CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Et 18 og 20 mm dæk har mindre rullemodstand, end 23 og 25 mm dæk. Sådan er den almindelige opfattelse,...


Et 18 og 20 mm dæk har mindre rullemodstand, end 23 og 25 mm dæk.
Sådan er den almindelige opfattelse, men det forholder sig faktisk omvendt. Det lyder umiddelbart ulogisk, men her kommer forklaringen.

Tyndere dæk har altså hørere rullemodstand, men derimod mindre vindmodstand. Derfor drejer det sig om at finde det bedste kompromis imellem lavere vindmodstand ved tynde dæk og højere komfort samt lavere rullemodstand ved bredere dæk.

Et dæk har den lavest mulige rullemodstand når aftrykket på asfalten er helt rundt. Hvis man har et  23 mm dæk med et helt rundt dækaftryk, så vil man med et tyndere dæk med samme lufttryk få et aflangt dækaftryk, fordi arealet af kontaktfladen stadig er det samme. Det resulterer i højere rullemodstand. For at kompensere for dette skal tyndere dæk have højere lufttryk for igen at opnå et rundt aftryk på asfalten.
Det optimale dæktryk for enhver dækstørrelse mht. til rullemodstand er hvor dækaftrykket på asfalten er helt rundt. Er trykket lavere bliver dækaftrykket ovalt på langs af cyklen, Er trykket højere bliver dækaftrykket ovalt på tværs af cyklen.

Mange tror at jo hårdere man pumper et dæk, desto lavere rullemodstand giver det, men det passer kun indtil dæktrykket er helt rundt  mens man sidder på cyklen. Pumpes dækket hårdere, så stiger rullemodstandend igen.



Jo bredere dæk, desto lavere dæktryk skal man derfor have for at opnå den optimale rullemodstand.
Pumper man et MTB eller Citybike dæk lige så hårdt som et racerdæk vil det give højere rullemodstand.
Det optimale dæktryk for en given dækbredde mht. til rullemodstand er derfor også afhængig af hvor tung rytteren og cyklen er. Jo lettere des lavere dæktryk for at opnå optimal rullemodstand.

Du kan læse meget mere om rullemodstand på Schwalbes hjemmeside her  og hvorfor et tyndere dæk ikke betyder lavere rullemodstand, tværtimod.  Her er rullemodstanden imellem et 37 mm og et 60 mm dæk sammenlignet ved samme dæktryk.  Det overrasker mange at 60 mm dækket “Big Apple” rent faktisk har lavere rullemodstand en dækket der er 37 mm bredt.
Desuden ses at at 37 mm dækket skal have et dæktryk på 4 bar for at opnå samme lave rullemodstand som 60 mm dækket har ved 2 bar
Hvis kurven havde forsat til et højere dæktryk end vist, ville rullemodstanden begynde at stige igen på et tidspunkt.


Cyclingnews  og Roues Artisanales finder du et par artikeler som fortæller mere om rullemodstand.



Her ses at  18 mm dæk har højere rullemodstand end 23 mm dæk, og at et 25 mm dæk har lavere rullemodstand end 23 mm dæk ved 8,5 bar for alle tre dæk:


Hvad er så fordelen ved tynde dæk ?. Jo vindmodtanden er mindre men kun ved høje hastigheder hvor vindmodstanden får mere og mere indflydelse jo hurtigere man cykler.
Hvis man triller afsted med 10 km/t så betyder vindmodstanden ikke ret meget og det er en fordel med meget brede dæk.
Kører man derimod med 50 km/t så er vindmodstanden derimod så høj at 19 mm dæk kræver mindre energi end 23 mm dæk på trods af at 23 mm dæk har en mindre rullemodstand.


Bl.a derfor bruger man meget tynde dæk til enkeltstart, ikke på grund af lav rullemodsatnd men på grund af lav vindmodstand. Men til samlet start hvor man sidder mange timer i sadlen foretrækker man lidt bredere dæk for at kunne sænke lufttrykket og stadig have lavere rullemostand og derved få lidt større komfort.

TyskeTour lavede år tilbage en undersøgelse som viser at et 25 mm dæk giver det mest optimale kompromis mht til komfort og rulemodstand. Den kan du læse her.

Du kan læse flere af vores dæktest her.

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

torben