CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Rohloff GmbH blev grundlagt af Bernhard og Barbara Rohloff i 1986. Deres første produkt var kæden ROHLOFF S-L-T 99, som snart fik...

 

Rohloff GmbH blev grundlagt af Bernhard og Barbara Rohloff  i 1986. Deres første produkt  var kæden ROHLOFF S-L-T 99, som snart fik et ry blandt profesionelle cykelryttere for at være den bedste og mest slidstærke kæde på markedet.

Men Bernard Rohloff havde længe barslet med ideen til et alternativt gearsystem som kunne forene fordelene fra det udvendige gears lave vægt, høje effektivitet og mange gear, med det indvendige gears store pålidelighed og ringe vedligeholdelse.
Så det var lidt af en sensation da Speedhub 500/14 blev præsenteret i 1996.  Verdens første og endnu eneste indvendige 14 gears nav var en realitet. Efter yderligere tre års test og forbedringer, var det endelig gearnav klar til at gå i serieproduktion i 1999, og siden har nu over 100.000 af disse kompromisløse gearnav forladt fabrikken.

Såvel professionelle som hobby cyklister påskønner idag navene for deres store pålidelighed, brugervenlighed, optimal gearudveksling, lave vægt og stor effektivitet.
Når man ser på gear udvekslingsdiagrammet nedenfor, er det svært at retfærdiggøre det hysteri vi i disse år er vidne til på landevejsområdet hvor man stadig forsøger at klemme flere og flere gear ind på mindre og mindre plads, og som i sidste ende kun er gentagelser uden nogen reelle fordele, med mindre man er en professionel cykelrytter og har brug for meget hyppige og hurtige skift.

 

Selve gearnavet er et lukket system som kører i et oliebad som sikrer en meget lang levetid uden nogensomhelst vedligeholdelse.
De 14 gear er jævnt fordelt med ca. 13,6 % stigning  imellem dem.  Det samlede gearområde er imponerende 526%.  Den nærmeste konkurrent fra SRAM har et område på 340 %.

Funktionsprincip
Alle indvendige gearnav er opbygget i det man populært kalder planetgear, dvs at de enkelte gearsæt sidder i grupper og roterer uden om hinanden og kommer i indgreb. I Rohloff SPEEDHUB 500/14, er der hele tre planet gearsæt.  De to første gearsæt består af tre individuelle gear(et stigenden, et faldende og et fast = 1:1).  Der er derfor  9 (= 3 x 3) gear . På grund af symmetrien i på de to gearsæt vil forholdet altid være 1:1.

Et eksempel: hvis det første planetgear sættes til 1:1.47 og det andte til 1.47:1, giver det et’ fast gear, da de to udligner hinanden.  Det betyder at der er tre gear med det samme forhold, altså 9 minus 2 som giver  7 reelle gear at vælge imellem.

Det tredje gearsæt består af 2 gear, så det effektive antal gear i navet bliver 14. Alle andre indvendige gear på markedet har kun to planetgearsæt hvorfor de kan nøjes med et gearskiftekabel.  Rohloff må bruge to kabler, men  stadig kun et skiftegreb.

 

Den testede version er med udvendig klikboks som går det let at tage kablerne af med et enkelt snuptag.

Afprøvning
Rohloff navet sælges både som OEM  produkt på færdige cykler som den testede Pedalpower Conquer Turcykel, eller som kit.  Langt de fleste cykler sælges med navet færdigmonteret.  Der findes 12 forskellige versioner så man skal lige undersøge sit cykelstel en ekstra gang inden man kaster sig ud i at bestille et nav for egen montage.

Blandt de mange versioner er bl.a til skivebremser, tandems og foldecykler. To afgørende punkter for mange, når talen falder på indvendige gearnav er effektiviteten og vægten.  Normalt ligger effektiviten på indvendige gearnav noget lavere end på udvendige men på Rohloff er det næsten fifti fifti, med en effektivitet på  93 %.
Vægten for navet er 1700 g og det lyder umiddelbart af meget men sammenholdes det med vægten på et typisk komplet udvendigt gearnav og kranksæt er vægten ikke mere end ca. 500 g højere.  Rygtet siger at der er en letvægtsversion af navet på vej i nær fremtid som barberer yderligere 300 g, resten kan du tabe dig…Rohloff navet er et af den slags produkter man glemmer alt om efter kort tid, da det bare fungerer upåklageligt. Gearspringene er helt jævne og skift foregår helt lydefrit og meget let. Man kan sagtens skifte op og ned flere gear af gangen.  Et drejeskiftegreb med 14 gear 273 grader i 21 graders spring, lyder af  meget men skiftet går meget let og kan betjenes uden væsentlige fingerkræfter.  Indvendige gearnav bliver aldrig rigtig det samme efter at have kørt med Rohloff.Synets du ikke de 14 gear er nok kan navet kombineres med en kædestrammer så det kan benyttes med dobbelt og triple kranksæt foran.  I praksis er det dog fuldstændig overflødigt.

 

Konklusion
Rohloff Speedhub 14 er i en klasse helt for sig selv.  Ingen af konkurenterne kommer bare i nærheden af dette gearnavs præstationer både mht til antal gear, effektivitet og pålidelighed og finish. Brugsområdet er mangfoldige lige fra den ultimative turcykel til pendlercykler og vedligeholdesefri sportscykler, ja sågar mountainbikes vil specielt i det danske klima med fordel kunne skifte til et indvendigt gearnav fra Rohloff.  Eneste anke er den høje pris, men sammeholdt med pålideligheden af produktet, må det siges at give fuld “value for money”…

Et sandt stjerneprodukt.

 

 

Pris.
Mellem 6700 og 7500,- afhængig af version.
Selvom der findes en dansk importør af Rohloff i Danmark, skal du som køber være opmærksom på at han ikke har navene på lager, det er alle bestillingsvarer.

Links

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN