CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Reach er mere end skil ad cykel end en foldecykel, men køregenskaberne fejler ikke noget

Pacific Cycles hører til en af Taiwans største cykelproducenter. De blev grundlagt tilbage i 1980 og beskæftiger i dag 110 medarbejdere og producerer mellem 30 og 40.000 cykler om året. De har gennem mange år været leverandør til tyske Riese & Müllers Birdy og engelske Airnimal Chameleon. Men de kan skam også selv. Reach så jeg første gang som prototype på Eurobike i 2004. Cyklen får i tre udgaver, en landevejsmodel, en mtb/tur model og en trekking model. Efter lidt snak frem og tilbage, lykkedes det os at låne et testeksemplar.

Pacific kalder selv Reach for en anderledes foldecykel. Det er nok en sandhed med visse modifikationer. I mine termer er der vel nærmere tale om en klap sammen cykel, da hjul og styr skal tages af, før den kan foldes. Reach henvender sig da heller ikke til den traditionelle foldecyklist, men derimod til den sports orienterede cyklist som ikke vil gå på kompromis med de køreegenskaber en almindelig cykel har, men som samtidig også er let at transportere i bil, tog og fly.

Reach er bygget op omkring en aluminiumsramme i 7005 legeringen. For at gøre den rimelig kompakt bruges 20″ hjul. For at kompensere for de små hjuls manglende komfort, er Reach udstyret med både for og bagaffjedring. Finish og forarbejdning er upåklagelig og specielt den flotte blå metallak på testcyklen imponerer.

Afprøvning
Cyklen kan lige som Airnimal skilles ad på to måder:

1. Den hurtige hvor forhjul afmonteres og rammen foldes med baghjulet monteret. Dette kan være nyttigt når cyklen lige hurtig skal smides ind i bilen eller toget.
2. Reach er ingen foldecykel i traditionel stand, men den kan adskilles og sammenpakkes så den fylder væsentlig mindre end en traditionel cykel.
a. Hjulene tages af.
b. Det bagerste fjederelement åbnes og rammen foldes sammen.
c. Saddelpind og saddel tages af.
d. Styret tages af.

Der medfølger nogle små poser til at sætte uden om de vitale dele for at beskytte dem.  Adskilt fylder Reach 72 x 61 x 25 cm hvilket ikke er mere end de fleste foldecykler. Det tager ca. 10 min at skille/samle den. Eneste irritationsmoment er at kablerne ikke kan adskilles, så styret bliver helt frit. Her ville det være rart med et sæt Easy Split kabelkonnectorer. Der kan købes en fiks transportbag med separate hjulposer.

Udstyr.

  • Ramme: Aluminium 7005 suspension frame
  • Forgaffel: AL7005 pivot kompression suspension
  • Bagaffjedring: Elastomers 145mm
  • Hjul: 20×1-3/8(451-20)
  • Nav: Shimano Deore 32H
  • Fælge: Alex
  • Dæk: Primo Comet eller Kenda
  • Kranksæt: FSA Crossarmer triple 52/42/30T
  • Kassette: 11~32T 9 speed
  • Forskifter: Shimano LX for triple chainring
  • Bagskifter: Shimano LX
  • Geargreb: microShift thumb skifter road
  • Styr: Butted alu 540mm
  • Horn: One piece 3D cold forged alloy
  • Bremser: Tektro Mini V-brake
  • Vægt: 11 kg

 

Alene rammen med sin ikke standard geometri og de fikse 20″ hjul samt den specielle parallogram forgaffel afleder straks opmærksomheden. Rammen er udført i 7005 aluminium. Foraffjedringen minder om den man finder på Birdy foldecyklen, som for øvrigt også produceres af Pacific Cycles.  Reach affjedring er dog væsentlig mere stabil og enkel i sin opbygning. Bagaffjedringen gør hele forskellen på denne cykel. Når du cykler på små hjul og med smalle højtryksdæk, skal den bare virke. Affjedringen er uhyre velafstemt. På papiret har man 15 mm vandring bagi og 10 mm foran, altså ikke nogen mountainbike. Men på landevej og grusveje er der rigeligt.  Faktisk mærker men kun en svag gyngende tendens i baggafjedringen under voldsom acceleration.  Den specielle parallogramforaffjedring gør ikke noget stort væsen af sig, men den fungerer.

Fordele.

  • En eksotisk cykel som er til at betale.
  • Anderledes udseende men meget komfortabel affjedret ramme.
  • En hurtig men også meget stabil cykel.
  • Fin manøvredygtighed ved lav fart. Et MUST for pendlere.
  • Kan let følge med en standard cykel.
  • Komponenter af god kvalitet.
  • Masser af ekstraudstyr
  • En sand multikunstner
  • Høj lire appeal

Svagheder.

  • Kun en størrelse ramme med et forholdsvis langt overør.
  • Billige pedaler.
  • Frontaffjedringen knirker.
  • Mangler Kabel adskiller som ville gøre det lettere når den skal adskilles
  • Svært at få plads til skærme.

Den største force er afgjort dens køreegenskaber. Den kører og føles fuldstændig som en almindelig cykel. De små hjul giver cyklen en fantastisk acceleration og specielt til bjergkørsel sætter den mange langt dyrere og lettere racercykler på plads. Her er den i sit rette element. Som turcykel til den som ofte rejser med fly er den også fin. At man også kan vinde på en Reach beviser Jenny Li som er Taiwans bedste triatlet.

 

Konklusion.
Er der virkelig et behov for en cykel som Pacific Reach ?  Ja det mener jeg i høj grad, primært fordi den er så alsidig, og kan ting som ingen standard cykel kan. Den er en sand multikunstner.  Den er hurtig men samtidig komfortabel og ikke mindst fylder den ikke meget i adskilt stand. I teorien kan den faktisk erstatte flere cykler; dagligdags cyklen,  byfolderen og træningscyklen.  Hvor mange cykler kan lige prale af at kunne det ?

Tiden hvor cyklisten kun gør hvad fabrikanterne dikterer, er slut. Det har været en fornøjelse at teste en cykel fra et firma som har sat sig grundigt ind i hvordan cyklister bruger og kan bruge deres cykler i stedet for at lave de evenlige lirecykler som forudsætter at vi alle er Lance Armstrong –wannabes. Hvis du er en genert cyklist, er Reach også lidt af isbryder. Hvor har jeg fået mange kommentarer med på vejen “sej cykel” og “hvor kan man købe den”  Slut med de evige cykelskift med denne cykel er min foldecykel min pendlercykel, min turcykel og min landevejscykel….

Bedømmelse.

For funktion giver vi Reach:

For pris giver vi Reach: 

Pris fra ca. 7000,-

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN