CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Rule Britania Rule Britania
London Bike Show åbnede idag og naturligvis trak en engelsk designet og produceret kulfiberramme stor opmærksomhed... Rule Britania

dassi01

Selv om den ser flot ud, tronende der på podiet badet i spotlys, ligner den umiddelbart noget vi har set før. Men Dassi Bicycles nye frontmodel adskiller sig alligevel på et punkt, nemlig at være 100 % udviklet og produceret i England.  Det er efterhånden ingen hemmelighed for nogen  at stort set alle de kompositrammer vi cykler rundt på, kommer fra en lille håndfuld fabrikker i fjernøsten.  Det er der jo sådan set ikke noget galt i men hvorfor ikke selv producere det hele. Visionen fra Dassi er klokkeklar. Produktionen af cykelrammer skal tilbage til Europa.

Dassi Bikes er et nyt engelsk foretagende fra Hampshire som har sat sig for at ville udvikle hvad de mener er den første 100 % engelsk designet og fabrikeret kulfiber ramme. Dassi CEO Stuart Abbott har stor viden om kulfiber med i bagagen fra en tidligere stilling som ingeniør hos Rolls Royce hvis jetmotorer vi alle kan sætte vores lid til når vi rejser til fjernøsten. Gennem fire år har teamet bag Dassi arbejdet tæt sammen med et ingeniørhold fra Formel 1 sporten på at optimere produktionsprocessen så kvaliten er ensartet og i absolut topklasse. Da England allerede har tre fabrikker som arbejder med kulfiber indenfor motorsport var det oplagt at bygge en ramme hvor man kan drage fordel af netop deres ekspertise. De fleste af processerne på de engelske fabrikker er automatiseret så de kan konkurrere med billig fjernøstlig arbejdskraft.

dassi-logo

Stuat Abbort ved præsentationen
“At Dassi we have aimed to innovate not just the production of the bike but the entire way a bike is brought to the end customer.” The current industry model is “broken” with manufacturers “too often left focused on an accountancy driven production and distribution process”. “They start with a price point, margin and cost limit and build with that.” The brand explained: “Carbon and alloys expand at different rates. Relative to the precision of the Formula one carbon on carbon method Dassi employ, this makes for a relatively messy moulding process and again the post production work is left to human endeavour.” Abbott added: “Even the carbon lay-up in the moulds is done by machine to avoid variance through human intervention.”

Specifikationer

  • Aerodynamisk ramme geometri
  • Intern kabelføring
  • Toray 800, 900 og Unidircetion Carbon
  • BSA or BB30 krankboks kompatibel
  • Shimano Di2 kompatibel
  • To flaskeholdre
  • 800g for en ramme i st 54 cm
  • Custom farver
  • Fabrikeret i England
  • Størrelser 50, 52, 54, 56, 58 cm
  • Prisen starter fra £3,995

Link

 

CYKELPORTALEN