes vanskeligt at forbedre noget som i forvejen fungerer upåklageligt, er det alligevel igen lykkedes Shimanos ingeniører at forfine XTR serien. Rent funktionsmæssigt syntes jeg den nye XTR gruppen har fået en gevaldig opløftning i forhold til sin forgænger. Subjektivt så skifter alt som var det i olie. Alt fungerer upåklageligt og skift både på bagkrans og forkrans foregår helt uden mislyde men stille og roligt og meget præcist. Fremhæves skal forskifte funktionen som nu ikke kræver nær så mange fingerkræfter som forgængeren. Naturligvis kræver Dual Control grebene en smule tilvænning, specielt på bagskifteren da den har inverse funktion. Desuden skal være opmærksom på at man ikke længere kan skifte mere end et gear af gangen, men ved at bruge thumbskifterne går det så hurtigt at det i praksis er uden betydning.  En anden fordel i forhold til Rapid Fire grebene er at du kan skifte op og ned fra mange flere håndgrebs positioner, specielt ved brug af horn er det en klar fordel.   Kun under ekstreme forhold, hvor mudder pakker tæt sammen i transmissionen, er XTR stadig ikke helt på højde med referencen SRAM XO som bibeholder en ensartet skiftefunktion under alle forhold.

Konklusion
Shimanos nye XTR gruppe er i en klasse for sig og reelt set helt uden konkurrence.  Finish og forarbejdningsmæssigt findes det ikke bedre, ja det er næsten synd at sætte det på MTB’en og tæske den igennem en mudret skovsti. Med en pris som en komplet top MTB, bliver XTR gruppen desværre aldrig hvermandseje, men den viser vejen, og der er godt nyt på vej, da den kommende XT 2004 gruppe får samme teknologi, men til en mere overkommelig pris. Det er stadig muligt at sammensætte en gruppe på tværs af forskellige mærker som er lettere, men funktionsmæssigt og ikke mindst pålidelighedsmæssigt vil det være svært at finde noget som er bedre. I denne sammenhæng er Shimano’s valg mellem lav vægt og holdbarhed ideelt. XTR gruppen er først og fremmest tænkt til konkurrencebrug og for freaken for hvem det ikke kan blive godt nok..  Et sandt stjerneprodukt.

CYKELPORTALEN