CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Shimano Nordic Denmark – en ny type partner til forhandlerne Shimano Nordic Denmark – en ny type partner til forhandlerne
Vellykket transformation fra produkt til markedsorienteret strategi, har gjort Shimano Nordic Denmark til en nyskabende og innovativ forretningspartner for de danske cykelhandlere. Shimano Nordic Denmark – en ny type partner til forhandlerne

Shimano07

Vellykket transformation fra produkt til markedsorienteret strategi, har gjort Shimano Nordic Denmark til en nyskabende og innovativ forretningspartner for de danske cykelhandlere. Den 1. juli var det præcis et år siden at den japanske cykelgigant Shimano åbnede eget salgs- og servicecenter i Danmark. Dette skete som en naturlig følge af koncernen fremadrettet i stadig større omfang selv at vil håndtere alle led i supply kæden, herunder også salg og distribution. De øvrige nordiske nabolande har kørt under denne forretningside gennem mange år, så tiden var moden til Danmarks tur. Det danske kontor arbejder tæt sammen med med de øvrige nordiske kontorer der fungerer som en’ enhed under Shimano Europe der har hovedsæde i den hollandske by Nunspeet.

”Lige fra dag et har der været en stor og positiv opbakning fra den danske cykelbranche, og vi har allerede mere end 75 % af de danske cykelforhandlere som kunder” fortæller Landechef Michael Axelsen. Mange har ydret stor tilfredshed med at Shimano nu selv har valgt at håndtere distributionen, som foregår via en webbaseret såkaldt SOD løsning og med 24 timers leveringsservice fra deres store centrallager i Holland. Michael Axelsen tilføjer:” Specielt vores 24 timers leveringsservice er blevet modtaget særdeles positivt. Vi har den seneste periode oplevet et stort pres på vores centrallager, så desværre har vi haft nogle udfordringer omkring hurtig levering af visse varegrupper, men dette har Shimano Europa fuld fokus på, og indenfor kort tid vil problemerne være løst. Med dette på plads vil vi kunne fokusere på fremtiden og hvad den vil kræve af nye måder at arbejde sammen på”.

Shimano05

Nye krav til markedet
Vore nabolande i Norden oplever i disse år at stadig flere store butikskæder begynder at handle med stort set alle produkter, inklusiv cykeludstyr i den dyre ende. Det gælder også serviceværksteder, hvilket betyder at kunden kun behøver at foretage alle sine indkøb et sted. Denne tendens vil sandsynligvis også brede sig til Danmark og vil være med til at skærpe konkurrencen yderligere for den etablerede cykelbranche. Her vil Shimano Nordic Danmark være innovativ og nytænkende og indgå som en aktiv forretningspartner for at fastholde og styrke de danske forhandlere. Trods en stadig større internethandel vil der stadig være brug for den dygtige og servicemindede cykelforhandler som kan yde kvalificeret vejledning.

Shimano01

Friske øjne i spidsen for dynamisk team
Michael Axelsen står i spidsen for det nye danske Shimano team der foruden ham selv tæller syv, meget servicemindede og cykelkyndige medarbejdere. Teamet omfatter fire kørende sælgere, en teknisk QC samt to service/marketingfolk. Michael Axelsen’s egen baggrund er lidt atypisk for branchen som ofte rekrutterer indenfor egne rækker. Shimano Europe lagde i deres udvælgelse mere vægt på hans baggrund som bl.a. adm. direktør og koncernchef for nogle store, internationale reklamebureauer og 10 år som selvstændig med forretningsudvikling primært af store sportsbrands bl.a. som direktør for FC Nordsjælland.
Tiden inden åbningen af det nye kontor var hektisk men også meget spændende. I marts måned stod Michael Axelsen med et CVR nummer og en bankkonto i hånden og skulle i gang med at finde egnede lokaler og rekruttere nye medarbejdere, så alt kunne være på plads til åbningen den 1 juli 2013. En del af aftalen med den hidtidige distributør var at de intet kunne foretage sig salg/kundemæssigt inden åbningen den 1 juli, hvor Shimano Nordic Danmark så blev lanceret bl.a. via udsendelse af introduktionsbreve og en tilmeldingsblanket til samtlige danske cykelforhandlere.

