CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Ædel engelsk håndbygget racercykel i stål

Engelsk fuldblod
I dagens cykelverden hvor kulfiber er på menuen over stort set hele linien, uden kritisk skelen til om det nu virkelig er en forbedring i forhold til eksisterende materialer, er det befriende at prøve en racercykel som går mod strømmen.

Med fare for at blive kaldt en gammel konservativ nostalgier, vil jeg påstå at langt det meste kulfiber isenkram som kommer på markedet i dag, reelt set ikke er en forbedring for brugeren snare tværdigimod, men alene markedsføres fordi det nu rent teknologisk kan lade sig gøre at udforme det i dette materiale.

Omega Cycleworks er et mindre engelsk firma som har specialiseret sig i fine håndbyggede cykler hovedsaglig i titanium og stål. Omega levere ud over rammer i standard mål, også ”custommade”efter kunde specifikationer. Prisen er den samme så det er oplagt at benytte dennne mulighed. Leveringstiden på en kundespecificeret cykel er ca. 12 uger.
Testcyklen blev bygget efter mine mål og monteret med komponenter valgt af Omega.

Ordet Nucleus betyder centrum, i f.eks et atom. Meget betegnende for en cykelramme som jo er kernen i enhver cykel. Omega Nucleus er bygget i Columbus rør serie, kaldet Spirit. Legeringen hedder Niobium og er nyeste skud på stammen i række af stålrørsæt. Et komplet rørsæt vejer 1060 g og når Omega har haft dem i hænderne vejer den komplette ramme 1400 g.  Ligesom aluminium og kulfiber kan en stålramme også designes til om den skal være stiv eller blød. Den egenskab ligger i diameteren på røret. Columbus benytter triple buttede rør som er 8 kantede. Godstykkelsen er nede på 0,38mm hvilket er noget af det tyndeste der endnu er lavet i stål.
Finish og forarbejdning er til rent UG. Rammen er behandlet med en 10 lags lak som på testcyklen er Ferrarirød. Den har en fantastisk dybde og glød, som harmonerer godt sammen med Reynolds kulfiberforgaflen og de røde Mavic hjul.
Smag er forskellig men jeg syntes cyklen fremstår med en vis stilfuld elegance, uden at være alt for prangende.

Grundlæggeren Mark Reilly fortæller: Omega Cycle Works blev grundlagt I 1994 af mig og min bror med nogle få klare mål for øje, 1. Vi vil bygge cykler som kører og styrer fremragende 2. Vi vil bruge de bedste materialer uden skelen til mode og trends 3. Vi vil være innovative frem for at kopiere. Vi startede med stål, men titanium er i dag vores foretrukne materialevalg, simpelthen fordi det i vore øjne er det bedste materiale. Et stort mål er at få et team med til Tour de France som cykler på vores rammer. Sean Yates vælger nu at cykle på Omega. Op igennem 90erne var hovedproduktionen stålrammer. Stål er et ægte og ærligt materiale. Det kører godt og ser godt ud. Dengang brugte vi rør som Neuron, Genius, Nemo og Foco fra Columbus og 853 fra Reynolds. Næsten alle stålrammer var håndloddet af mig og efterbearbejdet af min bror Stephen og senere af min gode ven Neil Fitzgerald. I 2004 introducerede vi Alchemy rammen, og 10 års jubilæums modellen Xtensor. Desuden fik vi nyt Logo. Nucleus er vores genintroduktion af en topklasse stålramme, da vi oplever et stadig stigende efterspørgsel for dette materiale igen.

Columbus NIOBIUM er en speciel mikro stål legering tilsat Mangan, Krom, Nikkel, Molybdium og Niobium. Columbus har videreudviklet den på baggrund af erfaringerne fra Thermacrom og Nivacrom legeringer. Den er designet til at have bedre mekaniske egenskaber og større modstand mod atmosfærisk korrosion end konventionelt stål. Niobium har øget trækstyrke ved hjælp af en hærdemetode som reducerer kornstørrelsen i materialet. Takket være en speciel kemisk sammensætning er Nobius styrke øget væsentligt I forhold til Vanadium stål. Efter mekanisk deformation undergår den en speciel varmebehandling som giver NIOBIUM dens specielle egenskaber. Det minimerer bl.a. rør deformationen. Mikrostrukturen giver desuden en høj styrke hårdhed og modvirker ældning.
Mekaniske karakteriska:
Trækstyrke = 1050 ÷ 1250 MPa
Minimum deformation: 14%
Flere detajler på
http://www.columbustubi.com/eng/4_4_1.htm

