TEST: Shimano 105 10 speed

Ligheden mellem den nye 105 serie og  Dura Ace er slående

Der er gået mere end 20
år siden Shimanos 105 landevejs serie kom på markedet.  Serien har altid stået for god gennemprøvet
teknologi til en fornuftig pris. Den japanske cykelkomponent gigant bliver til
stadighed ved med at overraske og forfine allerede gode komponenter og nu er
turen altså kommet til Mk 7 udgaven af 105 serien.


I forhold til tidligere er den blevet fuldstændig gennembearbejdet og fremstår
nu som en yderst attraktiv gruppe med alle funktioner og ikke mindst et udseende
taget fra Dura Ace og Ultegra.

Som sine store søskende er den nu
med 10 eller 30 gear. Hollowtech II kranksæt fås i 52/39, 50/39 og
50/39/30 i længderne 165, 170, 172,5 og 175 mm.
Stort set alt er blevet forfinet lige fra bremserne med kuglelejer som
bremser som en drøm til de nye silicone belagte kabler som forbedrer
skiftefunktionen mærkbart.
Navene er med konus og labyrint pakninger og stålaksel, De fås i 24, 28, 32 og 36 huls udgaver.
Det mest imponerende er at den nye gruppe rent funktionsmæssigt ikke adskiller
sig fra sine dyrere søskende. 
Men hvor
er så forskellen ?. Ud over vægten skal den findes i krans kæde og kasette hvor
der er sparet en del på materialerne samt i de tekniske løsninger omkring
lejetætning og tolerancer, men det er absolut i småtingsafdelingen og vil for den
almindelige motionist ikke have nogen praktisk betydning.  
Den nye 105 gruppe er er fuld kompatibel med Dura Ace og Ultegra så man kan sammensætte komponenter på tværs.
 


Bremsegrebene ligner Dura Ace og Ultegra. En fin detajle er at
forskiftergrebet nu er kompatibelt både med dobbelt  og triple
kranksættet.

De gamle 105 bremser var en katastofe, specielt i regnvejr, men de
nye fungerer som en drøm.  Læg mærke til at der sidder et
kugleleje mellem de to  bremsearme.

 

Den nye bagskifter har fået lettere gearhjul og bedre pakninger.  Den får også med lang arm for triple kranksæt.

Finishen er til rent UG på den nye 105 serie.
Nærbillede af den nye 10 gears nav.  Kasetten kommer i 11-23, 12-25 og 12-27.

Det er i detaljen, man finder
forskellene. Den gennemskårne
krankboks viser at lejerne i 105 gruppen
til højre har en lidt mere simpel
labyrint tætning end den dyrere Dura
Ace.

Konklusion.
Det er svært
at retfærdiggøre køb af Dura Ace og
Ultegragrupperne efter fremkomsten af den nye 105 serie.  Den nye
gruppe byder på al den funktionalitet og ikke mindst finish taget fra
de to topgrupper. Den eneste
reelle forskel er vægten som er 400 g højere, men det syntes uden
betydning for motionisten som gruppen først og fremmest henvender sig
til.  Tolerancer
og tæthed i lejer skulle være bedre på Dura Ace og Ultegra, men om det
retfærdiggør den højere pris er tvivlsomt. Den nye Shimano 105 gruppe
forener den fineste landevejs teknik med et attraktivt design og til en
fornuftigt pris. Den er og bliver et HIT…

Pris. 3995,-

Mere information
Bikers Best
Shimano Europe

Dette indlæg var udgivet i:KOMPLETTE GRUPPER, KOMPONENTER, TEST og tagget , , . Bookmark the permalink. Der er lukket for kommentarer og trackbacks.