Shimano06

Nye forretningsudviklingstiltag på vej til forhandlerne
Shimano har altid været kendt for deres stærke produktorientering, så en af de store opgaver i forbindelse med nyetableringen har været en transformation fra produktorientering til mere markedsorientering. ”Det betyder at vi ser os mere som en forretningspartner i forhold til cykelforhandlerne, som i fremtiden vil stå overfor store udfordringer hvis de skal fastholde deres position. Det vil vi gerne hjælpe dem med på en aktiv måde. Fremtiden kræver en nye måder at tænke forretning, og dette kræver bl.a. bedre rådgivning, markedsføring og webintegration” fortæller Michael Axelsen. Det danske Shimano kontor er kommet så godt fra start med udviklingen af et nye forretningskoncept, at Shimano Europe har udnævnt dem som Lead Country, en slags rollemodel som de andre kontorer kan hente inspiration fra. ”De nye tanker vil for alvor blive lanceret indenfor det kommende halve år overfor vores kunder” fortsætter Michael Axelsen og tilføjer: ”vi skal aktivt være med til at styrke forhandlernes forretning”.

Shimano03

Sponsoraftaler er forhandlerrelateret
En interessant ny strategi fra Shimanos side, er deres fremtidige sponsoraftaler, der alle sammen skal kædes direkte sammen med forhandlerledet. Det betyder at alle henvendelser omkring sponsorering af cykelhold og events altid på en eller anden måde skal involvere de cykelforhandlere som findes i området, med tiltag som kan gavne dem. Det betyder at hvis et lokalt cykelhold ønsker en sponsorat skal det kunne synliggøres hvor mange forhandlere som kan have gavn af det. Det kan være igennem event i forretningen, forhandleraktiviteter i forbindelse med løb, mekanikerservice, salgsfremstød m.m.

Shimano02

Bredere produktpalette
Shimano Nordic Denmark produkt palette omfatter naturligvis alle Shimanos kerneprodukter. Hertil kommer det Shimano ejede Pearl Isumi tøj brand og tilbehørsprodukterne Pro og AIM. Pro er tilbehør til race og mountainbikes, mens AIM er et nyt tilbehørsmærke tilegnet dagligdags- og turcyklisten. I løbet af efteråret vil Shimano Nordic Denmark lancere flere nye brands i deres store produktporteføjle. Et helt nyt koncept er Bikefitting som vil tage begrebet tilpasning og opmåling af cyklist/cykel til et helt nyt hidtil uset niveau.

Den nye danske Shimano domicil har til huse i lyse og venlige lokaler i Brøndby. Ialt råder Shimano Nordic Denmark over 600m2 hvoraf de 450 er udstilling og showroom. Showroomet har altid åbent og ud over at være permanent udstilling for alle produkter bruges det også ved forhandler- og medie events.

Shimano08

Shimano Service Center
En vigtig del af indsatsen på at knytte forhandleren tættere og at kunne yde det optimale kundeservice, er etablering af Shimano Service Centre. Ud over at kunne skilte med det, bliver cykelforhandlerne og deres tekniske personale uddannet og certificeret i Shimanos produktprogram så de kan yde den rette service over for deres kunder. Dette er af stor vigtighed da cykelprodukter i dag er meget komplekse og indeholder både mekaniske og elektriske komponenter. Forhandlere kan desuden altid få direkte hjælp og support via den tekniske QC på kontoret i Brøndby.

Shimano09

Om Shimano
Shimano blev grundlagt i 1921 af den kun 26 årige Shozaburo Shimano i den japanske by Osaka. Det første produkt var friløbsnav til cykler. Siden kom indvendige gearnav og i halvfjerdserne fiske- og roudstyr. Idag regnes Shimano for verdens største producenter af cykeldele, og tæller alene i Shimano Inc. næsten 1200 medarbejder mens medarbejderstaben med alle tilhørende selskaber på verdensplan nærmer sig de 13.000 medarbejdere. Shimano er god for en egenkapital på ca. 2 billioner kroner. Siden 2001 har Shimano været drevet af femte generation Yozo Shimano.

Link

 

CYKELPORTALEN