CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Nyt mesterværk fra Colnago Nyt mesterværk fra Colnago
Colnago Vr-1 er udviklet i samarbejde med Ferrari. Rammen er i helstøbt kulfiber og kombinerer lav vægt og uovertruffen aerodynamik. Nyt mesterværk fra Colnago

Colnago-V1r-05

Tidligere på året præsenterede Colnago deres nye topmodel C60.  Nu er de på banen igen med fuldblods racer  bygget i samarbejde med Ferrari.

Lethed, aerodynamik og sikkerhed 
V1-r er først og fremmest til de cykelryttere som vil have en meget let og aerodynamisk cykel. Bygget i det bedste kulfiber på markedet og i tæt samarbejde med Ferrari, hvorfor Cavallino logoet går igen på hver eneste ramme. Der er tale om en fuldstøbt såkaldt monocoque ramme hvor de enkelte sektioner er optimeret både med hensyn til vindmodstand og stivhed.  Bagstagene er i fuldstøbt kulfiber.  Selv siger Colnago at det er den bedste fuldstøbte kulfiberramme i deres 60 årige historie.

Colnago-V1r-03

Skabt af vinden 
Alle rør former på denne ramme, herunder gaffelben og den bageste trekant, er blevet testet og undersøgt i vindtunnel for at minimere luftmodstanden. Ud fra et strukturelt synspunkt, er de bedste former på rør enten runde eller ovale, da de er i stand til at maksimere bøjnings-og torsionsstivheden, uanset rammestørrelse.  Fra et aerodynamiske synspunkt de bedste former en dråbeform der minimerer vindmodstanden når vindretningen ligger i planet for midterlinien af rammen.  Denne tilstand er fraværende i sidevind eller, med god tilnærmelse (4-8 ° rotation), når hastigheden skabt af cyklisten er meget højere end den sidevind – for eksempel under en tidskørsel. Ved design, er rørene i Colnago K.Zero enkeltstartscyklen rammesektioner karakteriseret ved denne “dråbeform.  I tilfælde af lav hastighed med tilstedeværelsen af ​​sidevind vil vindretningen drejes i forhold til centerlinien plan af rammen. Selv op ad bakke, med en stærk sidevind kan den tilsyneladende vindretning drejes med næsten 90 ° i forhold til centerlinien. Under disse forhold er “dråbeformen” ikke længere effektiv, men genererer et fænomen af stall og turbulens, som øger modstanden på forsiden og side af cyklen.  Derfor har Colnago i V1-r udviklet en kombineret løsning af afkortede og individuel tilpassede rørsektioner med forskellige form.

Colnago-V1r-04

THREADFIT 82.5 krankboks
For at øge stivheden af ​​denne del af rammen, uden at forøge tykkelsen af ​​rørvæggene og dermed rammevægten, bruger V1-r rør med større sektioner. Derfor er bredden af ​​krankboksområdet blevet øget. Colnago har vurderet alle standarder på markedet. “BSA” standard er pålidelig, men er for gammel i forhold til den tekniske udvikling til at kunne anvendes i V1-r. Ingen af ​​de pressfit systemer som er til rådighed opfyldte behovet til pålidelighed og holdbarhed. Colnago valgte derfor at tage det bedste fra de to løsninger. Pålidelighed og det praktiske gevind i krankboksen (BSA), og bredden og stivheden, som karakteriserer den standard pressfit. Det kalder de Threadfit82.5. Det er kompatibel med alle Pressfit 86,5 BB-versioner, Dn nye Threadfit82.5 tilføjer to nye kopper, som er let aftageligt  og som giver en betydelig forlængelse af levetiden på rammen. Den samme løsning er forøvrigt også brugt på topmodellen C60.

 CARBON baggaflen
En anden vigtig nyskabelse på V1-r er repræsenteret ved brug af kulfiber monocoque dropouts og en intern udskiftelige bagskifter bøjle. Fordelen med hensyn til styrke og vægt er signifikant sammenlignet med tilsvarende løsning blev vedtaget i fortiden på M10. Rammen er endvidere forberedt både til mekaniske og elektroniske grupper.

Colnago-V1r-02

Sadelpind
For at opnå maksimal integration og aerodynamik, tilbydes den nye V1-r med en speciel, dedikeret sadelpind. Ved hjælp af gennemprøvet, smedet aluminium hoved fundet på nuværende produktions Colnago sadelpinde, har de designet og bygget et rør med lille diameter (ca. 27,2 mm) for maksimal komfort og aerodynamisk profil (også en afkortet profil).

Colnago-Vr-1-08

Maksimal kompatibilitet
V1-r er designet for maksimal kompatibilitet med alle mekaniske, elektroniske og hydrauliske systemer på markedet i dag. Takket være den udtagelig indsats i polymer, er det muligt at samle rammen med stort set alle producentens komponenter. Smart tænkt…

Fælgbremser
Et af de mest markante nyskabelser i V1-r er repræsenteret ved indførsel af d​​en nye standard for bremser.  Direct Mount blev først udviklet af Shimano på deres Dura Ace gruppe. Den største fordel ved denne bremse kommer ved en bedre integration, både strukturelt og aerodynamisk med ramme og gaffel. Med hensyn til ydeevne, giver det både et lettere og stivere system samtidig med at bremsekraften er forbedret.

Colnago-V1r-06

ISC BREMSE
V1-r er naturligvis også tilgængelige til brug med skivebremser. På den bageste trekant er en monterings beslaget integreret i formen, uden at give afkald på brug faf uld carbon dropouts. Gevind aluminium indsatsen er anbragt senere, hvilket giver en selvcentrerende monteringssystem med høj pålidelighed og nem vedligeholdelse. For skivebremse version af V1-r, har Colnago også udviklet en ny gaffel. Den mest åbenlyse forandring udgøres af thru-aksel med HexLock15 låsesystem baseret på Manitou proprietære design. For at fjerne hjulet, åbnes quick release og drejes 90 grader. Dette system er både stivere og hurtigere at betjene i forhold til Qr9 standard aksel. Desuden ved ikke at tillade den uafhængige bevægelse af benene, det forbedrer kontrollen af cyklen under bremsning og styrepræcision. Bremse kabelføring er internt, gennem venstre ben.

Link

 

 

CYKELPORTALEN