CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Årets udgave af Demoday i Ratzenreid var fra morgenstunden badet i solskin. Der var nok at se på og prøve på de fint afmærkede...

Årets udgave af Demoday i Ratzenreid var fra morgenstunden badet i solskin.
Der var nok at se på og prøve på de fint afmærkede testtracks.

Vi har samlet lidt af højdepunkterne.


Zipp 202 Firecrest Carbon Clincher
Zipp havde inviteret pressen til forpremiere på deres nye produkter for den kommende sæson. Den største nyhed er bjerghjulet 202 som nu inkoorporerer alle Zipp kulfiberteknologier i et “almindeligt” hjulsæt.  Vægt 1374 gram. Vi vender tilbage med en udførlig test af dette hjulsæt så snart det rammer det danske marked.

Tern Elipse X20
er en ny sporty foldecykel med 24″ hjul og letvægtskomponenter som bringer vægten ned på 10 kg. Alle Tern dyderne som stiv ramme og flexfri frempind er bibeholdt.

Ritchey
Tom Ritchey en af mountainbikens fædre og lidt af en legende når talen falder på ædle cykelrammer i stål der er til at betale har barslet med to nye MTB rammer  Den ordinære P Team til 26″ hjul og P29 til twentyniner. Næste år kommer der endvidere en version til den nye 650 standard.  Der er tale om løse rammer med forgaffel.  Efter en tur i selskab med P-Team rammen er det svært at se hvad vi skal med kulfiber…

Pinion
Et af de produkter som imponerede mig mest var 18 gear systemet fra Pnion. Udviklet og produceret i Tyskland. Systemet er en lukket enhed som indbygges i krankboksområdet.  Via et sindrigt system af tandhjul og udvekslinger opererer de 18 gear med 11,5 % spring og et imponerende gearspænd på 636 %.
Det er uden sidestykke det mest velfungerende og lydløse gearsystem jeg endnu har prøvet og uhyre brugervenligt. Det hele forregår med en enkelt drejeskifter og stopper du i f.eks 16 gear og gerne vil starte i 3 så skifter du bare mens cyklen står stille og så snart du sætter igang ligger den i det rigtige gear. Imponerende…

HP Velotechnik
Hvis der er en cykeltypr som for alvor kan have gavn af en elmotor og på den måde blive et transport alternativ til bil nr.2 så er det triken, på godt dansk en trehjulet elcykel. En af dem som er sluppet godt fra det er tyske HP Velotechnik som har to styrende forhjul og et trækkende baghjul.  Elsystemet er fra Bion X og kan fås både som 250 0g 400 wats motor. Den sidste kræver et motorcykelkørekort.  En smart detajle er at man kan oplade batteriet når man kører nedad og bremser. På den måde forøges batteritiden og rækkevidden betragtligt.

På gensyn imorgen til Eurobike Dag 1 rapporten

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN