CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Nyt innovationsprogram for outdoor- oplevelser åbner for ansøgere Nyt innovationsprogram for outdoor- oplevelser åbner for ansøgere
Corona har fået flere til at søge naturen – også helt nye målgrupper – og et akut behov for et større udbud af outdoor-oplevelser... Nyt innovationsprogram for outdoor- oplevelser åbner for ansøgere

Outdoor-turismen har gennem flere år været i vækst, men corona har for alvor accelereret efterspørgslen på autentiske og naturnære oplevelser. Samtidig melder nye målgrupper sig på banen, som i stigende grad får øjnene op for muligheden for outdoor-ferie i Danmark, hvilket har skabt et unikt markedspotentiale for at udvikle helt nye oplevelser, styrke eksisterende og give endnu flere adgang til gode oplevelser i naturen.

Derfor lancerer Dansk Kyst- og Naturturisme nu et nyt innovationsprogram under navnet ”TourismX Challenge – Outdoor”, som skal styrke udbuddet og forbedre tilgængeligheden af outdoor-oplevelser i Danmark. Her inviteres startups og etablerede virksomheder til at byde ind med løsninger, der kan nytænke outdoor-oplevelser – såvel som digitale løsninger, der kan optimere outdoor-branchens processer.

– Vi ser allerede en spirende aktivitet i produkt- og konceptudvikling inden for naturoplevelser. Men der er behov  for endnu mere udvikling og flere tilbud, hvis vi skal indfri det store potentiale, som outdoor-turismenstår overfor,  fortæller Rasmus Friis Sørensen, innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme, og fremhæver potentialet i at koble outdoor-branchen med digitale løsninger:
– Outdoor-branchen består i høj grad af mange mikrovirksomheder, hvor ejeren driver og leder virksomheden. De  arbejder agilt ift. markedets efterspørgsel, men mange processer er manuelle fx ift. grejlogistik, kundehåndtering eller kommunikation med samarbejdspartnere og medarbejdere. Derfor er der også et stort potentiale i digitale løsninger, der kan optimere branchens processer, så de kan arbejde smartere og mere ressourceeffektivt

TourismX Challenge – Outdoor er et tre måneders challenge-program, hvor i alt 10 etablerede virksomheder og startups får mulighed for at udvikle og pilotteste deres forretningsidé.
Deltagerne udvælges til programmet via en screeningproces, som i første trin består af en kort skriftlig ansøgning. Virksomhederne med de mest innovative idéer inviteres til at deltage i en bootcamp, hvor de får mulighed for at skærpe deres forretningsmodel. På baggrund af bootcampen udvælges de fem ideer med det største forretningsmæssige potentiale til programmet.

Hver af de fem deltagere i challenge-programmet vil modtage sparring og coaching undervejs og får mulighed for at få dækket op til 50.000 kr. til udgifter i forbindelse med programmet. Forløbet afsluttes med en demo-dag, hvor branchen, inviterede og interesserede kan komme og høre om de udviklede løsninger.
Der er åbent for ansøgninger til TourismX Challenge – Outdoor i perioden 9. oktober frem til 1. december 2020. Projektet vil løbe frem til september 2021 med endnu en ansøgningsrunde i foråret, hvor yderligere fem virksomheder udvælges til at deltage i programmet.

For yderligere information kontakt venligst Heidi K. Dahl Larsen på tlf. 26430220 eller mail hda@kystognaturturisme.dk

Fakta om TourismX Challenge – Outdoor
TourismX Challenge – Outdoor er et tre måneders challenge-program, som har til formål at styrke udbuddet og forbedre tilgængeligheden af outdoor-oplevelser i Danmark. Der er åbent for ansøgninger i perioden 9. oktober frem til 1. december 2020. Ansøgerne med de mest innovative idéer indbudt til at deltage i en bootcamp, hvor målet er at skærpe forretningsmodellerne.
Efter bootcampen udvælges de fem virksomheder med de stærkeste idéer, som får tilbudt en plads i programmet. Hver af de fem deltagere i challenge-programmet modtager sparring og coaching undervejs og mulighed for at få dækket op til 50.000 kr. til udgifter i forbindelse med programmet.
Forud for ansøgningsfristen vil der være mulighed for at få 1:1-sparring på sin idé fra faglige eksperter via rådgivningsdage, som annonceres på www.tourismx.dk. Endeligt afholdes et Hackathon i november, hvor målet er at øge antallet af innovative løsninger til outdoor-turismen og danne grobund for nye samarbejder.
Læs mere om TourismX Challenge – Outdoor: http://tourismx.dk/tourismx-challenge-outdoor/

 

CYKELPORTALEN