CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

I Danmark har vi Reelight som opfinder af  det batterifri cykellys efter induktionsprincippet. Idag en succeshistorie der langt hen ad vejen lykkedes på baggrund...

I Danmark har vi Reelight som opfinder af  det batterifri cykellys efter induktionsprincippet. Idag en succeshistorie der langt hen ad vejen lykkedes på baggrund af et forskningsprojekt fra Ålborg Universitet og midler fra Trygfonden.
Revolights er et nyt firma der bygger på en ide om at cykellys skal så tæt på vejen lige foran hjulet.  Startkapital er ofte det sværeste for at nye ideer skal kunne føres ud i livet. Kickstarter bygger på finanscering efter en simpel ide  “mange bække små gør en stor å”  I 2010 gav 1400 personer  215621,- US dollars til Revolights,  så de to iværksættere Kent Frankovich og  Adam Pettler havde den fornødne startkapital.

Revolights består i princippet af to ringe der klikkes fast på på hver side af fælgen med klips.  På hver ring sidder en række lysdioder og magneter. Lysdioder forsynes via et batteri som monteres inde ved navet. Det kan oplades via en USB port. Magneteren er koblet sammen med et accelerometer der måler hastigheden på hjulet, så lyset altid koncentreres lige foran hjulet.  Systemet er konstrueret både som for og baglys.

Teknisk er det et ret avanceret system og ser umiddelbart spændende ud, men min første indskydelse er at det er unødig kompliceret med de mange dele der skal monteres på fælg og nav.  Udpræget brugervenligt er det bestemt ikke, men det må jo komme an på en prøve. Indtil videre er systemet kun udviklet til 700C fælge hvilket også begrænser udbredelsen.   Kik ind på deres hjemmeside og døm selv.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN