CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Olympia Nine4Nine Olympia Nine4Nine
Det hører efterhånden til sjældenhederne at opdrive en 100% italiensk bygget cykel. Olympia Nine4Nine er helt og holdent designet og udviklet på fabrikken i... Olympia Nine4Nine

Olympia 949-29XX1

I en verden af cykeludstyr, har tal altid haft en stærk appel og fremkalder stærke følelsen om højteknologi.   Olympia Nine4Nine er ingen undtagelse og nummeret 949 henfører da også til vægten på deres nye twentyniner ramme, en lille high tech juvel som er 100% Made in Italy.  Et helt og holdent Made In Italy produkt, noget som idag ikke er så almindeligt.

Nine4Nine 949, et lidt ejendommeligt navn, men et nummer der er let at huske og en vægt som er svær at nå.  Den komplet udstyrede mountainbike kommer til at veje mindre end 8 kg og det er meget lavt for en twentyniner.
Fra et designmæssigt synspunkt, er der med den nye 949 lagt vægt på meget lineære former med en minimalistisk design, for at sikre maksimal lethed og en “super racing”-konfiguration, orienteret mod konkurrence XC cykling. Dette understreges yderligere af den stive og meget lette DT gaffel.

Olympia 949 er en monocoque ramme som er i formet i en såkaldt “vacuum bag” teknik.  Den adskiller sig fra det man normalt ser på de meget udbredte kulfiberrammer som er produceret på Taiwan, da de er formet ved  autoklavering.
Ved “vacuum bag” tekniken pumper der luft inde i ramme formen, der er forseglet i en pose. På denne måde er trykket på formens ydervægge ikke længere i balance, og skaber et vakuum. Luften tryk (op til 6 bar) komprimerer mod formens vægge og de forskellige lag af kulfibre.  Det betyder af den overskydende harpiks presses ud sammen med luftbobler. Nu kommes posen i autoklaven til en polymerisationscyklus. Den udføres i to trin: opvarmning og tryk. En første opvarmning gør den resterende harpiks mere flydende, så det udfylder tomrummet mellem fibrene, og fjerner alle lommer.  En yderligere forøgelse af temperaturen får  harpiksen i  skabelonen til at hærde, hvorved der opnås den endelige konsolidering af strukturen.  Den efterfølgende pres cyklus øger yderligere trykket på de lag af fiber.  Derefter afkøles stykket gradvist for at forhindre indre spændinger.

olympia949 detail

En super kompakt konstruktion i alle sine sektioner, der reagerer bedre på belastninger. Rammen er lettere (mindre luft + mindre imprægneringsmiddel = mindre vægt).  Harpiksen giver ingen mekanisk styrke, dens eneste formål er at sikre sammenhængen mellem fibrene i de samme lag og mellemtilstødende lag.  Så efter en “vacuum-bag” processen forbliver strukturens mekaniske egenskaber de samme.  Hele processen er computerstyret for absolut verifikation og kontrol.

Der anvendes tre forskellige typer kulfibre i den nye 949, strategisk placeret efter funktion på de forskellige dele af rammen. Olympia bruger UD M30 fiber til at give styrke i længderetningen, T700 multiaksiale fiber til forbedring vridningsstyrken og kevlar / Carbon stof (twill), der bedst absorbere vibrationer.

949 fås i størrelserne S – M – L og i Carbon farver med sølv finish.  De endelige priser og levering I Danmark ligger endnu ikke fast.

Link

  • Bike Italia

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN