CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

De japanske ingeniører har haft travlt med at komme med et modspil til SRAM 2 x 10 speed MTB grupper.  Våbnet er naturligvis en...


De japanske ingeniører har haft travlt med at komme med et modspil til SRAM 2 x 10 speed MTB grupper.  Våbnet er naturligvis en ekstra klinge bagpå,  den tiende i rækken,  som vi har set på landevejs grupperne et stykke tid, og et nyt ord til fremmedordbogen Dyna-Sys.

Dyna-Sys dækker i følge Shimano ikke kun over den ekstra klinge men over et helt nyt udviklet gearsystem som bl.a omfatter tættere gearspring som skulle give bedre effektivitet.

I første omgang indføres teknologien på de kommende nye XT og SLX  MTB grupper, som forventes på markedet i løbet af foråret.

Selv siger Shimano i deres pressemeddelse..

Dyna-Sys

  • Det er ikke kun et ekstra gear…
  • Det er tættere gearspring for blødere gearskifte og bedre kraftoverførsel
  • Det er optimerede gearkombinationer for forbedret effektivitet og pålidelighed
  • Det er et spørgsmål om ydelse.  Dyna-Sys giver større stabilitet for en hver type rytter !

Shimano lancerer deres 3 X 10 Mountainbike komponenter med Dyna-Sys  på de nye DEORE XT og SLX grupper samt på kranksættet FC-M552 i farverne sort og sølv.  Dette produkt er en tilføjelse til de eksisterende 9-speed komponenter.  Alle produkter er let genkendelige på Dyna-Sys logoet.

Komplet nyt drivsystem

Shimano har ændret deres standard kranksæt kombination for at forbedre effektiviteten og øge stabiliteten.  Den nuværende kombination 44-32-22 kranksættet sammen med en 9 speeds kassette  ændres til 42-32-24  i kombination med en 10-speed kassette.

Fordelene ved at gøre springene foran mindre i kombination med de 10 gears kassetten  er:

1. Øget effektivitet

Det større gearspænd på 10-speed HG kransen betyder at rytteren kan være længere tid på den midterste 32T klinge foran. Og når der endelig skal skiftes er det mere knidnings frit da springene op eller ned nu kun er to tænder mod før fire.

Før var det normalt at man altid skulle foretage to eller tre ekstra skift på bagkransen når man skiftede til den store eller lille klinge fordi springene var for store.  Med Dyna-Sys kan det reduceres til et ekstra skift.

Dyna-Sys gør gearskiftet mere flydende uden for store udsving i kadancen, hvilket igen betyder mindre tab af kraft.

2. Øget stabilitet

Nyudviklet 10-speed MTB kæde giver blødere skift, lavere vægt og bedre ydelse.

Tættere gearspring betyder mindre bevægelse af kæden under skift som igen reducerer risikoen for at kæden hopper af eller sætter sig fast under de ofte hårde betingelser mountainbikere udsætter deres materiel for.

Optimeret kabelføring og  en kortere bagskifter og også medvirkede til større pålidelighed og bedre skifte.

Vi vil naturligvis vende tilbage med vores egne indtryk af systemet i en test senere på året.

Læs mere om Dyna-Sys her.

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN