CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Retsligt udspil på Eurobike Retsligt udspil på Eurobike
CeramicSpeed fik via rettens vej, fredag lukket konkurrenten CyclingCeramic stand på grund af unfair konkurrance... Retsligt udspil på Eurobike

På dette års Eurobike udspilte sig et mindre juridisk drama, da danske CeramicSpeed for anden gang havde held til at forhindre det franske firma CyclingCeramic i at markedsføre og sælge deres lignende produkter.

Tilbage i 2016 fik CyclingCeramic af de franske myndigheder påbud om at ændre deres visuelle fremtoning af deres produkter, samt ændre pakke og markedsføringsmateriale som i følge dem og anklage fra Ceramic Speed, lå for tæt op af det danske firmas branding.

På Eurobike i sidste uge, tog det så endnu en drejning, da CyclingCeramic havde en stand og produkter og markedsføringsmateriale, hvor intet var ændret i forhold til det første påbud. Det tyske delstatsret afgjorde at der var tale om unfair konkurrance.

Som direkte resultat af påbudet valgte CyclingCeramic lørdag at lukke deres stand ned. Det er ikke første gang denne slags twister finder sted. På Eurobike sidste år, måtte Xeccon trække følehornene til sig efter påbud og retsligt krav fra australske Knog, der mente det var i uoverenstemmelse med lovmæssige beskyttelser.

I en pressemeddelse påpeger CeramicSpeed’s direktør Martin Banke om vigtigheden fra de etablerede brands at slå hårdt ned på den slags.

“To see a European brand make such blatant infringements has taken us all by surprise. Whilst I would hope our case against CyclingCeramic is rare, I think the industry needs to be vigilant.”

“The court systems have ruled on two occasions that CyclingCeramic have committed illegal actions in order to build a business. Since 2004 our customers, dealers, distributors and OEM partners, have invested in our product and brand quality. Therefore, we have a duty to protect our own brand and I encourage all brands to do the same.” Læs vores besøg hos CeramicSpeed her. 

CyclingCeramic markedsføring, er et tydeligt eksempel på kynisk Gorilla Markedsføring, og selvom de af retslig vej er blevet tvunget til at sadle om, har de formodentligt  opnået den opmærksomhed og kendskab til deres produkt som de har ønsket, og vil højst sandsynlig blive ved med at eksistere, med mindre CeramicSpeed kan og vil gøre yderligere tiltag gældende.

CyclingCeramic har indtil videre forholdt sig tavse, men deres hjemmeside er stadig i fuld vigør, dog med ændret layout.

Link

CYKELPORTALEN