CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Vi har prøvekørt et sæt af deres "entry" landevejshjulsæt med den krypiske betegnelse WH-R500. Der er tale om et aerodynamisk racer hjulsæt...

Jeg tilhører den generation som selv købte nav, eger og fælge, og strikkede et sæt hjul sammen ude i garagen. Og hvis det skulle være rigtig godt, gik ned til det lokale cykelpusher og fik ham til at spænde dem efter. Den tid er snart en saga blot.  I midten af halvfemserne lancerede den franske fælgproducent Mavic deres første koncepthjul.  Dette satte en lavine igang og idag er det mere reglen end undtagelsen at benytte færdig byggede hjul, de såkaldte koncepthjul.

Cykelkomponent giganten Shimano, er forholdvis ny på dette område, men har idag et kæmpe program af færdige hjulsæt i alle pris og kvalitetsklasser.
Efter et par mislykkede forsøg med at lancere hjul med alternative eger konstelationer, har Shimano indset at det bedst betaler sig at bygge videre på den traditionelle hjulbygning. Resultatet er en stor vifte af rigtig gode hjul i alle prisklasser.

Vi har prøvekørt et sæt af deres “entry” landevejshjulsæt med den krypiske betegnelse  WH-R500.  Der er tale om et aerodynamisk racer hjulsæt med 24 mm profilerede fælge. Helt i tidens trend, er de 20 eger i forhjulet ligeopspændte, mens de 24 eger i baghjulet er med enkelt kryds. Kassettehuset er kompatibelt med  8,9,10 gears kassetter. Dog skal man benytte en lille spacer hvis der skal en 10 speed kassette på.  Vægten for et sæt uden hurtigbespænd er 1884g.  De følger forøvrigt også med.

 

Selve navet er opbygget omkring en stålaksel og et aluminiumshus med standard flanke. Der benyttet løse kugler, 10 stk. i hver side. De er forseglet med en dobbelt gummipakning, som under testen har været helt tæt.  Der er ikke kommet skidt og vand ind og navene har ikke skulle efterjusteres efter ca. 3000 km.
Fælgen har en helt glat og lige bremseflade som gør bremsning til en ren fornøjelse. Det kan ikke gøres meget bedre.

Afprøvning.
Hjulene ankommer behørig indpakket og var helt lige og runde. Da der benyttes en højprofilfælg er egerniplerne underforsænket så der behøves ikke fælgbånd.
Hjulene er med nydelige sort elexorserede fælge og sorte eger. Opbygningen er helt traditionel for dagens standard. Der benyttes 2 mm rustfri ståleger.

Monteret med et sæt passende dæk bemærker man straks at hjulnene er meget stive, helt  uden nogen flex eller vrid.  De accelererer fint og der skal ikke bruges nævneværdigen kræfter. Det er helt klart en god dispostion at have vægten koncentret inde i omkring navet og have en forholdvis let fælg . I modsætning til tidligere Shimano hjul som havde vægten fordelt omvendt med en tung fælg og et let nav, er det en klar forbedring. Naturligvis kan man i direkte sammenligning med lette topklassedæk mærke forskellen, men den er ikke markant.

Konklusion.
Det er svært at sætte nogen negativ finger på dette hjulsæt. De er flot designet og  vægten er under middel sammenlignet med tilsvarende hjulsæt i samme prisklasse. WH-R500 er en rigtig godt hjulsæt til nybegynderen og den prisbeviste motionist. Også som trænings- og vinterhjul vil det være et godt køb.

Vægt 1884 g for et sæt
Pris 1199,-

For funktion giver vi

For pris giver vi  

Link.
Shimano
Bikers Best

CYKELPORTALEN