Stivhed kan ofte henføres til sporstabilitet. Jo stivere en cykel er, jo mere direkte styrer den.. Desuden overfører stive cykler bedre kræfterne fra pedalantrittet til baghjulet. (Stiffness to Weight) er forholdet mellem vægt og stivhed. Jo højere værdi jo mere effektiv er rammen konstrueret. Omega angiver ikke nogen STW værdi man udtrykker at den er ”stiv nok”. Rolls Royze bruger samme terminologi omkring hestekræfter, ”Mange NOK” !, så det er også godt nok for mig…

Svejseprocessen er meget traditionel med fyldte lodninger. Denne metode er valgt fordi det ser flottere ud og giver mindre stress i svejseområdet end en TIG svejsning.
Lodning er i dag ikke særlig udbredt fordi den er tidskrævende og stiller høje krav til svejserens håndværksmæssige kunnen. Alle Nucleus rammerne er håndloddet af Mark Reilly selv.

Testcyklen var monteret med flg. udstyr:
Ramme: Omega Nucleus
Forgaffel: Reynolds Ouzo Pro
Frempind: Omega Horizon oversize
Styrfitting: Omega Gyro Headset
Styr: Omega Event alu
Styrbånd: Omega Impact
Flaskeholder: Omega Evo
Gruppe: Shimano Dura Ace
Hjul: Mavic Kysrium ES (Jubilæums Helium)
Dæk: Michelin Kyserium
Saddelpind: USE Alien carbon
Saddel: Selle Flite SLR XP
Flaskeholder: Omega
Pedaler ORB
Testcyklen vejer 7.5 kg

Afprøvning.
Det var med en vis spænding at jeg trillede ud i det danske landskab på denne engelske racer. Ville forventninger og fordomme om stål blive gjort til skamme. >Der gik ikke lang tid i sadlen før jeg blev klar over at her er tale om noget særligt. Specielt på lange ture med dårlig vejbelægning værdsættes cyklen. Alle mindre ujævnheder bliver absorberet uden at cyklen på nogen måde føles blød. De grundlæggende styreegenskaber er upåklagelige. Den er meget sporstabil og specielt ved høj fart imponerer den med sin stabilitet. Køreindtryk er jo som bekendt en meget subjektiv vurdering og alene udtryk for mine egne erfaringer.
Tyske Tour Magazin lavede en blindtest af forskellige rammer som var kammofleret og monteret med det samme udstyr. Resultatet var ikke overraskende at testkørerne ikke kunne udskille de enkelte materialer fra hinanden, så forskellene er nok marginale og i høj grad baseret på personlige præferencer.
Men netop sjæl er pointen her. Det er noget særligt at køre på en cykel hvor man ved der er lagt en masse sjæl og omhu i selve forarbejdningen, frem for en masseproduceret kulfiber eller aluminiums ramme som spyttes ud på et samlebånd i fjernøsten. Den følelse kan ingen tage fra en. Det er den samme oplevelse, man oplever bag rattet i en klassisk engelsk sportsvogn.

Konklusion.
Omega Nucleus har været en fornøjelse at teste og det er med vemod at jeg aflevere den igen. Det er på forbilledlig vis lykkedes Omega at lave en racercykel som forener de ”gamle” stål dyder med ”moderne” komponenter. Nucleus er en af de efterhånden sjældne cykler hvor glæden bare vokser og vokser jo mere man cykler på den. Nucleus er racercyklen for den som sætter sand og varig køreglæde højere end flygtig mode. En rigtig ”no nonsens cykel. I den sammenhæng er den meget svær at komme uden om. Får min varmeste anbefaling.

Internettet:
Omega er siden testen lukket og er blevet overtaget af Enigma. Men den moderne klassiker videreføres under navnet Enigma Elite. Det er stadig Mark som bygger dem.

Enigma Titanium Bikes

Se flere billeder her

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN