CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Schwalbe One Schwalbe One
Schwalbe bruger Touren til at introducere deres nye ONE landevejsdæk med Tubeless teknologi. Vejgreb, rullemodstand og stor punkterings resistans er nogle af de forbedrede... Schwalbe One

Schwalbe-ONE

Sidste år på Schwalbes Presscamp præsenterede de for første gang deres tubeless landevejsdæk.  Nu lancerer tyskerne en ny high end udgave til konkurrencebrug. ’ONE’  er navnet og skulle være det hidtil hurtigste dæk Schwalbe har udviklet. Naturligvis får ONE i disse dage sin ilddåb på bl.a Team Radioshack-Leopard, AG2R under årets Tour de France.

Med ONE har Schwalbe udbygget sin position med det hidtil hurtigste men samtidig  meget pålidelige dæk nogensinde.  Dækket kommer på markedet i september måned i tre versioner

Ny triple compound gummiblanding.
ONE har en nyudviklet gummiblanding i tre lag kaldet OneStar. Den er udviklet for lavest mulig rullemodstand, men samtidig skal den nye blanding også sikre et bedre vejgreb under alle forhold inklusiv våde veje. Samtidig er dækket mere modstandsdygtig over for punkteringer. Dette er opnået ved at gøre sidevæggene mere robuste.  Den ekstra brug af materiale betyder så tilgengæld at dækket med sine 205 gram vejer marginalt mere end det populære Ultremo ZX, som fortsat vil være i Schwalbes program. Den nye gummiblanding er basseret på en helt ny polymer som hidtil ikke har fandtes på markedet.  Mer end 50 prototyper har måttet lade livet før Schwalbes udviklingsteam var tilfredse..

Schwalbe-Tubeless

Ny Schwalbe One fabrik
Schwalbe har monteret en helt nye produktiosnline til ONE på deres fabrik i Indonesien.  Det er en helt nyudviklet produktionsline hvor man opererer med fast vulkanisering som kræver special uddannede operatører for at sikre den fornødne høje kvalitet og pålidelighed af det nye dæk.  

Tre typer dæk
Schwalbe One bliver produceret som foldedæk, den håndsyede lukkede ring og endelig tubelees versionen. Markus Hachmeyer ser udviklingen til Tubelees som positivt. I øjeblikket er der stort set ingen cykler på markedet med denne type dæk, men fordelene er så åbenlyse, men den lavere rullemodstand end traditionelle dæk. Samtidig er sikkerheden i top hvor man i praksis ved punktering ikke pludselig mister alt dæktryk.

Både folde- og tubeless-dæk kommer i 23, 25 og 28 mm, mens den lukkede ring bliver tilgængelig i 22, 24, 26 og 28 mm.

Link

CYKELPORTALEN