CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Rygtet har verseret længe, at det ædle italienske cykelmærke Pinarello var på vej med noget for dem helt nyt.  Pinarello Dogma XC hedder den...

Rygtet har verseret længe, at det ædle italienske cykelmærke Pinarello var på vej med noget for dem helt nyt.  Pinarello Dogma XC hedder den nye baby, og er italiernes  første mountainbike og i en stærk kontrast til den udbredte tro at emnet for nytænkning indenfor hardtail MTB rammer var udtømte. Den nye Dogme XC 9,9 et slående eksempel på innovation, der tilbyder en bred vifte af avancerede løsninger, især dens bageste trekant med Onda XC Asymmetrisk afkobling fra sadlen.

Twin Arms. Dette nye revolutionerende system adskiller sadlen både vertikalt og lateralt, for trættende vibrationer. I et forsøg på at øge både stabilitet og komfort har ingeniørerne hos Pinarello Lab kigget på traditionelle hardtail stels design og forsøgt at forbedre dem.  På traditionelle rammer bliver saddelrøret forbundet til både sadelrør og overrør i et og samme punkt, som muliggør at vibrationer i at forplanter sig op igennem rammen til sadlen. Pinarello har delt rammen i to separate trekanter for at eliminere muligheden for chok overføres bagfra trekanten til overrøret giver samtidig rammen større stabilitet.  Den bageste trekant blev revideres for at forbedre ikke blot komfort og stabilitet, men også bremsen. Pinarello har brudt med traditionelle bagbremse placering og flyttede beslaget til baggaflen.

Pinarello har udviklet en ny ForkStopper teknologi, der giver en mere korrekt geometri, og samtidig beskytter både rammen og komponenter i tilfælde af et fald eller nedbrud. Dogme XC 9,9 har intern kabelføring for at beskytte kabler mod skidt og samtidig give en renere kabelføring. En integreret forskifter mount har også fået en strategisk placering på den asymmetriske sadelrør.
Pinarello har udviklet et system, der tilbyder to routing muligheder på den samme ramme, et specielt designet til SRAM og det andet for Shimano.
Dogme XC 9,9 er konstrueret med en eksklusiv carbon: 60HM1K fra Torayca med Nanoalloy teknologi. Den ekstraordinære Torayca Nanoalloy ™ teknologi består af nano-partikler indlejret.
Den nye 60HM1K carbon med Nanoalloy ™ teknologi vil øge styrken med 23% og den er 59% mere modstandsdygtig mor brud end traditionelle kulfibre.

Link

 

CYKELPORTALEN